Geen idee welke motor ik moet kiezen...

Nieuwe v-strom 800 of de tiger 800, de tiger is een 3 pitter en is wat soepeler (en ik vind triumph iets meer premium) De versus heeft best een saai blok en zou die zelfs kippen.
 
Het is al even aangestipt, maar pas op voor (andere) louche bedrijven die adverteren met BOVAG garantie.
Dat gebruiken ze te pas en te onpas
Het betekend vrij weinig en alleen in hun voordeel.

Bij Goedhart zit dat wel goed denk ik.
 
Beginnen bij de basis, een jaren 80/ 90 motor, dan leer je rijden zonder elektronica, remmen, schakelen, sturen, koppelen, rijden op een powerband met carburateurs, dus een eenvoudige motor waar je zelf nog aan kunt modificeren, naarmate je leert en fouten maakt, zoals met alles de beste leerschool, kunt laten vallen, dus nog het werkelijke contact maken tussen jouw brein, je gashand, koppelings vinger, je pink voor de voorrem, en teen voor de achterrem zonder dat daar een interface tussenbeide komt de complete mechaniek van de motorfiets, je bent veel van plan zo te horen dus begin onderaan de ladder en ga alle facetten van onze hobby ervaren, dan zal het rijden, sleutelen, de sociale contacten, het meest diepgaand en langste duren, je weet immers waar je mee bezig bent, een Africa Twin uit die jaren, of een Tenere, Super Tenere, Trans Alp, of een DR 800 Suzuki, en ga misschien het boek van Robert Pirsig lezen als je een stukje vd psychologie achter het motorrijden wilt weten.
Minder is meer, succses ermee👍
Het lijkt me veiliger om wel met TC en ABS te rijden!!!
 
Als je toch gaat proefrijden, probeer er dan direct 2 achter elkaar te pakken (uiteraard in overleg met de dealer).
Zoals omschreven doet Goedhart daar totaal niet moeilijk over..
Doordeweeks hebben ze het wat rustiger en is het wat makkelijker.

Wat ik bedoel met 2 achter elkaar is dat je dan direct het verschil kunt merken/voelen.
Bv de Vstrom 650 vs de Versys 650
Waarbij de Strom wat makkelijk Off Road kan dan de Versys.
De Strom 800 is weer een heel ander type dan de Strom 650 (ook een heel stuk groter trouwens).

Je stapt dan eerst op de een, dan vrij snel over op de ander..
Verschil direct merkbaar, of niet.

Verder gewoon eerlijk zijn tegen de verkoper.
En ook bij meerdere dealers kijken, het gaat ook om het gevoel dat je bij een toko krijgt.

Ofwel:
Hafe Vun:+
 
Als beginner moet je vaak aan elke motor wennen.
Welke je ook koopt

Ik heb bijna nooit een proefrit gemaakt voor de aankoop.
En geen enkele motor (30+) is tegengevallen qua zithouding of karakter.

Een pijntje hier of daar in de onderrug is een tweede rit vaak ook al over.
Tenzij er chronische problemen zijn.

Afgelopen week vier dagen in Frankrijk geweest, drie dagen op het circuit met een kleine R3.
De derde dag waren er nul negatieve gevoelens qua rijden.
Dikke, dikke fun. :]
Als ik direct van de S1000RR overstap dan voel ik van alles.

Welke motor je ook neemt, mijn ervaring is dat die allemaal 'eigen' worden na een paar dagen.
Dus gewoon de leukste kopen waar het meeste gevoel zit. :9~
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je beter niet op een motor stappen, dan is de kans nog veel kleiner ;)
Het is voor iedereen een afweging natuurlijk, maar het is decennia goed gegaan met veel mensen zonder ABS.
Tuurlijk kan het helpen, maar ik zou niet alleen daar een keuze op baseren.

Mijn eerste 6 motoren waren allemaal zonder ABS en heb er nog geen platgelegd.
 
Mijn eerste 6 motoren waren allemaal zonder ABS en heb er nog geen platgelegd.
Mijn eerste drie zonder ABS niet, daarna met ervaring en sneller rijden de drie zonder ABS/TC daarna wel. _O-

Ook met (race)ABS op het circuit in 0.1 seconde hard onderuit bij het aanremmen van een bocht bij een koude en vochtige baan. :')
 
Ik heb elke motor gekocht met mijn hart en niet met mijn verstand.
Ik koop de motor die IK leuk vind en daarna moet die motor doen wat ik leuk vind. Zoveel commentaar gehad dat ik een toermotor moest kopen ipv een racer, en toevallig gister motor gekocht, ook weer 99% die vonden dat een adventure of all road moet zijn ivm met bescherming, ikke lekker naked gekocht :)
Plus 1,90 is natuurlijk een hele normale lengte, dus je kan elke motor nemen die je zelf wilt, het past allemaal, ik ben 1,92.
Dus bedenkt wat jij zelf fijn vind, looks of comfort ect en koop het leukste wat er is met je hart.
 
Maargoed, het wordt na de proefrit dus een V-Strom. :+
 
Ik vindt ABS superberoerd rijden, het hele remgevoel is weg, vooral op bergwegen waar het bergaf gaat en je laat een bocht wilt inremmen en die abs begint te hakkelen, ik geen abs dank u.
Dat zal van de rijstijl maar ook de fiets afhangen.
Een ABS met verschillende instellingen op een Superbike is nagenoeg perfect en grijpt zeer laat pas in.
Op die bergwegen kan je ook nog wel eens te maken hebben met grind en/of kapot asfalt. :)
 
Die die het overleefd hebben wel.
Opa had kort na de noorlog een Ariël 350, wat een beest!
Geloofde niet dat mijn 1290 nog enigszins handelbaar was.

Vooruitgang werkt soms.
 
Toch vreemd dat je dan de laatste tijd veel ongelukken met motoren ziet die allemaal abs hebben...
En waarom leven al die oudere motorrijders dan nog....die hebben het toch jaren overleefd zonder ABS.

Zoals ik haha, nooit geen motor met abs gehad, ik vindt het gewoon een rotgevoel als ie erin komt, net alsof je niet meer voluit kan remmen.
 
Dat zal van de rijstijl maar ook de fiets afhangen.
Een ABS met verschillende instellingen op een Superbike is nagenoeg perfect en grijpt zeer laat pas in.
Op die bergwegen kan je ook nog wel eens te maken hebben met grind en/of kapot asfalt. :)

Op een superbike vondt ik het ook niet fijn, jaartje geleden mocht er ik een paar rijden op een circuit met abs en traction control, ik vondt mijn abs loze en carburateur Fireblade veel direkter en controleerbaarder, vindt dat je zonder die veiligheids systemen uiteindelijk beter leert motorrijden hoor.
 
omdat je dan een foutje kunt maken zonder dat je direct op je gezicht gaat
Zonder dat je door heb dat je een foutje heb gemaakt?

*Nostalgie modus aan*
Vroeger hadden we dit allemaal niet op de betaalbare modellen, en als je een foutje maaktje
dan zat wellicht de broek vol en had je weer wat geleerd..
*Nostalgie modus uit*
 
Terug
Bovenaan Onderaan