Foto-reportage: 12V stekker aan Garmin Zumo 660 draadboom

EdRandom

Rookie
18 jun 2009
8
0
Na het monteren van een 12V aansluiting op m'n FJR1300, was het vervolgens tijd om mijn Zumo 660 netjes te voorzien van een 12V stekker.

De standaard draadboom is veel te lang voor m'n FJR1300; ik wil de Zumo op het stuur monteren en via de accessoire-plug voorzien van spanning. Alle communicatie etc. zal via Bluetooth gaan verlopen, dus ik heb alleen de 12V nodig.

Foto 1: Draadboom (ruim) op lengte afgeknipt, isolatie gedeeltelijk verwijderd.
full


Foto 2: Zoals je ziet, zitten er 2 aparte adergroepen in de kabel. Met een multimeter nagemeten, en de rood/zwarte combinatie komt overeen met de gezekerde 12V aansluiting aan het uiteinde van de draadboom.
full


Foto 3: Isolatie verder verwijderd, andere draadjes weggeknipt. Daarna een trek-ontlasting gefabriekt met een Ty-Rap. Deze komt later in de BMW-stekker te zitten.
full


Foto 4: Detail-opname van de BMW-stekker. Ik heb een nokje uit de stekker moeten knippen om e.e.a. netjes te kunnen monteren.
full


Foto 5: Garmin Zumo 660 houder, voorzien van BMW-stekker. Ik heb de kabel bewust een "slag" langer gemaakt dan strikt nodig. Dan wordt de kabel bij de Zumo-houder minder belast. Ook kan ik de houder evt. links op het stuur zetten als ik een camera midden op het stuur zou willen zetten.
full


Foto 6: Het eindresultaat - ik ben er heel tevreden mee!
full


Nou, dit was het weer. Hopelijk heeft iemand er iets aan.
En denk eraan: 2x meten, 1x boren/knippen O-) Veel navigatie-plezier :]
 
Ik heb ook de Zumo 660 en wil iets dergelijks graag ook! Kan dit op een Suzuki GSX-R 750 uit 2006?
Heu - goeie vraag. Als je een 12V aansluiting ergens vooraan hebt zitten moet dat werken. Er is niets specifieks voor de Yamaha aan. Er zijn ook 12V-stopcontacten die je op je stuur, of ergens onder kunt wegwerken zonder gaten in je kuipdelen te boren.

Ik heb overigens voor deze oplossing met BMW-pluggen gekozen omdat ik de Garmin houder niet permanent op de motor wil hebben zitten, en het geluid draadloos via Bluetooth wordt geregeld.
 
Dag oma! -> oud topic, toch nog een vraagje:

Waar heb je de zekering gemonteerd? (de standaard kabel van de Zümo is gezekerd met 2A).


Groeten,
Cees
 
Toch een advies: schakel de 12v aansluiting op de motor met een relais. Stukje veiliger als je de motor wel eens onbewaakt moet wegzetten.
 
Toch een advies: schakel de 12v aansluiting op de motor met een relais. Stukje veiliger als je de motor wel eens onbewaakt moet wegzetten.

Dat heeft toch geen nut voor een apparaat wat zo weinig stroom verbruikt.
Allemaal overbodige extra aansluitingen/draden
Een relais is nodig voor grote belasting zoals koplampen, verwarming, luchthoorns e.d.
Een draad opzoeken die via het contact loopt en die aftappen (solderen en krimpkous)

Een zweefzekering is belangrijk!
 
Yo.
ik heb ook een zumo 660 en ook een fjr 1300...
Is het erg als ik de voeding aansluit achter het contactslot? Dus tussen het contactslot en de gps...
Ik ben een beetje bang dat er een grote stroomstoot door de kabel gaat bij het aanzetten van het contact. Dit denk ik omdat de klokwijzers op de toeren en snelheidmeters helemaal naar rechts draaien op het moment van contact maken.
Ben van mening dat mijn vorige gps daaraan is overleden,
maar weet dus niet zeker.
Bedankt voor de info! ;)
 
Dat heeft toch geen nut voor een apparaat wat zo weinig stroom verbruikt.
Allemaal overbodige extra aansluitingen/draden
Een relais is nodig voor grote belasting zoals koplampen, verwarming, luchthoorns e.d.
Een draad opzoeken die via het contact loopt en die aftappen (solderen en krimpkous)
Een zweefzekering is belangrijk!

Het relais is er ook niet voor de Zumo.
Maar wat gebeurt er als je contact, waar zonder relais permanent stroom op staat, sluiting gaat maken, bv. door vocht of iemand die er iets in frut?
 
Ik heb gisteren een kabeltje gefabriekt voor mijn TomTom Rider.

Gewoon een 2A in-draad zekering gepakt, tussen een 2x0,75mm² draadje gesoldeerd. Daar 2 oogjes aangeknepen en die gaat direct op de accupolen. Is permanent voor deze motor.

Als ik een andere motor neem dan sloop ik die kabel er weer af en dan monteer ik die weer op de volgende!

12V continu dus, vind ik niet zo'n probleem. Hij is gezekerd, en zonder apparaat trekt hij toch geen stroom. Zo wel, trek ik de stekker uit de TomTom houder.

Zo'n boordspanning aansluiting is natuurlijk veel netter en universeler.
 
Laatst bewerkt:
Eigen keus uiteraard.
Aan de andere kant: hoeveel extra moeite en kosten is zo'n een boordaansluiting met relais nou? Voordeel is dat ik 'm in de winter ook kan gebruiken voor electrisch verwarmde kleding.
 
Da's een keurige oplossing op die manier.

Tja, ik ben misschien wel een zeikerd met die dingen, maar permanente stroom op een aansluiting vind ik minder geslaagd, dus relaisgeschakeld vind ik wel zo veilig.
 
Keurig Broos, zeker!

Ik ben het wel met je eens Jan, schakelen is beter. Misschien als ik terug kom uit Tunesië en het brommertje bevalt nog, dat ik het eens beter aanpak. En dan maak ik gelijk een tweede aansluiting erbij voor eventueel een cameralader ofzo, voor als ik wel eens een reisje ga maken in de toekomst.

Even een 12V-230V convertertje inbouwen :+

Magnetronnetje...
 
Laatst bewerkt:
Yo.
ik heb ook een zumo 660 en ook een fjr 1300...
Is het erg als ik de voeding aansluit achter het contactslot? Dus tussen het contactslot en de gps...
Ik ben een beetje bang dat er een grote stroomstoot door de kabel gaat bij het aanzetten van het contact. Dit denk ik omdat de klokwijzers op de toeren en snelheidmeters helemaal naar rechts draaien op het moment van contact maken.
Ben van mening dat mijn vorige gps daaraan is overleden,
maar weet dus niet zeker.
Bedankt voor de info! ;)
je accu zit dicht bij ,dus op de accu aan sluiten (zit onder de rechter zijdeksel naast je stuur)
 
Keurig Broos, zeker!

Ik ben het wel met je eens Jan, schakelen is beter. Misschien als ik terug kom uit Tunesië en het brommertje bevalt nog, dat ik het eens beter aanpak. En dan maak ik gelijk een tweede aansluiting erbij voor eventueel een cameralader ofzo, voor als ik wel eens een reisje ga maken in de toekomst.

Even een 12V-230V convertertje inbouwen :+

Magnetronnetje...

Dank je.
Die aansluiting voor de Garmin heb ik onder het zadel gemaakt omdat het de bijgeleverde autolader is.
Anders moest ik het originele voedingskastje kopen van rond de 70 euro van Garmin.
 
Na het monteren van een 12V aansluiting op m'n FJR1300, was het vervolgens tijd om mijn Zumo 660 netjes te voorzien van een 12V stekker.

De standaard draadboom is veel te lang voor m'n FJR1300; ik wil de Zumo op het stuur monteren en via de accessoire-plug voorzien van spanning. Alle communicatie etc. zal via Bluetooth gaan verlopen, dus ik heb alleen de 12V nodig.

Foto 1: Draadboom (ruim) op lengte afgeknipt, isolatie gedeeltelijk verwijderd.
[afbeelding]

Foto 2: Zoals je ziet, zitten er 2 aparte adergroepen in de kabel. Met een multimeter nagemeten, en de rood/zwarte combinatie komt overeen met de gezekerde 12V aansluiting aan het uiteinde van de draadboom.
[afbeelding]

Foto 3: Isolatie verder verwijderd, andere draadjes weggeknipt. Daarna een trek-ontlasting gefabriekt met een Ty-Rap. Deze komt later in de BMW-stekker te zitten.
[afbeelding]

Foto 4: Detail-opname van de BMW-stekker. Ik heb een nokje uit de stekker moeten knippen om e.e.a. netjes te kunnen monteren.
[afbeelding]

Foto 5: Garmin Zumo 660 houder, voorzien van BMW-stekker. Ik heb de kabel bewust een "slag" langer gemaakt dan strikt nodig. Dan wordt de kabel bij de Zumo-houder minder belast. Ook kan ik de houder evt. links op het stuur zetten als ik een camera midden op het stuur zou willen zetten.
[afbeelding]

Foto 6: Het eindresultaat - ik ben er heel tevreden mee!
[afbeelding]

Nou, dit was het weer. Hopelijk heeft iemand er iets aan.
En denk eraan: 2x meten, 1x boren/knippen O-) Veel navigatie-plezier :]


Zijn de andere draden allemaal niet nodig ?
Ik wil ook een 660 kopen en dan een waterdichte stekker er tussen maken zodat ik de houder er ook af kan halen.

gr mark
 
Ik heb bij de lokale modelautoboer een setje tamiya stekker gekocht, nu hang ik, als ik de garmin nodig heb, hem aan de stekker van de optimate. Als ik hem niet nodig heb ligt hij er gewoon uit. De onnodige kabels ed zitten in een oud zakje van een schijfremslot aan de voorkant van de motor uit het zicht. Zo ben ik maximaal flexibel....
 
*O* *O* *O*

Kijk, dit zocht ik, ik vroeg me al af hoe dat gedaan werd/wordt :/

Heb de houder nu op m'n CBF zitten met een berg kabel aan het stuur...als ik de volgende keer op de R1 wilt rijden met de Garmin moet 'ie daar weer op, maar idd, gewoon de boel afknippen en andere connectoren eraan bevestigen :}

ThnX :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan