FZR 750: wat voor motor is dat ?

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#1
Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke FZR 600 van een jaar of tien oud voor net onder de 5 mille. Als arme student worden mijn motorambities voorlopig nog flink beperkt door een chronisch gebrek aan geld ;( .

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een FZR 750. Ik weet nog niet zo gek veel van dit type motor (tuurlijk wel specs op internet opgezocht :9 ), alleen dat hij geproduceerd is in \'87 en \'88 en daarna vervangen is door de FZR 600 en 1000. Is een 750 vergelijkbaar met de 600 van een jaar later ?

Dat het ding maar 2 jaar :? in productie is geweest vind ik een beetje vaag, was het misschien een slechte motor? Wie weet er wat van FZR\'s in het algemeen en de 750 in het bijzonder? Wat voor soort motoren zijn het?

Volgens mij is er op dit forum wel voldoende verzamelde kennis aanwezig :} om me verder te helpen.

Thnx.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.192
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#2
Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke FZR 600 van een jaar of tien oud voor net onder de 5 mille. Als arme student worden mijn motorambities voorlopig nog flink beperkt door een chronisch gebrek aan geld ;( .

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een FZR 750. Ik weet nog niet zo gek veel van dit type motor (tuurlijk wel specs op internet opgezocht :9 ), alleen dat hij geproduceerd is in \'87 en \'88 en daarna vervangen is door de FZR 600 en 1000. Is een 750 vergelijkbaar met de 600 van een jaar later ?

Dat het ding maar 2 jaar :? in productie is geweest vind ik een beetje vaag, was het misschien een slechte motor? Wie weet er wat van FZR\'s in het algemeen en de 750 in het bijzonder? Wat voor soort motoren zijn het?

Volgens mij is er op dit forum wel voldoende verzamelde kennis aanwezig :} om me verder te helpen.

Thnx.
Als ie zo kort is geleverd zou ik als student zijnde juist NIET zo\'n motor kopen, omdat de onderdelen dan schaars zijn, en de prijzen van de onderdelen dan volgens mij ook aan de hogere kant liggen. Aan de andere kant is het ook goed mogelijk dat de onderdelen van de FZR600 er op passen.

Het is wel een mooie fiets, ik las ergens dat ie 112pk had ofzo. Maar als je chronisch gebrek aan geld hebt, kan je dan beter eerst niet een simpel fietsje kopen en daarna lekker doorsparen voor een FZR600 uit eind jaren \'90 ? ;)

Vergeet niet dat een motor ook onderhoud en brandstof nodig heeft ! :)
 

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
0
warnsveld
#3
ik zou als je een geld gebrek hebt ook niet aan zo,n fiets beginnen.
zoek een leuke naked bikd voor weinig kost niet veel en is leuk om mee te spelen.
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#5
Effe voor de duidelijkheid... De FZR750 was de OW01 oftewel een racemotor die ook op de weg verkocht moest worden om er mee te mogen racen.
De FZ 750 is de \"normale\" 750 van Yamaha uit die tijd.

Een FZR 750 is een gave motor met erg dure onderdelen... Net zoiets als de R7 nu...
De FZ 750 is een perfecte fiets en net effe wat goedkopen... Vaak worden deze verkocht onder de naam FZR maar dat zijn ze dus NIET.

FZ 750 85-86
FZ 750 87-91
---------------
FZR 750 87-88
FZR 750 R 89-91

Duidelijkste verschil tussen de twee, de OW01 heeft dubbele koplampen en de FZ een enkele... ( ook wel bouwlamp genoemd.)

Een FZ


Een FZR
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#6
Ohw ennuh als je kunt tellen dan zie je dat de productiejaren toch ietsje meer zijn dan 2 :P

FZ 750 85-86
FZ 750 87-91
---------------
FZR 750 87-88
FZR 750 R 89-91
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#7
Het is een FZR want hij heeft de dubbele lampen. En ik kan tellen (niet voor niets 5 jaar TU acbter de rug :) ), volgens je lijstje is de FZR 750 in \'87 en \'88 gemaakt, bouwjaar van de motor die ik overweeg te kopen is \'88. Bedankt trouwens, geeft mooi overzicht van FZ(R)\'en rond \'90.

Het punt van onderdelen en onderhoud is wel terecht. Maar ja, het is een mooie motor en 112 PK :} spreekt me wel aan. Ik heb altijd een auto (of in motor-forum termen koekblik ;) ) gereden, dus ik ben wat gewend qua onderhoud |( .

Ik heb meer dan een jaar op een Diversion gereden en wil graag een sportieve fiets. Een FZR 1000 is geen optie, dat is me te zwaar voor iemand met mijn motorervaring (probeer zo\'n kreng maar eens te verzekeren op je 24ste met een jaar ervaring :( ).

Naked bike is niks, ik ga graag Europa door en zonder kuip wordt je zo moe van de wind. De enige naked bike waar ik gelijk voor zou gaan is een Bandit 600 :] (maar die kan ik niet betalen, om over een Monster :9 maar te zwijgen). Een GS500 daar pas ik echt niet op, ik zat op die Diversion altijd al met mijn knieeen op de kuip te stoten \ '( .

Ik zit te twijfelen, ga ik proefrijden of verder zoeken naar een FZR 600 ...
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#8
Dit is hem overigens ...

Ik heb hem zien staan op verschillende vraag en aabod pagina\'s op het web. Hij staat er al een tijdje en ik sloeg hem steeds over, want ik wilde een 600. Maar ik vind hem erg mooi en de prijs van 4500 is netjes.

Bijlage: MVC-002Smot.jpg
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#10
Het is een FZR want hij heeft de dubbele lampen.


Een FZR 1000 is geen optie, dat is me te zwaar voor iemand met mijn motorervaring (probeer zo\'n kreng maar eens te verzekeren op je 24ste met een jaar ervaring :( )
Kheb mijn FZR 1000 ( lijkt trouwens verdomd veel op deze FZR750 :P ) ook op mijn 24ste of was het 23ste gekocht... Veel plezier van gehad... Ennuh Unive ( daar plukt U de vruchten van *D )
Ik zit te twijfelen, ga ik proefrijden of verder zoeken naar een FZR 600 ...
Niet twijfelen, gewoon gaan proefrijden met dat ding... de gevolgen later onder ogen zien })
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#12
Hij moet Fl. 4500,= kosten... Ik ga dit weekend proefrijden en als het bevalt ga ik proberen het ding voor Fl. 4000,= mee te nemen ;) .

Ik vind dat geel overigens ontzettend mooi, maar een overgespoten motor van 13 jaar oud wekt wat argwaan bij me op :? . Maar als \'ie goed rijdt dan is \'ie goed zei een vriend die meegaat dit weekend.

Ik heb het idee dat ik voor mijn budget gewoon niet meer motor kan kopen ;) .

(P.S. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om een foto in je post te plakken ?)
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#14
Dat slechte weer zet wel extra druk op de verkoper }) .

Ik ben wat slecht weer betreft wel wat gewend, ik ben in de luxemburg wel eens wakker geworden onder tien centimeter sneeuw in de tent :9 . Maar niet zeuren en gewoon 900 KM :] op die dag, wel rustig aan gedaan toen we nog hoog in de bergen waren :+ .

Staat die FZR 400 op de nominatie om eruit te gaan ? Kun je niet een fototje posten ?
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#15
Hij moet Fl. 4500,= kosten... Ik ga dit weekend proefrijden en als het bevalt ga ik proberen het ding voor Fl. 4000,= mee te nemen ;) .

Ik vind dat geel overigens ontzettend mooi, maar een overgespoten motor van 13 jaar oud wekt wat argwaan bij me op :? . Maar als \'ie goed rijdt dan is \'ie goed zei een vriend die meegaat dit weekend.

Ik heb het idee dat ik voor mijn budget gewoon niet meer motor kan kopen ;) .

(P.S. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om een foto in je post te plakken ?)
Ik woon ook in EHV dus mocht je een \"zeikerd\" erbij willen hebben...

De foto plaatsen doe je als volgt...
[ img]de plaats waar de foto staat[ /img]

Voorbeeld [ img]http://www.bikepics.com/pics/yam-fzr1000-87-bikepics-02380.jpg[ /img]

Zonder spaties geeft dat

 
Laatst bewerkt:

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
#16
Dat slechte weer zet wel extra druk op de verkoper }) .

Staat die FZR 400 op de nominatie om eruit te gaan ? Kun je niet een fototje posten ?
Hehe nee hoor, tenzij iemand een dikke prijs wil betalen.

Die FZR400 staat nu bij de dealer voor een nieuwe ketting en tandwielen, en ik kreeg een FZR600 mee als leenmotor, morgen heb ik m\'n 400\'tje weer terug en moet dan helaas de 600 weer inleveren. \ '(

Het valt me trouwens tegen, ik kan nou niet zegggen dat die 600 zoveel sneller is dan mijn 400, tussen de 120 en 180 merk je wel wat verschil maar echt schokkend vind ik het zeker niet. Bij 0-100 merkte ik eigenlijk geen verschil.

Maar goed, deze 600 heeft dan ook wat minder vermogen dan de moderne 600\'tjes, hoop binnenkort ook eens op zo\'n nieuwe 600 te mogen rijden.
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#17
Neem ik gisteren contact op om een afspraak voor een proefrit te maken, is die ***motor al verkocht |( . Toch maar verder op zoek naar een leuke FZR 600 dan.

Iemand die weet wat de specifieke zwakke en sterke punten van deze motor zijn ? In het algemeen en waar je op moet letten als je er een wilt kopen ? Ik wil graag horen dat het een fantastische motor is die je met een gerust hart kan kopen ;) .

Ik weet in ieder geval dat een FZR :} zijn reet afveegt met een GSXF :r . Qua looks 8-) en handling :]
 

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
0
42
Eindhoven
www.stud.tue.nl
#18
Nu ik toch aan het vertellen geslagen ben over mijn motoraankoopperikelen, zal ik maar gelijk doorgaan :9 .

Ben ondertussen zwaar offtopic bezig, maar het is mijn topic dus dat zal me vergeven worden, toch ? *D

Ik ga zaterdag proefrijden op een FZR 600, is wel wat duurder dan die FZR 750, maar je moet wat over hebben voor je hobby (of moet ik passie zeggen :9~ ).

Met een beetje mazzel heb ik dit weekend een echte eigen racer !!! :} Shit, dat wordt slecht slapen vrijdagnacht ! :]
 
10 jul 2001
174
0
Utrecht
#19
Helldesker, als ik me niet vergis is er ook een gewone FZR 750 in omloop. Ik heb er namelijk eens een gehuurd toen ik net mijn rijbewijs had (en ik betwijfel of ze mij zo\'n oweeoweee apparaat mee zouden geven). Mogelijk dat ze geinporteerd zijn uit de VS of zoiets want ik zie ze niet echt vaak. De OW01 kun je volgens mij onderscheiden van de gewone FZR omdat de koplampen dieper in de kuip liggen. Of is er ook een ow01 1000cc waar ik nu mee in de war ben.

Terug naar het topic. Ik zou kiezen voor de FZR 600 (dat heb ik immers ook echt gedaan }) ) Hij is geodkoop in onderhoud en erg leuk om op te rijden. Let op de koppeling die is vaak na 30-40000 km aan vervanging toe. Verder moet je even letten op de vering, met name achter is die standaard al niet goed maar bij een ouder model is die ook nog wel eens helemaal versleten. Verder heb ik vrij weinig problemen gehad. Een GSXF :r rijdt je inderdaad op top makkelijk voorbij. Ik kon op Lelystad zelfs een duc 748 bijhouden (maar dat lag waarschijnlijk aan de kwaliteiten van zijn eigenaar 8-) )

veel plezier ermee