Fazer houdt in tussen 3.5k en 6.5k toeren

motorgek!

MF veteraan
22 jan 2006
2.741
2
Hoi,
Ik heb een fazer uit 2001. Op de gashendel is deze begrensd tot 35kw. Dit betekent dat de gashendel niet volledig open kan.

Het euvel is het volgende: vanaf de 60 km/h houdt de motor in bij volgas accelereren tussen de 3500 en 6500 toeren. Daarnaast gaat de motor ook flink trillen.
Buiten dit bereik is de gasrespons veel beter en accelereert de motor beter.

De motor heeft lang stilgestaan, hierna deden maar drie cilinders het.
Carburateurs los gehaald en 1 vlotterbak was ontzettend vies. Alle 4 de vlotterbakken schoongemaakt en alle 8 sproeiers schoongemaakt, die zaten allemaal bijna dicht. Verder niks gedaan en de boel weer in elkaar gezet. Starten, lopen. Op 4 cilinders. Daarna natuurlijk flink lopen rijden maar ik merk echt dat de motor inhoudt.
Vandaag had ik het gevoel dat nadat ik getankt had en de snelweg weer opreed het erger was.
Hij hield echt in en opeens kwam er vermogen los.

Wie heeft er goede ideeen?

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28693074#28693074 de fotos van de carbs
 
Laatst bewerkt:
Goed,
Vandaag nieuwe inlaatrubbers en luchtfilter binnengekregen. Luchtfilter zag er, naast het nieuwe filter, toch wel behoorlijk vies uit. Carburateurs gaan zaterdag naar de garage voor een dubbele ultrasoon sessie. Verder lijkt er roestige benzine uit mn benzinePOMP te komen. Wat uit de tank komt is mooi schoon. Het filter zit tussen tank en pomp in dus t roest van de pomp wordt niet weggefilterd. Daar komt dus een tweede benzine filter tussen. De tank is nu leeg, benzinekraan pak ik zaterdag ook aan.
Daarna ga ik de klepspeling controleren, met 60.000 km en geen idee wanneer dat voor t laatst is gedaan kan dat ook geen kwaad. Dan alles weer monteren, afstellen, synchroniseren.
Als ie t dan nog niet doet, rij ik m de plomp in. Of ik breng m naar de garage, nog niet helemaal uit.

Nog tips voor t ontroesten van de benzinepomp? Ik zou natuurlijk een kleine doorspoel installatie kunnen maken met benzine/forte motor power. De boel elke 10 minuten een minuutje laten draaien voor een dag. En daarna nog eens terugspoelen?

Helemaal er tussen uit halen? Naar mijn weten draait de pomp alleen bij t aanzetten van t contact dus is ie voor t rijden niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Benzinefilter gaat alle roest niet tegenhouden, je lost het probleem alleen op, door alle roest te verwijderen. En de kans is groot, dat toch de tank de boosdoener is. Roest verwijder je niet met forte, maar met een roestoplossend zuur. Tank leegmaken en eventueel ontroesten, pomp doorspoelen. Als er roest in de pomp zit, vervangen. Zonder gaat niet, dan had de fabrikant hem wel weggelaten.
 
Mogelijk de oorzaak gevonden
Voor de grap heb ik ook de gasnaald uit de gasschuif assembly gehaald.
Volgens wphb moeten er twee ringen in van 0.5 mm. Echter wordt er links een ring van 0.5mm en rechts een ring van 1mm gebruikt.
KuzR5YY.jpg

Waar dit in mijn optiek toe leidt is dat het veertje vervolgens iets meer weerstand geeft. Hierdoor zou de gasnaald dan minder makkelijk omhoog komen. Is maar een theorie.

Tweede afwijking aan de gasnaald assembly is de o-ring die gebruikt wordt.
VmeJLvi.jpg

QDn6UDI.jpg

Deze is niet zo rond meer.
Zoals te zien op de foto van de originele hoort dat wel.
needle-set_medium5DM1490J00-01_d7e5.jpg


Echter zie je op deze foto ook dat die twee ringen niet hetzelfde/even dik zijn. Dat zou mijn eerdere theorie ontkrachten.

De rubber membranen van de gasschuiven zijn allemaal goed. De vlotters sluiten allemaal goed af.
 
Laatst bewerkt:
Die gasnaald opblouw klopt wel, die o-ring ziet er niet helemaal lekker uit inderdaad.
Juist. Dat wordt nog 4 o-ringen halen.
Zojuist de tank helemaal uit elkaar gehaald. Er kwam wat licht bruine benzine uit maar het viel me allerzins mee.
Ik zat te kijken naar het tank ontroesten, er wordt aangeraden om m daarna te coaten. Alleen moet het dan dus nog 7 dagen drogen...
Alles ter voorbereiding van de elektrolyse is al wel gedaan. Denk dat ik m morgen of overmorgen aanzet. Tank cure bestellen en zodra die binnen is aanbrengen. Dan de nieuwe rubbers op de benzinekraan en dan is de tank na 7 dagen klaar. Als ik daar toch op moet wachten kan ik net zo goed de carbs nog door een dubbel ultrasoon bad jagen en de klepspeling controleren. Ondertussen staat de motor lekker in mn huiskamer.
 
Ehhhhhh.
Volgens wphb en cmsnl moeten er #130 sproeiers in.
Echter zitten er #115 in...
Er zit wel een andere uitlaat op zonder db killer, ik weet niet wat voor effect dat weer heeft. Heb wel gehoord dat je een motor opnieuw moet afstellen als je er een andere uitlaat opzet.
Maar hij heeft met originele uitlaat goed gelopen voordat ie stil kwam te staan. En daarna ook slecht. Dus de sproeiers kunnen het niet zijn.

Ik heb de vlotterhuis en vlotternaald van tpurmax gemonteerd. Imitatie dus. Was dat een slechte keus? Belde net een goede motorzaak en die was er niet over te spreken
 
Laatst bewerkt:
Elektrolyse is klaar. Redelijk wat rust uitgekomen. Geen idee hoe ik alles uit de kleine hoekjes ga krijgen... ik denk gewoon heel veel doorspoelen. Nu zit het citroenzuur er in, morgenavond dus de tankcure zetten en dan is t hopen dat t allemaal goed gegaan is
 
Terug
Bovenaan Onderaan