Frame doormidden zagen en lassen

Deanevo

MF veteraan
28 jun 2009
11.566
3.195
Een beetje vreemde vraag, maar wel serieus.
Kun je een wiegframe, zoals van een Honda Shadow 600, doorzagen en weer betrouwbaar aan elkaar lassen?
Als het weer goed is gelast, is dat dan sterk genoeg?
Ik wil zo'n motor namelijk in onderdelen en in dozen naar een ander werelddeel brengen.
 
Ik wil zo'n motor namelijk in onderdelen en in dozen naar een ander werelddeel brengen.

Moet het door de brievenbus? :+

Waar moet het heen? Ik vraag me af of het niet handiger is om wat losse delen in dozen te doen, maar frame met blok als 1 geheel te verzenden.

Ik zou waarschijnlijk kiezen voor pakket/krat met frame en blok, en wielen, voorvork met tank in een ander pakket.
 
Vraag me af of het niet veel goedkoper is om terplekke een andere te kopen
Bijna overal zijn ze goedkoper als in Nederland ( behalve in Scandinavië misschien )
 
Moet het door de brievenbus? :+
Oh, dan wordt het wel veel laswerk :+ _O-
Waar moet het heen? Ik vraag me af of het niet handiger is om wat losse delen in dozen te doen, maar frame met blok als 1 geheel te verzenden.

Ik zou waarschijnlijk kiezen voor pakket/krat met frame en blok, en wielen, voorvork met tank in een ander pakket.
 
Als je weer precies hetzelfde wiilt opbouwen als voor het zagen, dan is het nog best lastig lassen.
Je zal het moeten uitlijnen en compenseren voor zaagsnedes. Dit zal ook wel enige kosten met zich meebrengen.
Kan je mssn beter verschepen voor dat geld.
 
Het is wel te doen maar je moet zeker het spul weer uitlijnen,bussen er in heeft voor de sterkte geen zin,is alleen voor de centrering.Zou ook voor een grotere doos gaan,zit best nog wel wat tijd in . :)
 
Ja, een goede lasser kan dat weer net zo sterk maken. De sterkste manier is een prop in de buizen te steken op de plek waar je 'm doorgezaagd hebt.

Als jij 2 buizen in lijn tegen elkaar aan last(wel of geen bus)dan word het nooit meer zo sterk zoals dat er voor was.Hij zal het eerst naast de las scheuren,elke las is materiaalmisbruik.Zal wel sterk genoeg zijn,dat dan weer wel. O-)
 
Een beetje vreemde vraag, maar wel serieus.
Kun je een wiegframe, zoals van een Honda Shadow 600, doorzagen en weer betrouwbaar aan elkaar lassen?
Als het weer goed is gelast, is dat dan sterk genoeg?
Ik wil zo'n motor namelijk in onderdelen en in dozen naar een ander werelddeel brengen.


Echt een werelds goed idee!!!!!!!

Ik zeg doen.
 
Je kan ook het blok door de midden zagen,
Kan je hem in twee kleine doosjes doen in plaats van een grote _O- _O-
 
Als je, blok-achterbrug-voorvork-wielen demonteert ,en verders alle onderdelen, blijft er van een shadow 600 een aardig minimalistisch frame over, denk niet dat het veel 'winst'qua ruimte voor verzending op gaat leveren.
Vind het btw een onzalig en onzinnig idee om het frame door midden te halen :X :X |(
 
Laatst bewerkt:
In je koffer mag maar 23 kilo max hé in de handbagage moet je even vragen aan de maatschappij waarmee je vliegt
 
Het klinkt compleet van de pot gerukt, maar de motor gaat naar een vaag 3e wereldland in Azie.
Ik heb rondgekeken hier om een medium size choppertje te kopen, maar het meeste is niet zwaarder dan 400cc, en als je iets van 800cc van 13 jaar oud vindt, kost je dat nog 4 a 5000 Euries.
Ik zou hem graag inkratten en gewoon invoerrechten betalen, maar helaas kun je erop rekenen dat de douane hier, je gigantisch gaat pakken.
De haven hier staat vol met gegijzelde motoren, boten en auto's, wachtend op een dealtje.
Officieel is nieuwe motoren binnenbrengen 100% invoerbelasting p motor, met elk bouwjaar een drempel van 10% naar beneden.
Motoren ouder dan 10 jaar, worden door de douane naar vrij inzicht geschat op z'n waarde.

In dit soort landen doen ze meestal de chop-chop methode via een dozen-pakketdienst.
Afmetingen van de dozen zijn ca 80 bij 80 cm.

Maar goed, als ik het frame zou doorzagen, op welke plek zou ik dat het beste kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
Das toch allemaal royal enfield wat daar rond rijdt? weet niet hoor maar heb bullet motoren gezien die echt superknap verbouwd zijn. lijkt me simpeler zelf wat te rommelen aan zo'n motor dan uit elkaar zetten en in elkaar drukken. plus het risico dat alsnog een pakketje onderschept wordt... sta je lekker met je motor in dozen maar blijkt dat de doos met je blok ontbreekt :p
 
Het klinkt compleet van de pot gerukt, maar de motor gaat naar een vaag 3e wereldland in Azie.
Ik heb rondgekeken hier om een medium size choppertje te kopen, maar het meeste is niet zwaarder dan 400cc, en als je iets van 800cc van 13 jaar oud vindt, kost je dat nog 4 a 5000 Euries.
Ik zou hem graag inkratten en gewoon invoerrechten betalen, maar helaas kun je erop rekenen dat de douane hier, je gigantisch gaat pakken.
De haven hier staat vol met gegijzelde motoren, boten en auto's, wachtend op een dealtje.
Officieel is nieuwe motoren binnenbrengen 100% invoerbelasting p motor, met elk bouwjaar een drempel van 10% naar beneden.
Motoren ouder dan 10 jaar, worden door de douane naar vrij inzicht geschat op z'n waarde.

In dit soort landen doen ze meestal de chop-chop methode via een dozen-pakketdienst.
Afmetingen van de dozen zijn ca 80 bij 80 cm.

Maar goed, als ik het frame zou doorzagen, op welke plek zou ik dat het beste kunnen doen?


In de schuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder al te flauw te worden, ik zou de "ring" die vanaf het balhoofd rond het motorblok loopt, in één stuk houden.
Voor een Shadow 600 dus volgens de rode lijntjes zagen:

full


Je hebt dan je passing van je blok 100% goed, samen met je balhoofd en lagerpunten van je achterbrug. Dan kun je dus fatsoenlijk rijden. De rest komt niet zo heel nauw.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan