Garmin Quest

Nexus

Die hard MF'er
25 mei 2002
531
0
Brabant
Iemand al ervaring (evt. op de motor) met de nieuwe Garmin Quest?

pt-QuestRF-SM.jpg


Lijkt een zeer veelbelovend GPS apparaat te zijn! Het antwoord van Garmin op TomTom GO/PDA navigatie...

Specs:
- 12-kanaals parallel GPS ontvanger, WAAS/EGNOS compatibel
- Uiterst gevoelige opklap antenne
- gesproken navigatie aanwijzingen en waarschuwingen via 12V luidspreker (inbegrepen)
- Afmetingen: 11,4 x 5,6 x 2,3 cm (b*h*d)
- Scherm: 3,8 x 5,6 cm (h*b), 256-kleuren hoge resolutie reflectief TFT scherm (160 x 240 pixels)
- Gewicht: 156 gram
- LED verlicht scherm en toetsenbord
- Interne Li-ion batterij, 970mAh
- Batterijlevensduur tot 20 uur (standaard gebruik)
- Europese basiskaart met automatische routering functionaliteit
- Waterdicht volgens IEC-529 (IPX7) norm
- 500 gebruiker waypoints met naam en symbool; 50 omkeerbare routes
- Positieformaat weergave: Lengte/breedte,UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS, Nederlands RD grid e.a.
- Hoorbaar ankeralarm, aankomstalarm, koersfout alarm, gevarenzone alarm en wekkerfunctie
- Grote cijfer optie voor goede afleesbaarheid, dubbele positieformaat weergave
- 243 Mbyte intern geheugen voor Mapsource cartografie opslag
- USB interface voor downloaden van cartografie, waypoints, routes en tracks
- Trip computer vermeldt o.a. tripteller, tijd gestopt, bewogen gemiddelde, totaal gemiddelde, max. snelheid
- Automatische opslag voor 10.000 tracklogpunten;
- Ingebouwde tabellen met tijden voor jagen en vissen; zon- en maan informatie
- Volledig compatibel met Mapsource City Select en BlueChart cartografie

Links:
- Garmin: http://www.garmin.com/products/quest/#
- Notter: http://www.gps.nl/body_quest.html
- Eerste indruk Notter: http://www.gps.nl/body_eerste_indruk.html
- Topic op GPS forum mbt Quest op de motor: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=1933

Het apparaatje kost 725,- euri bij Notter (adviesprijs 875,-.

In vergelijking met PDA-navigatie en bijvoorbeeld TomTom GO is de Quest stellig nummer 1. Vanwege de combinatie van fysieke kwaliteit, kwaliteit van berekende routes, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. En hij is nog compacter ook, zonder losse snoeren. Bovendien is de Quest veelal goekoper: hij wordt immers geleverd incl. carkit en kaarten van heel West-Europa.

Nadeeltje voor op de motor aldus Notter:
we durven vooralsnog geen uitspraak te doen over geschiktheid op de motor. De reden is vooral dat er gewerkt wordt met druk-contacten in plaats van een plug. Al eerder waren er GPS-toestellen met drukcontacten, maar eigenlijk is niemand er in geslaagd om die te vertalen in betrouwbare motormontage. Juist dergelijke contacten kunnen veel last hebben van trillingen immers. En die contacten zijn noodzakelijk om op de motor te kunnen voeden vanaf de motor-accu en om het geluid naar de helm te brengen.
 
Hmmmmmmmmm, sinds kort ook een gebruikte Quest in bezit, zoek dus ook montagemateriaal voor op de brommer én fiets. Heb dus belangstelling voor de hele riedel. }) Mail me ff je pakketprijs incl verzendkosten (voor alles wat je nu over hebt dus).
Prijs komen we vast wel aan uit. :)

Mocht je nog een losse lader hebben rondslingeren is die ook welkom,
de na te leveren orginele lader laat inmiddels wel érg lang op zich wachten. '(
Hallo Martin,

je hebt mail, maar ik het kort komt het hier op neer :

De pakketprijs is 60 euro bij vooruitbetaling, incl. verzendkosten via tpg
(Los zou het 42,50 & 5 & 12,50 & pakketkosten 6,20 = 66,20 zijn, wat al scherpe prijzen zijn)

Mocht je toevallig zondag op de motorbeurs utrecht zijn (of iemand kennen die je nog wat verschuldigd is en in je buurt woont), dan kan het nog voordeliger , zo'n 6,20 euro voordeliger ;)

En de lader heb ik niet, die "moest" ik inleveren toen ik de quest2 inruilde.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Martin,

je hebt mail, maar ik het kort komt het hier op neer :

De pakketprijs is 60 euro bij vooruitbetaling, incl. verzendkosten via tpg
(Los zou het 42,50 & 5 & 12,50 & pakketkosten 6,20 = 66,20 zijn, wat al scherpe prijzen zijn)

Mocht je toevallig zondag op de motorbeurs utrecht zijn (of iemand kennen die je nog wat verschuldigd is en in je buurt woont), dan kan het nog voordeliger , zo'n 6,20 euro voordeliger ;)

En de lader heb ik niet, die "moest" ik inleveren toen ik de quest2 inruilde.


Net terug van een gezellige Carnavalsmiddag/avond. :)
Je mailtje nog niet gezien of op gereageerd maar kan me vinden in die 60€. Je krijgt dus (morgenvroeg) een mailtje met het verzoek om je bankgegevens bekend te maken, maak ik die 60 euri naar je over, zet er meteen m'n adresgegevens bij zodat je weet waar het heen mag zodra je centjes op je rekening hebt.
Wat lader betreft moet ik maar afwachten of verkoper e.e.a. nog gaat waarmaken.

Jij iig alvast bedankt voor de te nemen moeite. :}
 
Net terug van een gezellige Carnavalsmiddag/avond. :)
Je mailtje nog niet gezien of op gereageerd maar kan me vinden in die 60€. Je krijgt dus (morgenvroeg) een mailtje met het verzoek om je bankgegevens bekend te maken, maak ik die 60 euri naar je over, zet er meteen m'n adresgegevens bij zodat je weet waar het heen mag zodra je centjes op je rekening hebt.
Wat lader betreft moet ik maar afwachten of verkoper e.e.a. nog gaat waarmaken.

Jij iig alvast bedankt voor de te nemen moeite. :}


Centjes zijn digitaal overgemaakt, zie het tzt wel verschijnen.
Aansluitschema of tips hierover ook welkom, las op de Nottersite dat het niet rechtstreeks op 12V mag maar nergens waarom niet en hoe het dan wel zou moeten O-)
 
Centjes zijn digitaal overgemaakt, zie het tzt wel verschijnen.
Aansluitschema of tips hierover ook welkom, las op de Nottersite dat het niet rechtstreeks op 12V mag maar nergens waarom niet en hoe het dan wel zou moeten O-)
in de kabelbox zit een omvormer van 12 volt naar 5 volt of zoiets

De quest werkt ds niet op 12 volt, maar die 5 volt (of zoiets), zou je er direct 12 volt op zetten, dan wordt de quest daar niet beter van -O-

[me="Ted"]is al hard op zoek naar een handig doosje om het spul in te verzenden ....[/me]
 
Laatst bewerkt:
in de kabelbox zit een omvormer van 12 volt naar 5 volt of zoiets

De quest werkt ds niet op 12 volt, maar die 5 volt (of zoiets), zou je er direct 12 volt op zetten, dan wordt de quest daar niet beter van -O-

[me="Ted"]is al hard op zoek naar een handig doosje om het spul in te verzenden ....[/me]


Handige doosje is inmiddels gearriveerd mét inhoud. Bedankt hiervoor en post hier wel als alles werkt. :}
 
Hallo,

Ik kan via Ebay een Garmin Quest kopen, maar weet niet of dit verstandig is aangezien het alleen om 'het kastje gaat', dus zonder alle snoeren en software en waarschijnlijk ook zonder de diverse 'codes'.

Ik heb geprobeerd me te verdiepen in de werkwijze van Garmin mbt serienummers, registratiecodes, mapsource/city navigator versies en codes, maar ben er nog niet helemaal uit.

Is het dus mogelijk om:

- na te gaan mbt het serienummer of het een legaal exemplaar betreft?
- besturingssoftware te updaten zonder originele codes (nieuwe aanvragen)?
- los mapsource/city navigator aan te schaffen en te installeren?

Met name het laatste punt is me volstrekt onduidelijk, maar voor gebruik op de motor wel belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Fokbow
 
Hallo,

Ik kan via Ebay een Garmin Quest kopen, maar weet niet of dit verstandig is aangezien het alleen om 'het kastje gaat', dus zonder alle snoeren en software en waarschijnlijk ook zonder de diverse 'codes'.

Ik heb geprobeerd me te verdiepen in de werkwijze van Garmin mbt serienummers, registratiecodes, mapsource/city navigator versies en codes, maar ben er nog niet helemaal uit.

Is het dus mogelijk om:

- na te gaan mbt het serienummer of het een legaal exemplaar betreft?
- besturingssoftware te updaten zonder originele codes (nieuwe aanvragen)?
- los mapsource/city navigator aan te schaffen en te installeren?

Met name het laatste punt is me volstrekt onduidelijk, maar voor gebruik op de motor wel belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Fokbow
Ik zou het niet wagen.
Als je geen codes hebt om je mapsource kaartmateriaal aan je Quest te koppelen, kun je dus nooit kaartmateriaal uploaden naar de Quest.
Ook moet je dus maar afwachten of het eerlijk is,
alleen de Quest zonder wat erbij, doet mij denken aan een autoradio zonder frontje....
Beter iets meer betalen voor een 2e hands op Marktplaats met alles erbij of gewoon bij Notter met garantie en support.
 
Hallo,

Ik kan via Ebay een Garmin Quest kopen, maar weet niet of dit verstandig is aangezien het alleen om 'het kastje gaat', dus zonder alle snoeren en software en waarschijnlijk ook zonder de diverse 'codes'.

Ik heb geprobeerd me te verdiepen in de werkwijze van Garmin mbt serienummers, registratiecodes, mapsource/city navigator versies en codes, maar ben er nog niet helemaal uit.

Is het dus mogelijk om:

- na te gaan mbt het serienummer of het een legaal exemplaar betreft?
- besturingssoftware te updaten zonder originele codes (nieuwe aanvragen)?
- los mapsource/city navigator aan te schaffen en te installeren?

Met name het laatste punt is me volstrekt onduidelijk, maar voor gebruik op de motor wel belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Fokbow

Ik niet zo goed op de hoogte van het geheel maar zorg ervoor dat je een GPS van Garmin koopt met de bijbehorende citynavigator dvd en unlockcode. De unlockcode hoort bij de hardwarenummer van het toestel... is dus gekoppeld. Unlockcode staat overigens op een 'geel' papiertje die je erbij moet krijgen. Dus:

gps apaaraat, dvd en geel papiertje

Je kunt eventueel een e-mail naar garmin sturen om te vragen of hij al geregistreerd is.

En vwb jou laatste opmerking: een complete kopen op marktplaats (~300 euro voor een quest) en je bent van alle trammelant af... goedkoop is duurkoop. Ik heb de mijne (streetpilot3) helemaal compleet gekocht op marktplaats van een eerlijke verkoper....bonnen briefjes ed erbij.....
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet wagen.
Als je geen codes hebt om je mapsource kaartmateriaal aan je Quest te koppelen, kun je dus nooit kaartmateriaal uploaden naar de Quest.
Ook moet je dus maar afwachten of het eerlijk is,
alleen de Quest zonder wat erbij, doet mij denken aan een autoradio zonder frontje....
Beter iets meer betalen voor een 2e hands op Marktplaats met alles erbij of gewoon bij Notter met garantie en support.

Dank voor je reactie,

De mapsource kaartmateriaal is dus aan een serienummer van een apparaat verbonden. Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om los/nieuw kaartmateriaal aan te schaffen en werkend te krijgen op een apparaat zonder codes?

Gr Fokbow
 
Centjes zijn digitaal overgemaakt, zie het tzt wel verschijnen.
Aansluitschema of tips hierover ook welkom, las op de Nottersite dat het niet rechtstreeks op 12V mag maar nergens waarom niet en hoe het dan wel zou moeten O-)

De reden daarvoor is simpel: de Quest heeft een batterij. Als je 'm rechtstreeks op 12 v zet en hem op de motor laat zitten, kan ie je accu leegtrekken.

Hoe het dan wel moet is met een relais. Dat onderbreekt de stroom als het contact van de motor uit is.
 
De reden daarvoor is simpel: de Quest heeft een batterij. Als je 'm rechtstreeks op 12 v zet en hem op de motor laat zitten, kan ie je accu leegtrekken.

Hoe het dan wel moet is met een relais. Dat onderbreekt de stroom als het contact van de motor uit is.
los van het feit dat je daarmee je quest opblaast ???? :X

quest eet ongeveer 5 volt, geen 12 volt, daar kan hij wat ziekjes van worden :Y

meet de nokjes maar van de houder ;)
 
De reden daarvoor is simpel: de Quest heeft een batterij. Als je 'm rechtstreeks op 12 v zet en hem op de motor laat zitten, kan ie je accu leegtrekken.

Hoe het dan wel moet is met een relais. Dat onderbreekt de stroom als het contact van de motor uit is.

Ergens achter het contactslot is natuurlijk ook voldoende. :+

Ik laat hem eigenlijk nooit op de motor achter, maar berg de RAM mount incl Quest weer netjes op. (kun je gelijk je tracks uitlezen als die weer aan de computer hangt)
 
Quest aansluiten op 12V = einde Quest!

De voedingsspanning van een Quest is 5Vdc.
Dat kan je van de 12V op je motor maken middels een dc/dc omzettertje, dat de uitgangspanning van 5V ook netjes stabiliseert.
Die zijn kant en klaar te koop.
De mijne kostte € 6,95.
 
Terug
Bovenaan Onderaan