Goedemiddag,
Ik weet even niet meer hoe verder, dus graag jullie gezamenlijke denkkracht. Het betreft een Yamaha FJ1200 uit 1987, model 1XJ. Na 1.5 jaar stilstand (daarvoor reed hij prima), weer opgestart. De gebruikelijke dingen gedaan: nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe accu en carburateurs nog maar eens eraf gehaald en schoongemaakt. Alle sproeiers eruit, met carburateurreiniger, perslucht en tandenborstel aan de gang. Nieuwe chokekabel erop want de oude hing nog aan één draadje.
Motor startte prima op maar bij het rijden gebeuren er allerlei vreemde dingen. Treden niet altijd op maar onregelmatig. Bij gas terugnemen valt de motor uit. Start wel weer meteen, maar toch wel lastig. Bij gas geven houdt hij in en schiet dan plotseling weer vooruit. Alsof er opeens een of twee cylinders bijgeschakeld worden. Tijdens de eerste proefrit (ongeveer 10 km) nam dit na verloop van tijd wel af, maar het inhouden en plotseling vooruitschieten bleef. Tweede testrit gisteren was helemaal een drama. Hij startte prima maar tijdens het rijden verloor hij plotseling vermogen, na ongeveer 10 km. Kon maar heel langzaam, rijden (30 km p/u of zo). Soms helemaal geen vermogen meer, sloeg dan af en kreeg hem dan met moeite en met de choke weer aan de praat. Na verloop van tijd opeens weer wel vermogen. Uiteindelijk thuis gekomen.
Wat heb ik gecheckt:
Hopelijk heb ik iets eenvoudigs over het hoofd gezien, hoor graag jullie mening.
Bij voorbaat dank, Diederik
Ik weet even niet meer hoe verder, dus graag jullie gezamenlijke denkkracht. Het betreft een Yamaha FJ1200 uit 1987, model 1XJ. Na 1.5 jaar stilstand (daarvoor reed hij prima), weer opgestart. De gebruikelijke dingen gedaan: nieuw luchtfilter, nieuwe bougies, nieuwe olie, nieuwe accu en carburateurs nog maar eens eraf gehaald en schoongemaakt. Alle sproeiers eruit, met carburateurreiniger, perslucht en tandenborstel aan de gang. Nieuwe chokekabel erop want de oude hing nog aan één draadje.
Motor startte prima op maar bij het rijden gebeuren er allerlei vreemde dingen. Treden niet altijd op maar onregelmatig. Bij gas terugnemen valt de motor uit. Start wel weer meteen, maar toch wel lastig. Bij gas geven houdt hij in en schiet dan plotseling weer vooruit. Alsof er opeens een of twee cylinders bijgeschakeld worden. Tijdens de eerste proefrit (ongeveer 10 km) nam dit na verloop van tijd wel af, maar het inhouden en plotseling vooruitschieten bleef. Tweede testrit gisteren was helemaal een drama. Hij startte prima maar tijdens het rijden verloor hij plotseling vermogen, na ongeveer 10 km. Kon maar heel langzaam, rijden (30 km p/u of zo). Soms helemaal geen vermogen meer, sloeg dan af en kreeg hem dan met moeite en met de choke weer aan de praat. Na verloop van tijd opeens weer wel vermogen. Uiteindelijk thuis gekomen.
Wat heb ik gecheckt:
- Bobines doorgemeten op basis van WPH. Binnen de normen.
- Bougiekabels zonder doppen geven mooie vonk van 0,5 cm.
- Bougiedoppen doorgemeten volgens WPH. Binnen de normen
- Dodemansknop en startknop schoongemaakt.
- CDI aansluitingen schoongemaakt
- Startrelais gecheckt. Doet wat hij moet doen
- Gecheckt op valse lucht. Negatief
- Uitlaat dichtgehouden en gecheckt op lekkage. Negatief
Hopelijk heb ik iets eenvoudigs over het hoofd gezien, hoor graag jullie mening.
Bij voorbaat dank, Diederik