Gal spuwen over aanschaf motor!

Klaas heeft wel gelijk, maar je weet nooit wat je krijgt als je een motor particulier aanschaft. Ik heb nu anderhalf jaar mijn rijbewijs, waarin ik 4 motoren heb gekocht. de eerste 3 waren particulier, en zat alledrie nogal wat werk aan. Nu een motor gekocht bij Motorservice Vierlingsbeek, en nooit ergens last van. De motor wou door stilstand de eerste keer ook moeilijk starten, maar dat is door hen in hun eigen tijd heel grondig nagekeken en opgelost. Daarna nergens meer last van gehad. Ook een aanrader als motorzaak!
 
De meerwaarde van een dealer/ motorzaak is inderdaad lang niet voor iedereen het prijsverschil waard. Wél is een professionele verkoper een beter aanspreekpunt dan een particulier als er gebreken aan de aankoop blijken te zitten....
 
En in DL en België is het dus weer overdreven de andere kant op :Y

De belgische regel is perfect voor wat betreft motorvoertuigen. Koop je particulier: een half jaar garantie op aantoonbaar voor aankoop bestaande verborgen gebreken.
Koop je bij een handelaar: een jaar garantie.
Zelf meegemaakt met een Mitsu Grandis die ik tweedehands bij een Mitsu garage kocht. De auto had een electronische bug die de verkoper er na meerdere pogingen niet uitkreeg. Acht maand met de auto gereden, maar de handelaar heeft hem zonder problemen teruggenomen ( ook omdat ie juridisch gezien wel moest).
Veel zaken zijn in Belgistan maar halfslachtig, maar dit item hebben ze veel beter voor elkaar dan in Nederland
 
In NL zouden consumenten bij wet iets beter beschermd mogen worden.

Het is in Nederland bij wet geregeld. Je hoort ook bij de koop van een tweedehands er vanuit moeten gaan dat het doet wat je ervan mag verwachten. Dat geldt niet tussen twee personen onderling, wel bij een koop tussen een officiele verkoper (i.e. KVK ingeschreven) en een consument.

In het geval van een motorfiets betekent dat dat eventuele verborgen gebreken door de verkoper gefixt moeten worden, dan wel geld terug, ongeacht of je daar wel of geen garantie op hebt gekregen. Dat vereist in de meeste gevallen wel een gang naar de rechter.

In dit specifieke geval vraag ik me af of dat gaat werken, de versleten ketting is geen verborgen gebrek, en het probleem met de accu is verholpen.
 
We hebben in Nederland ook nog het conformiteits principe, een goed/product moet voldoen aan de eigenschappen die van een dergelijk product verwacht mogen worden, dus een motor moet geschikt zijn om op te rijden. Zwart wit gezegd is hij dat met een ketting die te gevaarlijk is om mee te rijden niet. In b.v. Duitsland worden bijna alle particulier aangeboden motoren als sloop of hobby project aangeboden, om onder de verplichte garantie uit te komen. Vooral oudere motoren zie je alleen maar als sloper aangeboden worden.
 
"paul" ja mevrouwtje, die ketting kan echt niet meer, er kan dit gebeuren, dat gebeuren... aiaiai...

foto's? ik ben wel benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
"paul" ja mevrouwtje, die ketting kan echt niet meer, er kan dit gebeuren, dat gebeuren... aiaiai...

foto's? ik ben wel benieuwd.
Het klassieke antwoord als je je "nieuwe" motor brengt naar sommige motorzaken.

Net als aan de schilder vragen: "Schilder, denkt u dat mijn huis geschilderd moet worden?"

Ik bespeur dat TS onervaren is, naïef, en een grenzeloos vertrouwen heeft in "de professional".
Joe doe de mef.
 
Het klassieke antwoord als je je "nieuwe" motor brengt naar sommige motorzaken.

Net als aan de schilder vragen: "Schilder, denkt u dat mijn huis geschilderd moet worden?"

Ik bespeur dat TS onervaren is, naïef, en een grenzeloos vertrouwen heeft in "de professional".
Joe doe de mef.

_O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Je moet er mazzel mee hebben.
1ste motor van een kennis gekocht. Die fiets , een R27, heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Puike motor.

De andere 2de hands, honda 350 four, daar ben ik gewoon mee belazerd.
Er waren al wat aanwijzingen maar goed toch genomen.

Van de nieuwe motoren die ik in de jaren heb gekocht is ook wel e.e.a. aan te merken, slecht lopen KFR o.a. , ook wat de (motorzaken/dealers) betreft die maken er een zootje van.
 
Het klassieke antwoord als je je "nieuwe" motor brengt naar sommige motorzaken.

Net als aan de schilder vragen: "Schilder, denkt u dat mijn huis geschilderd moet worden?"

Ik bespeur dat TS onervaren is, naïef, en een grenzeloos vertrouwen heeft in "de professional".
Joe doe de mef.

mesjeu paul zal het wel weten hoor, daar niet van ;)

Ik hou gewoon van plaatjes :)
 
Of het nou een versleten ketting is of lege band, motor moet gewoon fatsoenlijk worden afgeleverd.
Ik heb zelf een rijschool als je geslaagd bent voor je motorrijbewijs lever ik dat toch ook compleet af, en niet dat je achteraf hoort ja je bent wel geslaagd maar je mag alleen in Heerlen rijden en niet in Kerkrade of Brunssum.

En als jij van rechtsbijstand bent dualdivel verwacht je toch ook dat je al geld krijgt en niet maar 2/3 als je een zaak hebt afgehandeld.
 
Ik begrijp je punt best, zoals ik dus ook antwoord.

Maar zoals je stelt, je wordt niet opgeleid motormonteur te worden.

Nee, maar er wordt wel van je verwacht dat je weet dat een ketting voor de aandrijving is, en dat deze gespannen moet worden en kunnen worden. Er wordt ook verwacht dat je olie kan peilen, dat je je remmen controleert en je banden inspecteert.

Doe je dat zelf niet, ben je zelf dus te makkelijk / naief, en ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Had het netjes geweest als die zaak je op de ketting had gewezen, ja, tuurlijk. Maar er komt nog wel meer periodiek onderhoud dat misschien 3000 of 6000 of 10000 km uitgesteld had kunnen worden al had het bedrijf het uitgevoerd. Daarover had onderhandelt kunnen worden. Dat is niet gedaan, en een ketting is geen verborgen gebrek, dus nu moet je betalen.

Ben dan natuurlijk wel mee eens dat ze daar best wat helderder over hadden communiceren, maar dat verwijt kun je dus aan 2 kanten neerleggen.

Verder is je vergelijking onzinnig, er is namelijk een complete motor verkocht. Stel dat ik bij jou op mn 18e jaar een rijbewijs B kom halen, zonder iets te vragen over rijbewijs E of afspraken te maken over een setkorting met aanhangerrijbewijs. Vervolgens kom ik thuis erachter dat rijbewijs E er niet bij zit maar ik wil zo graag goedkoop mijn aanhangerrijbewijs, ga jij me dan rijbewijs E met korting geven, omdat ik niet goed gekeken heb wat rijbewijs B inhoudt en wat daarmee mag? Had ik misschien niet vooraf duidelijker moeten zijn over mijn wensen en kennisniveau?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij leef jij nog in de jaren 90 want je vergelijkt iets wat helemaal niet meer aan de orde is, mss moet je je daar eens in verdiepen. Maar ik denk dat je het helemaal niet snapt, slechte jurist als je dat al bent. Maar ik wens je een prettige dag verder, en hoop dat je nooit een zaak voor mij mag doen.
 
De jaren 90, dat waren de tijden. Verder ging de inhoud van mijn antwoord verder dan de vergelijking die niet zo serieus genomen moet worden natuurlijk (net als die daarvoor :') ), maar reageer vooral op de man en niet op de boodschap.

Een ketting bekijken en beoordelen, en overleggen over de staat en eventueel vervangen, had niet handiger geweest? Dat is volgens jou 100% de verantwoordelijkheid van verkoper?
Banden? Zijn die bekeken? Hadden die volgens de standaarden vervangen moeten worden? Waar trek je de grens en voor welke prijs. Remblokken Enzovoorts. Als je niets afspreekt over gebrekkige onderdelen die zichtbaar zijn, kun je zomaar moeten betalen. Kun je het een slechte zaak noemen, je kan het ook een combinatie van slechte voorlichting en slecht onderzoek noemen. Maar leg het vooral bij een ander, mij, de motorzaak of de particuliere verkoper neer. Altijd makkelijker natuurlijk.

In het vervolg misschien mensen in de opleiding een kwartiertje uitleggen over kettingen banden en remmen, voorkomt een hoop onnodig en onzinnig gedoe. Geniet van het zonnetje ;)
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier weer heel wat afgeblaat ( van blaten, niet van balen) Natuur had de verkoper moeten kijken naar de staat van de banden, de kentting enz. Maar van een bonafide handelaar mag je toch verwachten dat ie alleen maar motoren verkoopt waar je meer voort kunt, zonder dat je direct alles moet controleren en vervangen. iemand die motoren ( of auto's) verkoopt die niet in orde gebracht zijn, noem ik een beunhaas
 
Terug
Bovenaan Onderaan