Gat in plastic cockpit herstellen

Mits

MF'er
21 nov 2001
151
1
wageningen
Goed ik heb dus deze cockpit met een gat erin, zie foto:

full


Nu wil ik deze gaan herstellen, maar zit me af te vragen hoe dit het beste aan te pakken.
Dichtplamuren? Of misschien met zo'n kneedbaar stuk epoxyspul. Of toch maar meteen hele cockpit van carbon gaan maken? ;)
De cockpit komt van een laverda rgs 1000, maar is geloof ik identiek aan de cockpit van enkele oudere honda's (rond 85), als iemand weet welke wil ik dit ook wel weten. Misschien is het dan net zo makkelijk om een tweedehands exemplaar te vinden.
 
Maar plakt de polyester goed? Heb ik achter die kuip wel gedaan maar naar een tijdje begin alles te vallen... Maar OK... ga ik toch proberen mito... bedank

groetjes ka100, bavel
 
Laatst bewerkt:
ABS is het kunststof waar LEGO en tegenwoordig veel "tupperware" van wordt gemaakt. Je kap misschien ook wel. Meestal staat er aan de binnenzijde ergens het soort kunststof vermeldt.
Mek is METHYL ETHYL KETON een soort aceton maar dan net ff anders. Hierin lossen legoblokjes heel gemakkelijk op.Wat je prima als plamuur/lijm kunt gebruiken op je kunststof delen.
Wel buiten gebruiken het is nogal toei.
 
koffielepeltjes zijn van polystyreen, dat is iets heel anders als abs.
als het abs is kan je polyester of epoxie ook wel vergeten.
lamineren met epoxie is een lapmiddel als je een groot oppervlak kan pakken, dat is hier niet het geval.
het oude stukje er in smelten zie ik als de enige optie.
van deze vorm een mal trekken om een carbondekseltje te maken valt niet mee, dan moet je echt wel de beschikking hebben over een vacuumpomp.

ga maar vast zoeken naar een vervanging -O-
 
Maar plakt de polyester goed? Heb ik achter die kuip wel gedaan maar naar een tijdje begin alles te vallen... Maar OK... ga ik toch proberen mito... bedank

groetjes ka100, bavel

Om te zorgen dat poliester goed pakt en blijft zitten moet je een zo groot mogelijk contact oppervlakte creeren. Dus flink wat overlap maken. Maar eerst de contact oppervlakte verder vergroten door het zeer ruw te maken. Dus niet een lullige schuur papiertje er over maar gewoon met ene slijptol (in jou geval tolletje) er over heen raggen (niet er door heen.) Dan pas plakken. Plamuren schuren en spuiten.
 
De lego blookjes werken perfect gassen ... :Y (trws speelgoed van fischer price zijn ook goed...) Heb ik deze weekend probeert en het is idd een goed tip... ;) ik zal foto`s van maken... Plamuur schuurpapier en klaar is kees... moet ik allen spuiten. Mak ik allen een beetje zorgen over de plamuur, staat wel dat het plakt op alles maar kan iets geburen? gaat het valen?

grotjes ka100, bavel
 
De lego blookjes werken perfect gassen ... :Y (trws speelgoed van fischer price zijn ook goed...) Heb ik deze weekend probeert en het is idd een goed tip... ;) ik zal foto`s van maken... Plamuur schuurpapier en klaar is kees... moet ik allen spuiten. Mak ik allen een beetje zorgen over de plamuur, staat wel dat het plakt op alles maar kan iets geburen? gaat het valen?

grotjes ka100, bavel
full

Wij zijn benieuwd naar het resultaat 8-)
 
Met kunstof "lassen" wordt het weer net zo sterk als het ooit was. Polyester werkt gewoon niet.

Je moet eerst zorgen dat je hetzelfde soort kunststof gebruikt. ABS bij ABS etc., je kunt een andere soort kunststof niet gebruiken, dat houdt niet. Ff een stukje er op smelten om te testen. Veeg je het er zo weer af, dan is het de verkeerde soort. Het meest gebruikte is ABS.

Neem een groot stuk en knip dat op de maat van het gat. Maak er ook een aantal dunne strips bij, om in de randen en openingen te smelten.
Ik gebruik zelf een soldeerpistool met zo'n plat hulpstuk er aan, bedoeld om plastic te smelten/snijden. Je hebt ook speciale smeltapparaatjes om plastic te lassen.

Zorg in ieder geval dat het plastic goed smelt, maar maak het niet te heet, anders gaat het verkolen (dat gebeurt als het plastic gaat bubbelen) en dan wordt de las te zwak. De randen vijl ik schuin af, zowel aan de binnen- als buitenkant, om zoveel mogelijk oppervlak te hebben voor het insmelten van de "plak"stroken.
 
Mijn kuipdelen zijn toch al lang geleden met polyester gemaakt en het is nog perfect en heel.
Met kunstof heb ik ook gedaan maar het werkte alle twee .

Fred
:^

Heb 7 jaar met meerder stukken polyester in m'n kuip rond gereden (verwertk zoals eerder omschreven) Alleen ophangogen e.d. (waar veel kracht op komt) gaan niet goed met Polyester.
 
Update:
Heb het gat zo'n beetje kunnen dichten van binnen met een stuk plastic van een oude achterlampkap, gewoon vastgelijmd met epoxy lijm. Nu nog de buitenkant aansmeren met plamuur en verven en dan moet het goed zijn hoop ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan