Fietscomputer op je chopper

30 jul 2006
204
0
Beverwijk
Hallo,

Wie heeft er ervaring met een fietscomputer op zijn/haar motor, en dan bedoel ik het merk en type.
Omdat ik het low budget wil houden zoek ik een fietscomputer die min tot de 100km/uur kan of hoger.
Ik hoor graag van jullie.
 
Ik heb een jaartje terug een Sigma 906 in het huis van mijn kilometer teller ingebouwd. Verlichting heb ik laten zitten. Het magneetje wat om een spaak moet is richting prullenbak gegaan. Als alternatief heb ik een krachtig klein magneetje in een oog van een remschijf gelijmd. En de sensor na wat cleanen met remmenreiniger op de voorvork geplakt. Zit een millimetertje of 2 ruimte tussen schijf en sensor.

Voor het bepalen van de wiel omtrek heb ik alle drie de voorgestelde methodes gebruikt, uitkomsten gemiddeld en ingesteld. Daarna met een gps gecontroleerd. Eindresultaat is een halve kilometer meer aanwijzing dan de werkelijke snelheid bij zowel, 30 , 50 en 80 met redelijk nieuw banden. Voor mij goed genoeg. Nooit last gehad dat een flitspaal er niet het mijne van dacht.

En als laatste, het huis van mijn kilometer teller was wit, dat was geen goed plan. In het donker zag je alleen maar een helder verlicht wit vlak. Heb alles mooi mat zwarte gemaakt en nu is de fietscomputer prima uit te lezen en wordt ik niet meer verblind.
 
Qua snelheids aanduiding gaat deze tot 199.5 km/h
Trip km tot 9999.0
Totaal km tot 99.999
Wielomvang alles tussen 2155mm en 3999mm


Edit: Correctie Wielomvang, 2155 is de default. 1000mm is minimum, 3999mm is max.

Tip: Bekijk de productdemo op sigmasport.com. Stel je wielomtrek in en check wat dan de max. snelheid is.
 
Laatst bewerkt:
Hij is met een kabel. Ik ben tot die keuze gekomen omdat ik uit een ander topic te vaak las dat draadloos op de motor niet betrouwbaar werkt. Heb dus niet zelf met draadloos geexperimenteert. Ik had de mazzel dat het draadje naar de sensor bij mij precies lang genoeg was.

Ik heb nog wel een nadeel ontdekt paar weken terug. In het tellerhuis wordt het erg(!) warm als de zon er vol op staat. Omdat ik de boel natuurlijk netjes in het huis had gestopt was op een zonnige middag de sigma helemaal bruin. Trok na afkoelen gelukkig weer helemaal bij. Maar mocht je zoiets doen, hou rekening met hoe je het ding naar de zon zet of stop het tellertje in je zak.
 
werkt dit ook op een chopper, ben ook naar een oplossing op zoek, de afstand van de censor naar mijn stuur is 1m20,en dit is wat veel vermits de meeste computers max 70cm overbruggen

heeft iemand hier ervaring mee ??
 
werkt dit ook op een chopper, ben ook naar een oplossing op zoek, de afstand van de censor naar mijn stuur is 1m20,en dit is wat veel vermits de meeste computers max 70cm overbruggen

heeft iemand hier ervaring mee ??
Ik heb er jarenlang een op mijn Savage gehad. Als je er een koopt met een draadje, kan je dit draadje gewoon straffeloos verlengen, mits je geen honderden meters eraan vastknoopt. Bij o.a. www.conrad.nl kan je krimpkous kopen voor een mooie afwerking van het verlengde draadje.

Het opnemertje:
PICT0002.jpg


De fietscomputer (goed kijken....):
Savage2005nr5.jpg



Edit: Ditzelfde fietscomputertje zit nog steeds op de Savage, alleen gebruik ik hem nu als toerenteller. Daarvoor heb ik op een hightech manier de opnemer tegen de bobine bevestigd: met plakband....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan