Heb een FZR1000EXUP 1989 gehad van 1991 tot 1995.
Een FZR uit 1989 is als het goed is een EXUP uitvoering, tenzij het een buitenlander is..
De GENESIS heeft ook een ander frame (minder stabiel), smallere banden (minder fijne wegligging), en geen EXUP (Maakt heééel veééel uit op lagere toeren).
DE FZR zal altijd wat olie verbruiken (ken er geen die dit niet doet), maar 1 op 2500 km moet toch de max zijn.
Bij mijn machinetje was het niet via de zuigers dat de olie verdween (een beetje altijd) maar via de klepseals. Deze kun je vervangen (denk ik, lang geleden) zonder de kop eraf te halen. De klepseals kosten bijna niets, maar een koppakking wel, dus let daarop als je de kop eraf zou moeten halen.
Ik had ook nog een kapotte uitgaande-as-lager, hiervoor moest het gehele blok uit elkaar. Alle onderdelen zagen er nog goed uit en er zijn alleen wat lagers uit voorzorg vervangen, daar had ik (waarschijnlijk) de eerste 10.000 km geen moeite mee gehad.
Maar als je toch bezig bent..
De EXUP klep is een perfecte uitvinding op die YAM maar moet inderdaad wel in de gaten gehouden worden.
Fijne motor, gaat niet snel kapot, maar verbruikt wel iets olie... BOEIE.
Het olielampje is een NIVEAUSIGNALERINGSLAMPJE, als dit gaat branden dan kun je op je gemak nog zo'n 500km doorrijden, tenzij je binnen de 1500km bijgevult had.
Gave bak, goede wegligging, fijne powerband, wel erg "lange" motor.