Frame krom ?? hoe en wat

Mr Hornet

MF veteraan
11 dec 2001
1.429
0
41
Ik ben benieuwd of het vaak voorkomt dat een frame van een motor krom is na een schuiver ???

Moet je echt een frontale aanrijding hebben gehad ??
of kun je bij het onderuit glijden (bijv 50 Km/h) in een bocht ook al een krom frame krijgen

Scheelt het nog als er bijv. koffers aan de motor zitten (ivm val breken)

ps. gelukkig heb ik zelf geen problemen met mijn motor
 

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
0
warnsveld
licht er maar net aan als je motor met 50 tegen een paaltje aan schuift lijkt me da kans wel ardig groot dat er wat mee is.

maar als je rijd en je laat het stuur los en hij rijd nog gewoon rechtdoor dan is er niet veel aan de hand denk ik.
 

MrMarcus

MF veteraan
11 nov 2001
1.770
3
47
Rotterdam
Ik had de pech dat er een aantal dingen van het frame gescheurd waren met mijn ongeval. Maar over het algemeen is een frame niet snel krom. Koffer zitten aan een subframe dus als die krom is is het een kleiner bedrag als het meestal aluminium hoofd frame. Maar frame sliders zijn altijd een welkome aanvulling en voor het geld hoef je het niet te laten.
 

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Als het om een verzekerings kwestie gaat wordt een frame vaak al afgekeurd als er ook maar een paar putjes of diepe krassen in zitten. Dat was bij mijn RF zo.
 

MrMarcus

MF veteraan
11 nov 2001
1.770
3
47
Rotterdam
Is het eigenlijk met het blote oog te zien of een frame krom is ? zo ja, hoe dan.....
Als ie zo krom als een banaan is wel.
Nee met meten kan je het echt zien of een frame krom is. Meestal zie je het haast niet met het blote oog. Bij een richtspecialist hier in de buurt die ook frames richt staan inderdaad wel eens motoren die zo krom zijn dat het wel zichtbaar is.

:] :]
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Ligt er met aan hoe die valt, soms motoren met veel schade, maar geen krom frame, soms weinig en wel krom frame.


Je kan het wel een beetje controleren, leg zowel rechts als links een rechte plank/balk strak langs je achterwiel recht naar achteren, dan moet in principe je voorwiel precies in het midden ertussen staan.
Zo kan je ook controleren of je achterwiel recht in je frame staat en dus de merktekens kloppen die rechts en links op je achterbrug staan voor je ketting stellen.