Fireblade van 2004

Ik heb in December een Firestorm gekocht uit `98 met 65k op de teller. Ding stond er als nieuw bij en was zeer goed onderhouden.
Dus het ligt compleet aan de staat van de fiets en z`n onderhouds historie. En daarbij is het een Honda, zou niet inzien waarom het niet verstandig zou moeten zijn :')
 
Vet dat jij dat kan :t Maar om te bepalen of dat verstandig is of niet mag jemisschien wel iets meer info verstrekken
 
Niet verstandig, een motor kost heel veel geld en is gevaarlijk. Leuk is het wel. Ik denk dat je doelt op de km stand en of een motor dan niet versleten is. Een fireblade is een goed gebouwde motorfiets. Als er een beetje normaal mee omgegaan is dan moet hij nog wel flink wat kilometers kunnen maken. Op een gegeven moment gaan er wel wat onderdelen slijten en dat kan optellen. Als je een grote beurt moet doen, banden vervangen én bijvoorbeeld de schijfremmen moet vervangen of het balhoofdlager, dan kan het onderhoud in de buurt van de aanschafprijs komen.

Je zult dus voor jezelf moeten kijken in welke onderhoudsstaat de motor is, wat er wel en nog niet vervangen is. Als je er zelf niet heel veel verstand van hebt zou je een aankoopkeuring kunnen laten doen, dan kijkt iemand met verstand naar de punten die bekeken moeten worden. Erik van Lent doet dat, daar zou ik veel vertrouwen in hebben, maar een lokale motorzaak zou het ook moeten kunnen.
 
Zoals bij bijna alle motoren van die jaren, is volgens mij alleen de versnellingsbak een zwak punt vanuit slijtage oogpunt, wat met een revisie kan worden opgelost. Maar dat begint al vanaf 40 dkm, daar moet je gewoon geluk mee hebben. Zou vooral kijken hoe de motor er bij staat, welk aantoonbaar onderhoud is er gedaan, historie bekend. Je ziet al snel of een motor goed onderhouden is. Heeft de motor veel buiten gestaan, in de pekel gereden, .. En niet onbelangrijk, wat is de prijs en hoe handig ben je zelf? Remmen en vering laten reviseren loopt al snel in de papieren als je het zelf niet kan.
 
Ik heb in December een Firestorm gekocht uit `98 met 65k op de teller. Ding stond er als nieuw bij en was zeer goed onderhouden.
Dus het ligt compleet aan de staat van de fiets en z`n onderhouds historie. En daarbij is het een Honda, zou niet inzien waarom het niet verstandig zou moeten zijn :')
🙄 🤔

Uit eigen ervaring:
Het is een Honda, dus laten staan:Y


Mompelt verder iets over een aantal Honda's te hebben gehad met alleen maar geneuzel ervan

On topic:
Laat je gevoel spreken of neem een iemand mee als je het zelf niet weet.
 
. Heeft de motor veel buiten gestaan, in de pekel gereden, ..

Dit zou niet veel uit moeten maken (of je moet hem in showroom staat willen hebben)
Mijn fietsje staat ook (overdekt) buiten
Rijdt door weer en wind (dus ook pekel)
Maar krijg ook zijn beurten via de dealer

(ja, je ziet wel dat er "24\7" mee gereden wordt. Ofwel geheel afhankelijk van staat van onderhoud)
 
Dit zou niet veel uit moeten maken (of je moet hem in showroom staat willen hebben)
Mijn fietsje staat ook (overdekt) buiten
Rijdt door weer en wind (dus ook pekel)
Maar krijg ook zijn beurten via de dealer

(ja, je ziet wel dat er "24\7" mee gereden wordt. Ofwel geheel afhankelijk van staat van onderhoud)
Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat een fiets verwaarloosd is. Maar een motor die er vies bij staat en roestplekken her en der heeft zou ik eerder laten staan dan eentje die er vlekkeloos bij staat. Ik denk dat er een groot verschil is tussen motoren die dagelijks bereden worden en daardoor uiterlijk minder netjes zijn, en motoren waar amper mee wordt gereden én er niet netjes bij staan. Voor die laatste moet je beducht zijn.

M'n FZ1N had ook wat plekjes; boutjes met roest e.d., motor had duidelijk regelmatig regen gezien of heeft in de winter wat pekel gezien. Prijs was wel scherp, had enkele opties, stond goed in de lak, reed prima en geen beschadigingen, dus wel gekocht. Na een grondige poetsbeurt en boutjes vervangen staat hij er mooi bij. Wel moest er een nieuwe ketting en tandwielset op (voorzien), en de remmen hadden een volledige revisie nodig (inclusief nieuwe remzuigers omdat die helemaal aangetast waren, dondeju die kosten geld). Dus daar moet je op bedacht zijn als je een oudere fiets koopt.
 
Ik kan n fireblade kopen van 2004 met 62.xxx km verstandig of niet
Ik heb twee Fireblades. Een uit 2002 (de 954RR) die ca 100k km heeft gelopen. Geen centje last mee terwijl ik er ook op het circuit mee rij. En eentje uit 2007 (de 1000RR) met ca 40k km op de teller. Rij ik ook mee op het circuit. Ook geen problemen mee.

Als je tot koop overgaat neem dan iemand mee die kan kijken en luisteren of het goed klinkt en er redelijk goed uitziet als jij dat zelf niet kan. Of rij ermee naar een motorzaak voor een keuring.

Stel anders je vragen ook op het Fireblade topic. Kunnen ze je ook tips geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan