fzr 1000 tandwiel

fzr1000

Rookie
22 mrt 2003
15
0
spijkenisse
ik heb een fzr 1000,en wil voor een tandje kleiner.
is dit verschil groot qua trekkracht,en wat zou het verschil in toeren zijn ?
 
Hoi,
Ik heb een iets groter tandwiel achter op mijn fzr1000 gezet. 2 tandjes meer (van 47 naar 49). Hij pakt nu weer wat soepeler op in lage toerentallen. Ik heb een andere uitlaat erop, maar de carburatie niet aangepast. Ik denk dat ik daardoor minder trekkracht had. Nu, met groter achtertandwiel is de soepelheid weer terug. Nu nog mijn carbs laten afstellen bij iemand die er verstand van heeft.

Een kleiner tandwiel voor is effectiever, maar riskanter, omdat dan de ketting over je achterbrug kan gaan slepen. Ga altijd uit van de originele settings, wanneer je besluit een ander tandwiel te plaatsen. Als de vorigeeigenaar al een ander tandwiel erop heeft gezet en je gaat daar vanuit, is het risico een stuk groter dat het niet meer gaat passen.

Ik kan een verschil in toeren nauwelijks waarnemen. Bij 120 km/u stond de teller tegen de 5000 nu op de 5000. Op de toerenteller lijkt het dus maar 100 rpm te schelen. Maar je kan het natuurlijk uitrekenen, maar daar heb ik geen zin in!!

Overigens, als de motor en de exupklep goed staan afgesteld kan ik me bijna niet voorstellen dat je nog meer trekkracht wil hebben. De FZR wil niet graag op zijn achterwiel, maar dat komt door de geometrie van het frame. Als je dat wil, moet je is een verhogingssettje voor de achterkant erop monteren. Helaas kan je bij de FZR niet de voorkant laten zakken.

Succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan