Extreem hoog brandstofverbruik (SUZUKI SV 650 S 2004)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
335
170
Ik maak deze thread opnieuw omdat het al een lange tijd geleden is en er wat ontwikkelingen zijn, maar nog steeds niet opgelost.

Ik weeg ongeveer 87kg met volledig leder.

- Ik reed 1L op 12km, "normaal" tot "agressief" rijden.
- 1L op 14/15km wanneer ik onder de 4 duizend RPM bleef.

Sindsdien heb ik het volgende gedaan:
1. Een power commander 6 geïnstalleerd en een dyno laten doen, de tuner zei dat hij eerst te rijk reed, dus de afstelling is volledig afgesteld op de motor met ook wat brandstof duurzaamheid in gedachten. (geweldige resultaten overigens, 75 pk, vloeiend gasrespons)
2. Alle brandstofleidingen vervangen
3. Wiellagers vervangen
4. Airbox schoongemaakt
5. Banden worden regelmatig gecontroleerd op spanning en indien nodig bijgesteld (zit op 2.55 BAR achter, 2.30 BAR voor, met normaal rijden, 2.45/2.20 met agressief)
6. En natuurlijk regelmatig onderhoud volgens het schema in de handleiding, niets is ooit te laat.

Huidige situatie:
- Rij 1L op 14km, "normaal" tot "agressief" rijden
- 1L op 16km wanneer ik onder de 4k RPM blijft

Dit is duidelijk nog steeds te hoog, wat kan ik nog meer controleren?
 
Beetje aan de korte kant als dat een gemiddelde is.
100+ lijkt me niet overdreven, ik reed met m'n sv650 vaak volgas met 140+ met een lager verbruik. (Wel de 2001 carb versie, dus helemaal anders)
Heel gemiddeld zou ik zeggen dat 60-70% een constante gasstand heeft.
Dan zou je verbruik een stuk lager moeten zijn, behalve als je veel stoplichten tegenkomt.
Originele voorbochten, niet origineel mufflers. Lambda sensor zat er nooit in. Katalysator had die origineel volgens mij nog niet. (2004 model)
Volgens het worldwideweb zat er ooit wel in 1 vanaf 2004, maar mogelijks wat dat een tussenjaar.(zo bekend ben ik er nu ook weer niet mee)
86 duizend

Dit heb ik niet gecontroleerd. Hoe zou ik dit kunnen checken? Want ik zie of ruik nergens benzine als ik de boel demonteer.
86k kan wel al problemen opleveren bij de injectie, zeker als het een oudere/eerste generatie is.
Checken is het best door ze te demonteren en te (laten) testen.
De dyno was vermoedelijk ook vooral volgas, niet met halfgas en kwartgas. (Daar rijd je het meest)
Compressie eens meten kan geen kwaad met die km stand.
 
Ik vind het voor deze motor vrij hoog inderdaad. Met mijn 09 ER6N (vergelijkbare motor) haalde ik veel betere cijfers. Ook met mijn Monster 1100s kan het beter dan dit.

Ik herken ook wel iets in dit verhaal bij mijn nieuwe Vespa GTS 300. Deze verbruikt ook veel meer dan wat anderen ermee doen en dan de fabrieksopgave. Op lange stukken 80km gaat het beter maar dit was zeker niet wat ik er van verwacht had. Ik probeer het te accepteren want bij een splinternieuwe motor van alles veranderen zie ik niet zitten. Hoort ook uit de fabriek af goed te zijn.
 
Waarom zo hoog? Handleiding zegt 2.50 achter en 2.25 voor. Ik doe zelf 2.55 achter en 2.30 omdat dat soepeler gaat wanneer het gewicht aan de voorkant zit met remmen. 2.6 en 2.9 is wel erg hoog.
Omdat de handleiding bijna 20 jaar oud is en de bandentechnologie een flink vooruit gegaan is. 2, 5 voor en 2,8 achter is wat ik in de bijna 10 jaar dat ik nu motor rij gemiddeld wel in de banen van al mijn motoren pomp. Of het nu nat, droog, koud of warm is. Met 2,5 achter vind ik al tijd om met lucht erin te pompen en ik merk het verschil ook nog. Als je het niet gelooft, zou je het toch eens moeten proberen. Ook met warm weer op een bochtige bergweg werkt dat prima terwijl je een goeie bochtsnelheid houdt.
 
Omdat de handleiding bijna 20 jaar oud is en de bandentechnologie een flink vooruit gegaan is. 2, 5 voor en 2,8 achter is wat ik in de bijna 10 jaar dat ik nu motor rij gemiddeld wel in de banen van al mijn motoren pomp. Of het nu nat, droog, koud of warm is. Met 2,5 achter vind ik al tijd om met lucht erin te pompen en ik merk het verschil ook nog. Als je het niet gelooft, zou je het toch eens moeten proberen. Ook met warm weer op een bochtige bergweg werkt dat prima terwijl je een goeie bochtsnelheid houdt.
Wat heeft dit nou met banden techniek te maken. Even zijsprong wat ktm bij mijn 2010 SMT voor schrijft is 2.2 voor en achter.
Of iemand dat persoonlijk fijn vind rijden is een andere vraag. Ik rij met 2.4 voor en 2.7 achter.

Voorheen toen ik nog een SV650SK3 had reed ik ook gewoon prima volgens het boekje 2.3 voor en 2.5 achter.

Verbruik weet ik niet meer dat ik even nazoeken in de sv topics

Edit. Was 1:20. Met pc3 met custom map voor Compleet arrow uitlaat systeem en velocity stacks
 
Laatst bewerkt:
Beetje aan de korte kant als dat een gemiddelde is.
Ja ben een dagelijkse rijder dus door de week is het ongeveer een half uur per keer dat ik hem opstart. Weekenden gemiddeld 2+ uur.
De dyno was vermoedelijk ook vooral volgas, niet met halfgas en kwartgas. (Daar rijd je het meest)
Nee hij is met elk toerental (stappen van 500) en in elke versnelling afgesteld. Niet alleen volgas.
Compressie eens meten kan geen kwaad met die km stand.
Checken is het best door ze te demonteren en te (laten) testen.
Zal deze 2 inderdaad even checken. Wel even uitzoeken hoe ik dat met de injectoren kan doen. Compressie lukt me wel.
 
Omdat de handleiding bijna 20 jaar oud is en de bandentechnologie een flink vooruit gegaan is. 2, 5 voor en 2,8 achter is wat ik in de bijna 10 jaar dat ik nu motor rij gemiddeld wel in de banen van al mijn motoren pomp. Of het nu nat, droog, koud of warm is. Met 2,5 achter vind ik al tijd om met lucht erin te pompen en ik merk het verschil ook nog. Als je het niet gelooft, zou je het toch eens moeten proberen. Ook met warm weer op een bochtige bergweg werkt dat prima terwijl je een goeie bochtsnelheid houdt.
En met de 10% / 20% regel? Want daarmee is hoe ik ze oppomp dus goed voor mijn gewicht/rijstijl etc.
 
1 op 14 rijden met een 650cc twin en dan ook nog in het onderste toerenbereik ?
heb je geen uitdraai meegekregen die je kan doorsturen naar een andere tuner of hier kan plaatsen ?
Vraag me toch echt af wat degene dan uithalen die 1op20 rijden.
het is wel het eerste model met injectie dus misschien is het niet het meest geavanceerde systeem maar dan mag een tuner toch wel melden dat dit het 'beste' is wat er uit te halen is als er dus ook naar verbruik is gekeken en niet alleen topvermogen.
 
Hij gaf wel achteraf aan dat die vooral onder de 6 duizend toeren heel rijk liep voor hij hem had afgesteld.

Heb alleen een uitdraai van het vermogen
1698267159896.png
 
Hij gaf wel achteraf aan dat die vooral onder de 6 duizend toeren heel rijk liep voor hij hem had afgesteld.

Heb alleen een uitdraai van het vermogen
Bekijk bijlage 1938560
Als je zelf mappen kan plaatsen zou je de custom map kunnen downloaden en netjes opbergen en kijken of het verschil geeft als je de standaard map gebruikt, of even kijkt wat er verder nog op de site staat wat het meest overeenkomt met jouw model inc modificaties.
Ik heb zelf pas de fout ontdekt dat ik een basemap voor het amerikaans model had geladen en niet de basemap (of bijna, maar iig dezelfde) voor het europese model . PC3 overigens.
Of eerst bij hun informeren of degene die het gedaan heeft gelet op het rijke lopen.

Overigens zou ik de rest van de info uit de OP buiten beschouwing laten om het niet te onoverzichtelijk te maken voor jezelf, zoveel invloed zouden die dingen niet mogen hebben.
 
Ja ben een dagelijkse rijder dus door de week is het ongeveer een half uur per keer dat ik hem opstart. Weekenden gemiddeld 2+ uur.
Probeer eens uit te vogelen, als je dat niet al bijgehouden hebt, of lange ritten een vergelijkbaar verbruik hebben als de korte ritjes.
Tank vol, weekje naar het werk op en neer, vol tanken, weekendrit van 2 uur, vol tanken. Daar zou je een verschil moeten zien, de eerste 10 minuten zijn normaal extra onzuinig.
Heb je al een keer gemeten hoe warm de motor wordt (niet vertrouwen op de temperatuurmeter, die zijn vaak gebufferd) ?
En als je een werkplaatshandboek hebt, kijk even hoe je de temperatuursensor van de ECU door moet meten (ECT sensor)
Nee hij is met elk toerental (stappen van 500) en in elke versnelling afgesteld. Niet alleen volgas.


Zal deze 2 inderdaad even checken. Wel even uitzoeken hoe ik dat met de injectoren kan doen. Compressie lukt me wel.
Compressie met de gasklep vol open.
Injectoren zijn ook niet zo moeilijk te controleren, alleen wat werk (gaskleppen in zn geheel verwijderen, brandstofpomprelais overbruggen (of de pomp direct aansturen) en kijken maar.
Kans is overigens klein, maar goed.

En met de 10% / 20% regel? Want daarmee is hoe ik ze oppomp dus goed voor mijn gewicht/rijstijl etc.
Probeer die hogere spanningen maar eens, bandentechniek heeft zoals gezegd niet stilgestaan de afgelopen 20 jaar, je moet dan ook de voorschriften van de bandenfabrikant aanhouden. Spanning verder daar ook gewoon lekker op houden, pas als je evt tempo begint te maken met circuitdagen kun je eens gaan kijken wat je spanning warm doet.
Pure grip zal je dr niet direct mee verliezen, maar slijtagepatroon en gevoel heeft het wel degelijk invloed op.
 
ik heb een inj. blok maar met carbu's en zit aan 1:13 zoiets als ik het omreken.
ik denk dat als ik zou moeten rijden om 1:25 te halen, dat ik dan wel te voet ga. zou leuker zijn en waarschijnlijk ook sneller :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan