Fazer600 '00, geplof uit de uitlaat

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

even een vraagje over mijn FZS600 Fazer uit 2000.

Als ik volgas optrek in de 1e versnelling, tot 13.500 toeren (in het rood) en ik laat het gas los..........remt hij natuurlijk behoorlijk af op de motor, maar dit gaat samen met 1 - 2 -3 ploffen uit de uitlaat. Meestal komen die ploffen voor tussen de 9.000 en 6.000 toeren.

Wat is dit, is dit schadelijk?

Motor heeft nog maar 17.000km gelopen. Kleppen stellen hoefde volgens mijn dealer pas rond 40.000km.
Hij is wel 25Kw begrensd, met een schroef in elke carb (onder dat zwarte kapje) zodat de gasschuif maar beperkt open kan gaan (zo begreep ik het).
 
Beetje lastige klacht. Hoeft niets te betekenen.
Het kan ook heel goed liggen aan de begrenzing.
Andere mogelijkheid is dat de uitlaat ergens valse lucht trekt, controleer of ie overal gasdicht is. Laatste mogelijkheid is dat de zaak te arm staat, mogelijk ook weer door die begrenzing. In dat geval kán er schade optreden. Misschien verstandig de zaak voor alle zekerheid ff na te laten lopen, bv. op een Dynobank.
 
Voor de begrenzing is hij op een Dynobank geweest, ze hebben er toen niks over gezegd.
Uitlaat heeft wel een mini lek-gaatje, dat klopt. Maar zou het daar van komen?
Een ander gaatje in de uitlaat (aan de onderkant, straat-kant) is vorige week dicht gemaakt.

Ik dacht me nog te herinneren, uit mijn brommer-tijdperk, dat geplof meestal duidt op een slechte ontsteking/afstelling hier van?

En wat voor schade kán er optreden als de zaak te arm staat?
 
Mijn brommer staat expres wat te rijk voor circuitgebruik en in het algemeen goed gebruik van het volledige toerenbereik :). Als ik mijn gas loslaat na flink opgetrokken te hebben, dan is het echt 'rommeldebommelBOMbombombomBOMbombombom'. :)

Zeker met dit koude weer. Nu zelfs zo erg dat als ik voor een stoplicht stil kom te staan, ik eventjes een wolk benzinedamp ruik. Niet zo goed voor het gebruik, maar voor woon-werk haal ik toch nog 1:16 dus ik vind het wel best. Eigenlijk had ik hem opnieuw moeten laten afstellen voor de winter. De huidige afstelling was gedaan toen het zo'n 25 graden celcius was vorig jaar.

Ik zou er iig. geen problemen over maken. Tenzij het echt harde klappen zijn, want dan kan je demper nog wel eens scheuren.

Beter te rijk dan te arm. Te arm = schade aan je kleppen na verloop van tijd.
 
Laatst bewerkt:
Zit er een andere niet-originele uitlaat onder? Kan zijn dat ie dan wat te rijk loopt oid... dan ploft ie wel eens. Doet mijn R6 ook wel eens als ik flink doortrek en gas loslaat ;)


Eerder te arm, met een niet originele uitlaat.
Eigenlijk bijna hetzelfde effect, alleen op het moment dat je van het gas afgaat ontbrandt de benzine dan niet in je cilinder omdat de lucht benzine verhouding te arm is, het komt daardoor in je uitlaat en daar ontbrandt het wel doordat daar de mengselverhouding weer verandert.

Maar ik heb nog nooit op een motor gereden die, wanneer je hem tegen het rood jaagt en vervolgens uit laat rollen in zijn versnelling, niet roffelt uit de uitlaat.
Dus misschien is dit topic wel gewoon een flauwe 1 April grap?? :?

Als hij netjes op de bank is geweest, zou ik me er niet teveel zorgen over maken...
 
Laatst bewerkt:
Mijn brommer staat expres wat te rijk voor circuitgebruik en in het algemeen goed gebruik van het volledige toerenbereik :). Als ik mijn gas loslaat na flink opgetrokken te hebben, dan is het echt 'rommeldebommelBOMbombombomBOMbombombom'. :)

Zeker met dit koude weer. Nu zelfs zo erg dat als ik voor een stoplicht stil kom te staan, ik eventjes een wolk benzinedamp ruik. Niet zo goed voor het gebruik, maar voor woon-werk haal ik toch nog 1:16 dus ik vind het wel best. Eigenlijk had ik hem opnieuw moeten laten afstellen voor de winter. De huidige afstelling was gedaan toen het zo'n 25 graden celcius was vorig jaar.

Ik zou er iig. geen problemen over maken. Tenzij het echt harde klappen zijn, want dan kan je demper nog wel eens scheuren.

Beter te rijk dan te arm. Te arm = schade aan je kleppen na verloop van tijd.

Hehe, dat doet mn zxr ook *D
Werkt altijd goed om mensen aan de kant te krijgen, geef je een dot gas, laat je em uitrollen met gebulder.
Koekblikkers weten vaak niet hoe snel ze aan de kant moeten *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan