Hoeveel kracht op wielasmoer?

MB2201

Rookie
9 mrt 2024
12
8
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
 
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
100 als dat in de handleiding staat
 
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
Als je dat soms leest zou ik hem volgens de handleiding op 100 Nm zetten op het moment dat je de handleiding leest en niet wazige uitspraken op internet of andere niet nader genoemde bronnen.
 
Een nieuwe ketting en tandwielen en je moet nu al gaan spannen?
Een pegaso heeft een behoorlijke veerweg en vraagt behoorlijk ruimte op de ketting. Meet je de speling op de juiste manier?
Volgens handleiding 20-25mm speling in het midden, dat is inmiddels zo'n 35mm. Er is nu ongeveer 300-350km mee gereden, dus lijkt me niet zo gek dat een nieuw ketting dan weer gespannen moet worden.
 
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
Dan kan Aprilia net zo goed geen handleiding met aanhaalmomenten er bij doen als jij zelf er weer iets anders van maakt.
Omdat je weer onzin hierover gevonden hebt op dat www=wereld wijde web -ook wel internet genaamd.
En als jouw ketting gesteld moet worden -gisteren afgeleverd- zou ik lekker naar de dealer ermee gaan .
De motor is nieuw.
 
Daar gaan we weer , de pseudo-tecneuten die zo weinig vertrouwen hebben in hun eigen kunnen dat alles wat in de boekskes staat heilig is.
ik sleutel al 35 jaar professioneel en de momentsleutel komt enkel uit de gereedschapskar voor cylinderkoppen, lagerkappen en heel soms voor zeer specifieke zaken op het werk die NIET te vast mogen staan (banjobouten in alu ventielen bv, omdat dan het alu riskeert te breken), maar dus nooit voor zaken die WEL echt vast moeten.
als zelfs voor cylinderkoppen wordt opgegeven dat het aanhaalmoment tussen 64 en 74Nm moet liggen, hoe belangrijk is het dan denk je dat die moer van die achteras op 100Nm moet ?
 
Volgens handleiding 20-25mm speling in het midden, dat is inmiddels zo'n 35mm. Er is nu ongeveer 300-350km mee gereden, dus lijkt me niet zo gek dat een nieuw ketting dan weer gespannen moet worden.
Nee. Als dat ding net is geleverd is de kans héél klein dat je ketting al gespannen moet worden.

Heb je de spanning gemeten voor je dingen bent gaan losmaken?
En, zoals @Hellracer vroeg, op de juiste manier?

Als je hem te strak spant kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Dus even een paar stappen terug in het (denk)proces en goed kijken wat je nu precies aan het doen bent en of dat wel juist is.
 
Ik lees hier vaker van die overdreven waarden voor een wiel as. Maar wat doet die moer nu eigenlijk? Hij moet alleen de lagers en bussen tegen elkaar opsluiten. Teveel en je knijpt de bussen plat. En daarna lopen je lagers aan poeier. En de lagers daarna. Ik hanteer vast=vast en ik gok dat ik dan hoogstens op 50Nm kom.
 
Ketting bijstellen na 350km is normaal als er een rubber ring op het voortandwiel zit.

En Ogri met de fluwelen handjes is ook racefiets/mountainbike monteur geweest en weet dat aanhaalmomenten van 50Nm bij fietsassen horen en die van 100 bij motorfietsassen
 
Ja en als je zo doorgaat op de persoon, wordt jij ook verwijderd.

Off topic wordt techniek niet toegestaan.
Had bericht al meteen aangepast als je terug gelezen had.
Maar vind advies zoals gegeven door Janbros dan maar geen momentsleutel te gebruiken niet juist.
Maar hij schrijft dit wel en noemt ons pseudo techniekers meteen.
Vraag me af waarom fabrikant wel moment voorschrijft dan?.
Maar zoals gemerkt komt er aan deze discussie geen einde
ieder denkt er weer anders over en hier laat ik het bij.
 
Laatst bewerkt:
Er is onderzoek gedaan bij ervaren sleutelaars inclusief professionals en die zaten er behoorlijk naast met hun inschatting van het aanhaalmoment.

Wat vooral bij kleinere momenten vreemd is, want daar voel je bij aanhalen de rek uit de schroefdraad trekken en kan je ook controleren of de verbinding stevig genoeg is.

Zelf sleutel ik op gevoel dat ik af en toe controleer met een momentsleutel.
 
Er is onderzoek gedaan bij ervaren sleutelaars inclusief professionals en die zaten er behoorlijk naast met hun inschatting van het aanhaalmoment.
geen belangrijk onderzoek. wat wel belangrijk zou zijn : heeft er al iemand onderzocht hoeveel keer het fout is gegaan doordat die professionals op gevoel sleutelen ?
Verder zijn er hier ook topics genoeg over mensen die blindelings de opgegeven aanhaalmomenten volgen en dan een topic openen over hoe ze nu uit de shit gehaald kunnen worden omdat het toch mis ging (lees gebroken bouten).
 
Maar dan de million dollar question, is de MMsleutel geijkt? Zet zelf zulke dingen altijd op moment vast om de simple reden dat ik ze niet vaak genoeg doe, veel ander sleutelwerk gaat gewoon op gevoel. Heb ooit wel een wielbouten moeten lossen met anderhalve meter pijp omdat de bandenboer die had vastgerateld met zijn moment sleutel.
 
geen belangrijk onderzoek. wat wel belangrijk zou zijn : heeft er al iemand onderzocht hoeveel keer het fout is gegaan doordat die professionals op gevoel sleutelen ?
Verder zijn er hier ook topics genoeg over mensen die blindelings de opgegeven aanhaalmomenten volgen en dan een topic openen over hoe ze nu uit de shit gehaald kunnen worden omdat het toch mis ging (lees gebroken bouten).
T is eigenlijk dus allemaal niets ,maar waar kunnen we dan terecht ,profi s hebben bij de boel ook wel is naar de bliksem geholpen,
nu doe ik t ook maar zelf ,wel met momentsleutel en wph,ik verkloot t liever zelf dan dat ik er fors voor moet betalen
 
Terug
Bovenaan Onderaan