Fatsoenlijk afstellen FireBlade 2001

$tranger

MF veteraan
14 mrt 2002
1.079
0
Amsterdam
Sinds m'n 600F sport gejat is heb ik maar eens een Blade (SC44, 2001) aangeschaft. Erg fijn sturende en rijdende fiets met lekker veel vermogen (jaja, 50pk minder dan 't hipste wat er nu te krijgen is, maar soit). Echter zijn er een paar dingen die me storen. Starten doet ie niet heel makkelijk, ben toch meestal wel 10 seconden aan 't starten (meestal over 2 pogingen verdeeld), soms nog wel wat langer. Ook loopt de motor onderin eigenlijk gewoon hondsberoerd. Beneden de 3000 toeren is 't gewoon echt slecht en rustig 50 rijden is ook echt toeren maken in z'n 1 of heel nerveus in z'n 2 of 3 rijden. Km stand is 42kkm ongeveer. Ook mis ik een beetje 't sterke tussengebied wat ik uit m'n SC33 wel kreeg toen ik die goed afstelde.

Om te beginnen is mijn vermoeden dat een powercommander oid al heel veel wonderen doet. Alleen kosten die krengen bakken met geld. Al zit ik eens te denken of een PCII nou zoveel slechter of lastiger werkt, misschien iemand ervaring mee?
Wat ook meespeelt is dat mijn Blade volgens mij een duitse import is met katalysator en lambda sensor. Wat ik er op 't net over kon vinden is dat de kat in de eindpijp voor de demper zit en dat ze dit alleen in Duitsland hadden. Echter een duidelijk oplossing heb ik nog niet gevonden. De een zegt dat 't een kwestie is van een weerstand in de lambda zetten en 't gat afdoppen is, de ander zegt dat ik een andere tussenpijp moet hebben en weer een ander zegt dat de korf in de eindpijp (die de demper in steekt) gewoon afgezaagd kan worden om al een stuk mooier te lopen. Op de motor zit overigens een volledig open Micro demper.

Ander puntje is dat ik nog niet zo heel bekend ben met injectie fietsen. De een zegt dat er niks aan te stellen of te syncen valt, de ander zegt dat je net als een carb fiets gewoon je intakes moet syncen. Als dit zo is dan zou dat een logische oorzaak van slecht starten zijn. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Ik hoop dit een beetje gefixt te krijgen en de motor onderin wat beter te kunnen laten lopen. Op top heb ik eigenlijk weinig te klagen, want zelfs in m'n textiel pak liep ie van 't weekend nog mooi 280 op teller (A3 in Duitsland). Moet meer uit te halen zijn, maar knap genoeg in textiel pak ;)

Tot slot hoop ik dat iemand mij nog een adres in Nederland of omliggende landen kan verklappen waar ze echt de mooie undertails hebben. Ik wil 't liefst gewoon van dat gekke standaard gebeuren af wat er nu onder zit en er een mooie oplossing voor zoeken waarbij ik 't originele achterlicht kan behouden (ik hou niet zo van sjonnie-style led licht op een motor waar ze gewoon niet op zaten/horen) en wat mooi de onderkant strak maakt. Ik weet dat Hotbodies een mooie uitvoering heeft, maar deze is gespoten bijna niet voor normaal geld te vinden. Kost in kleur 70 euri extra, maar kan me niet voorstellen dat ze 'm daarvoor zelf in kleur gaan spuiten oid.

Tips, ideeën, suggesties en oplossingen zijn allemaal welkom!
De bike in kwestie:
http://members.chello.nl/jordi/gallery/929.jpg
 
Het klopt dat een sc44 onderin een beetje moeilijk loopt, maar zoals jij de problemen omschrijft ken ik ze toch echt niet.

Mijn sc44 start altijd direct of het nou zomer of winter is. Verder heeft deze fiets redelijk last van het aan/uit effect vooral merkbaar als je met lage toeren in zijn 2 gaat rijden.

Een PCIII zou zeker kunnen helpen, maar het klinkt alsof er bij jou iets anders aan de hand is.

Misschien kun je eens proberen om een flesje forte motor power in je tank te gooien om de boel van binnen eens te reinigen. Misschien zit er vuil in de tank of het injectiesysteem.

Heb je verder een idee over het onderhoud wat in het verleden gepleegd is?
 
Nouja, misschien ben ik er ook wel een beetje erg gevoelig voor en is 't syncen van m'n inlaat ook al iets wat wonderen doet. Maar 't is natuurlijk ook nog eens de (waarschijnlijk) Duitse versie met kat en lambda (die ook altijd zo heerlijk storingsgevoelig kunnen zijn).

Maar okay, misschien is zo'n flesje reinigings middel ook wel een idee.

Qua onderhoud ben ik niet helemaal zeker. De motorzaak waar ik 'm kocht zei dat ie mooi z'n beurtjes had gehad voor de zomer, maar ja, echt concreet konden ze niet echt aangeven wat dan precies _O-
 
Ja, dat verteld mijn logica mij ook, maar anderen zijn weer duidelijk van mening dat dat bij injectie weer niet hoeft, vandaar ;)

Bougies, mwah, mijn ervaring met gare bougies zijn anders, maar ik kan ze weleens checken of vervangen als de boel misschien eens open gaat binnenkort.
 
Als je een beetje slim bent koop je een 2e handse pc3, heb ik voor mijn vriendin ook gedaan 125 eurie (had een schuiver gemaakt en stekkertje van de tpc was kapot) Draad gewoon gesoldeert en klaar voor 125 zelf gemapt en naar dyno gereden en was voor 80 euries klaar en afgesteld.
 
als je o2 sensor defect zou zijn dan krijg je een foutmelding op je tellerunit( ook met andere sensorfouten overigens)
Je kan eens de fout historie laten uitlezen en wellicht de ecu resetten. (Accu al eens los gehad voor 5 minuten?) Ik had ook een duitse 929, die heeft bij mij nog nooit 1 klap verkeerd gedraaid. Had er later wel een PC in gezet maar dat was meer om het dorstige karater wat te verbeteren.
 
Een 2e hands powercommander zou natuurlijk ook geen probleem zijn, maar dan moet je die wel tegen 't lijf lopen ;)

De ECU resetten is misschien ook wel een idee, you never know. Ik heb in ieder geval 't idee dat 't niet gemeengoed is dat ie onderin zo gaar loopt, of ie nou Duits is of niet. Maar eerst maar eens de inlaat syncen, misschien bougies eens vervangen, luchtfilter controleren en dan eens zien wat ie doet :)
 
Onder de 3000 rpm aan/uit effect en wat schokkerig lopen komt me bekend voor. 50 kmh rijden in de drie is bij die van mij verder geen probleem. Zo erg als bij die van jouw heb ik het nog niet ervaren.
 
Ik bedenk me opeens dat ik de klachten die jij hebt wel gehad heb. Hoe is de staat van de ketting?

Die zorgde bij mij echt voor problemen. Het voelde bij langzaam rijden alsof er aan het achterwiel getrokken werd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan