Ex-overheidsmotor, ervaringen?

Mijn zus heeft een Transalp 650 gekocht, ex politie. Ongeveer met dezelfde km-stand. Die kwam van Haaglanden en werd altijd goed onderhouden. Ding rijdt ook als een zonnetje :]

Mocht het een ex politiemotor zijn, de lichtere motoren worden vaak gebruikt door de wijkteams, de zwaardere motoren (BMW's) vaak door de verkeersdienst. Bij de verkeersdienst gaan ze er idd wat anders mee om dan in de wijkteams... Maar over het algemeen worden die dingen goed onderhouden doordat ermee "gewerkt" moet worden :]
 
als het een ex politie motor is geweest zou ik het niet doen..
De km stand kan goed kloppen aangezien de meeste dienst motoren er na ca 6 jaar of 60.000 km uit gaan. Het wagenpark gaat nu ook van Honda over op BMW.

Het onderhoud is in het algemeen wel goed, echter weet ik uit ervaring dat deze motoren harde klappen vangen op veel soorten manieren.
Als de prijs goed is en de staat ook, dan kun je het proberen.. Maar ik zou de hoofdprijs er niet voor geven..

Zitten er trouwens geen kleurverschillen of boorgaten in van stickers en toebehoren?

Succes ermee!!

Het wagenparkt heeft nooit Honda's gehad en zeker geen BMW's.

En de vervangingstermijn is ook per regio verschillend. Vanaf 1 januari zal dit gelijk getrokken worden.


Als antwoord op de vraag van TS.... ligt aan de motor ;) Net als in de normale wereld. Sommige zijn goed, sommige zijn slecht.
 
Ik heb hier wel indirect ervaring mee.
Kennis heeft een Honda Pan European ST1100 of 1200.

Hij heeft hier heel veel problemen mee (aanlopende remmen etc, olielekkage etc).

Toen ik er eens goed naar ging kijken, blijkt het dus een ex-KLPD fiets te zijn.
Het ding is nu in een hele rare kleur zilver gespoten (zeker geen Honda kleur), maar de binnenkant van een aantal kappen en onderkant van de tank is gewoon uni-wit (volgens mij ook al geen Honda kleur). Dat was de eerste aanwijzing....

Toen ik ook nog een boel losse bedrading en boorgaten tegenkwam, was het al gauw duidelijk....

1 bak ellende dat ding.....ik zou er nog geen 2 meter mee willen rijden.....

Hhmm... dacht even dat het mijn oude dienstmotor was geweest, STX1300...vreselijk machiene, heeft meer uren bij de garage gestaan als gereden :X

Daarintegen...de BMW die ik ervoor inleverde....3 weken voordat hij eruit ging werd er nog voor 3.000 euro aan gerepareerd en onderhoudt gepleegd.
 
Ik weet niet of dit standaard is voor alle politiemotoren :+

6.jpg
 
Hhmm... dacht even dat het mijn oude dienstmotor was geweest, STX1300...vreselijk machiene, heeft meer uren bij de garage gestaan als gereden :X

Daarintegen...de BMW die ik ervoor inleverde....3 weken voordat hij eruit ging werd er nog voor 3.000 euro aan gerepareerd en onderhoudt gepleegd.
Ach Baksteen,

Ik weet niet hoe het bij de KLPD geregeld is, maar bij ons lokale korps rijdt elke motoragent steeds weer op een andere motor. Ze hebben geen vast voertuig hier...
Maar ook de FJR's hielden het niet al te lang uit bij de KLPD.
Waarom zijn die er eigenlijk uitgegaan? Puur omdat de aanbesteding afgelopen was, of was er meer aan de hand?
 
Zou er zelf nooit aan beginnen.

Dingen worden afgetrapt, bovendien zit je met allerlei boorgaten en kabelboom aanpassingen.
Voor een paar centen meer zou ik gewoon een "normale" motor kopen bij een particulier of dealer.

Al het bovenstaande is al voldoende om er nee tegen te zeggen.
 
zou ik persoonlijk niet doen.. onderhoud zal vast wel gedaan zijn voor de veiligheid van de bestuurder maar ja.. hoe rijdt zo'n agent? trappetje op, af, stoep op en af.. dus zo;n voorvork krijgt al heel wat te verduren.. en met koud blok volgas op een melding af..

en agenten maken ook wel 's schuivers .. ..
 
ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat ex-politiefietsen vaak goed onderhouden zijn. Ik heb er heel wat in handen gehad (BMW) en die waren stuk voor stuk gewoon echt slecht. De electronica is er veelal rigoreus uit geknipt met alle problemen van dien, bijvoorbeeld het kunnen starten met het omdraaien van de contactsleutel. Heb er meer dan eens complete kabelbomen van vervangen. Een duidelijke nee wat mij betreft, ver links laten liggen zou ik zeggen.
 
Ach Baksteen,

Ik weet niet hoe het bij de KLPD geregeld is, maar bij ons lokale korps rijdt elke motoragent steeds weer op een andere motor. Ze hebben geen vast voertuig hier...
Maar ook de FJR's hielden het niet al te lang uit bij de KLPD.
Waarom zijn die er eigenlijk uitgegaan? Puur omdat de aanbesteding afgelopen was, of was er meer aan de hand?

Aanbesteding werd een paar jaar terug gegund aan BMW. Wat natuurlijk niet betekent dat alle japanners meteen op de brandstapel gaan, maar wel dat ze na hun loopbaan vervangen worden door een BMW.
 
ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat ex-politiefietsen vaak goed onderhouden zijn. Ik heb er heel wat in handen gehad (BMW) en die waren stuk voor stuk gewoon echt slecht. De electronica is er veelal rigoreus uit geknipt met alle problemen van dien, bijvoorbeeld het kunnen starten met het omdraaien van de contactsleutel. Heb er meer dan eens complete kabelbomen van vervangen. Een duidelijke nee wat mij betreft, ver links laten liggen zou ik zeggen.


:^

Goed onderhoud maakt een voertuig nog niet onkwetsbaar.
 
ooit ook een domeinen brommer gekocht met 60 duizend klik,s op de teller.
helemaal niks mis mee, en er een paar ton bijgezet , zonder problemen...
dus.....
 
Een maatje kocht enkele jaren geleden op mijn afraden met zijn laatste centen een ex'politie BMW.
Hij had er alle vertrouwen in, de verkoper uit het hoge noorden handelde zelfs alleen in deze dingen en was absoluut een betrouwbaar adres die hem compleet nakeek voor verkoop.
Alles netjes opnieuw gespoten, bla bla bla. De man werd bijna heilig verklaard. _O-

Maar wat een ellende is dat verhaal geweest.

De koppeling binnen driehonderd kilometer stuk, het ABS schoot constant in een storing, diverse andere onverklaarbare electronische storingen, liep meer op olie dan op benzine..

Ik dacht alleen maar.. had ik het niet gezegd. :')
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een negatief verhaal:

Motor gekocht, na 2000 km in de soep gelopen.

Het is een wilde gok, je kunt het treffen en voor weinig geld een leuke motor hebben, of dikke pech hebben en je geld weggooien.
 
Dat is met alle motoren denk ik wel zo, maar wel zuur zeg... :/




Nu worden de BMW's volgens mij wel zwaarder belast dan de wijkfietsen (lichtere allroadjes)...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma,

Zou ex-politiemotoren lekker laten staan
Ook de KM-stand kan niet kloppen (dagelijks bereden), tel er maar een ton bij op.

Transalp 650 is op zich redelijk idiot proof, weinig of geen onderhoud kan die wel hebben.
Maar uiteindelijk moet er wel onderhoud plaatsvinden en dan komt zijn grootste nadeel om de hoek kijken: het kuipwerk voorop.

- gaat kapot als je de goede kant van het rubber niet onder kan houden
- zorgt voor zijwindgevoeligheid bij stevige wind
- moet los om klepspeling te controleren (extra werkplaats uren)

Op zich een lekker brommertje en een der laatste Mohikanen met carburateurs :}

Ook de huidige generatie politiebrommers (BMW F650GS) zou ik laten staan, rijdt zoveel minder lekker dan haar opvolger (F700GS). Maar die hebben de politiemannen (M/V) ook nog niet. Nadeel van de F700GS is dat je een pak geld moet neertellen.

Onderhoudsbeurten zullen ongetwijfeld ook vrij hoog zijn BMW kennende.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch eens onder die steen vandaan komen.

Mooi dat ze die tegenwoordig ook hebben.
Zijn ze eindelijk verlost van de irritante BMW knipperlicht bediening.

Om weer on-topic te komen, denk niet dat ex-politie F700GS'een binnen nu en een paar jaar op Marktplaats staan.
 
Het wagenparkt heeft nooit Honda's gehad en zeker geen BMW's.

En de vervangingstermijn is ook per regio verschillend. Vanaf 1 januari zal dit gelijk getrokken worden.


Als antwoord op de vraag van TS.... ligt aan de motor ;) Net als in de normale wereld. Sommige zijn goed, sommige zijn slecht.


ben laatst van de weg geplukt door een undercover BMW 3 touring, dus wel degelijk een BMW.
het verschilt erg per regio. Hier in Zwolle is het voornamelijk VW
 
ben laatst van de weg geplukt door een undercover BMW 3 touring, dus wel degelijk een BMW.
het verschilt erg per regio. Hier in Zwolle is het voornamelijk VW

Ik (ook in Zwolle), laatst door een undercover BMW 1 serie met 2 jonge gasten zie zich met hun penning aan een ketting om de nek helemaal starsky en hutch voelden, en nog net niet over de motorkap rolden :') |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan