Is 10 graden niet een beetje veel?
Ik heb zelf een ontstekingsvervroeger die 4 graden vervroegt.
Ik weet niet of dit dus het totaal is of dat ik hier ook nog de fabriekswaarde bij op moet tellen… Dit zal dus extra vervroegen betekenen
.
Ik weet dat vervroegen met 4 graden echt het maximum is. Anders moet je over stappen op hele andere (race) benzine met een nog hoger octaangetal.
Met zo’n vervroeger wordt de motor wel gevoeliger voor de kwaliteit benzine. Ik tank zelf nog gewoon euro 95 en dat gaat gewoon goed, hoewel die met euro 98 merkbaar beter op pakt. Maar gezien de huidige benzineprijzen is het niet echt aantrekkelijk.
In Nederland zul je niet zo snel tegen problemen oplopen met benzine kwaliteiten (Hoewel Gulf ook slechte benzine schijnt te hebben). Maar in het buitenland, zeg Oost-Europa, zal het octaangetal in benzine dusdanig minder zijn dat de motor er slecht van zou kunnen lopen (al dan niet achteruit
).
Edit: Ik heb me gelijk er maar eens in verdiept.
Wat je zegt over die 10 graden klopt
. Is bij mijn motor ook 10 graden BTDC bij 1100rpm. En bij 5000rpm 45 graden! (Voor USA model dan).
Ik wist niet dat het om zulke grote waarden ging