Functie gaatje binnenpoot voorvork

15 okt 2018
181
341
Boskoop
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend zijn we bezig geweest aan de klusmotor van een vriend (Kawa ZN700). Keerringen van de voorvork vervangen. Echter stuitten we op iets wat we niet konden thuisbrengen: een klein gaatje in de binnenpoot van de voorvork. Ik heb geen specifieke foto van het gaatje helaas, maar heb in onderstaande afbeelding proberen aan te geven waar het gaatje ongeveer zit.

1574669213969.png
1574669416311.png


Het gaatje zit dus min of meer aan de bovenkant van de binnenpoot. Eenmaal gemonteerd valt het gaatje in het huis waar de voorvork in vast zit.

Nu mijn vraag, waar dient dit gaatje voor?

Wanneer de vork niet gemonteerd zit en je veert hem met flinke kracht in, komt er zelfs olie uit het gaatje. Het lijkt mij dat je dit niet wilt tijdens het rijden. Dicht het huis het gaatje af, of dien je dit nog op een speciale manier te bevestigen of af te dichten?

Alvast bedankt voor jullie expertise!
 
Bedankt voor de snelle reactie! :t

Toch even een vervolg vraag: waar zit de verbinding tussen de twee vorkpoten dan?
En dienen de gaatjes nog een bepaalde oriëntatie te hebben t.o.v. het huis? Daar hebben we namelijk niet naar gekeken met monteren.
 
Tussen de twee bevestigingen van de binnenpoot in de vork zit een slang en op één van de 2 bevestigingen zit een (auto)ventiel. Dit is een luchtondersteunde vork waarbij de luchtdruk zorgt voor een zwaardere demping.
Elke motorfiets met telescoop vering is lucht ondersteund. Dat zorgt niet voor zwaardere demping, maar voor ondersteuning vd vering en progressiviteit vd vering. Door er overdruk in te stoppen kan je dat effect verhogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan