Frans naar NL autorijbewijs: A stempel kado?

Leviathan

MF'er
15 nov 2002
70
0
Hilversum
Een collega van mij heeft haar Franse autorijbewijs om laten zetten in een Nederlands rijbewijs en heeft daarbij ook het 'zware' A-stempeltje gekregen. Zowel bij het B-stempeltje als het A-stempeltje staat als beperking het registratienummer van haar Franse rijbewijs.

Volgens haar mag je in Frankrijk met je autorijbewijs motorfietsen tot maximaal 125cc rijden. Zelf heeft ze nog nooit motor gereden maar dat wil ze wel graag gaan doen (maar wel eerst lessen).

Weet iemand wat ze nu precies in Nederland mag rijden? Ook tot 125cc of is het onbeperkt? Volgens een andere collega is het het laatste. Maar is dit echt zo? Krijgt ze dan geen probleem met de verzekering in geval van schade?
 
Dat het registratie nummer van haar Fr. rijbewijs in het nederlandse rijbewijs staat klopt. Deze moet overgenomen worden wanneer men een europees rijbewijs "inleverd" voor een nederlands.
Helaas worden de beperkingen van de motorrijtuigen die gelden voor het, in dit geval, franse rijbewijs overgenomen op het nederlandse rijbewijs....

(voor de freaks art. 114 reglement rijbewijzen.)


misschien staat er bij de catogerie A nog wel de code 74 bij.
Dat is de administratieve vermelding voor: motorrijtuigen van de categorie A met een cylinderinhoud van niet meer dan 125 cc en een vermogen van niet meer dan 11 KW...

Helaas geen volledig A-tje dus.... '(

maar als ze nooit gereden heeft lijkt lessen me ook een goed begin, en daarna lekker :]

Gr.
 
Bedankt voor de info Wout! We kennen in Nederland dus wel meer beperkingen als 'zwaar' en 'licht'. Wanneer ze meer als 125cc wil gaan rijden moet ze dus toch langs het CBR... Jammer voor haar, denk niet dat ze daar erg blij mee is...
 
En toch schijnt het wel meer voor te komen. De ouders van een vriend van me hadden na verhuizing van Frankrijk naar NL ook ineens een A-tje. Alleen was die in plaats van het E-tje gekomen :?

Ze hebben het nooit veranderd; geen restrictie, dus ze kunnen zonder 1 rijles op de motor stappen |(

(gelukkig hebben ze dat nooit gedaan :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan