Geen vermogen middengebied

By-The-Way

Die hard MF'er
14 aug 2006
562
0
Alphen aan den Rijn
Hallo,

ik heb een ZX-6R uit 1995 en rijd verder prima. Alleen als ik laag in z'n toeren rij (lees:3500/4000) in z'n 2e versnelling of hoger. En ik wil gaan inhalen ofzo en trek het gas fors naar achteren trekt hij vlot naar de 5500 toeren maar dan valt tot de 6500/7000 toeren het vermogen totaal weg. Acceleratie verdwijnt en hij begint de sputteren. Na de 7000 paktie weer op en schiet hij gewoon door naar hoog in de toeren.

Ik snap best dat een wat oudere motor geen super middegebied heeft, maar hier lijkt het bijna of de motor verzuipt ofzo, heel vaag.

Ik vraag mij dus af waar dat aan kan liggen. Luchtfilter is vrij nieuw. Maar dacht misschien aan bougies/ afstellen carbs? ik heb heb verder geen flauw idee, maar misschien dat ze bij de 40.000km beurt er wat aan kunnen doen?

Alvast bedankt.
 
hij heeft nu 39000 gelopen, en geen 36k beurt gehad. Ik ken die intvervallen niet zo goed dus zat te wachten op de 40k :X -O-

Maar zal het afstellen van die carbs verschil maken of moet ik hem echt op de rollerbank zetten? want wat doen ze anders op zo'n bank dan met zo'n beurt?
 
hij heeft nu 39000 gelopen, en geen 36k beurt gehad. Ik ken die intvervallen niet zo goed dus zat te wachten op de 40k :X -O-

Maar zal het afstellen van die carbs verschil maken of moet ik hem echt op de rollerbank zetten? want wat doen ze anders op zo'n bank dan met zo'n beurt?

jah ik zou em ook een goed onderhoudsbeurtje geven.
Dus alle filters vervangen, olie vervangen e.d.

en zeker opnieuw laten synchroniseren e.d. (zit als goed is ook bij grote onderhoudsbeurt)
Dan is het probleem denk ik al wel weg..

mocht dit niet zijn, dan DAARNA pas af laten stellen op testbank


Kwa beurtjes:
elke 6 duizend kilometer controleren :
*vering en demping
*ketting en tandwielen (+ ketting spannen/vervangen mits nodig)
*velgen en banden
*zijstandaard (werking)
*rem olie
*koppeling
*gashandel + choke
*rem systeem
*balhoofd lager
*stationair toerental
*verlichting checken

Om de 12000 km:
Zelfde als boven maar dan het volgende extra:
*motorolie+filter vervangen
*synchroniseren carburateurs
*koelvloeistof vervangen
*koelsysteem checken
*Banden vervangen (is meestal wel nodig na 12000) mits nodig.
*luchtfilter vervangen
*bougies vervangen
*luchttoevoer controleren/schoonmaken (als dit er speciaal opzit)
*brandstofleidingen inspecteren + brandstoffilter vervangen

Dit is zo'n beetje wat mij te binnenschoot kwa onderhoud.
misschien heb je er wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik heb een ZX-6R uit 1995 en rijd verder prima. Alleen als ik laag in z'n toeren rij (lees:3500/4000) in z'n 2e versnelling of hoger. En ik wil gaan inhalen ofzo en trek het gas fors naar achteren trekt hij vlot naar de 5500 toeren maar dan valt tot de 6500/7000 toeren het vermogen totaal weg. Acceleratie verdwijnt en hij begint de sputteren. Na de 7000 paktie weer op en schiet hij gewoon door naar hoog in de toeren.

Ik snap best dat een wat oudere motor geen super middegebied heeft, maar hier lijkt het bijna of de motor verzuipt ofzo, heel vaag.

Ik vraag mij dus af waar dat aan kan liggen. Luchtfilter is vrij nieuw. Maar dacht misschien aan bougies/ afstellen carbs? ik heb heb verder geen flauw idee, maar misschien dat ze bij de 40.000km beurt er wat aan kunnen doen?

Alvast bedankt.

Ik herken het. Bougies al gecontroleerd? Als ze er vies uitzien gewoon nieuwe erin doen, kijken voor verbetering en sowieso even af laten stellen op de bank. Je hebt duidelijk een vermogens dip. Ik zou de carbs even helemaal loshalen kijken of er niks in zit. Luchtfilterhuis schoonblazen etc...

Het heeft hoe dan ook gewoon met de afstelling te maken. Niks mechanisch voor wat je hier schrijft.

Is dit de eerste keer dat je zoiets meemaakt, of is dit de eerste keer dat je dit opvalt?
 
Bedankt DaDragon, er zijn een aantal dingen die denk ik wel moeten gebeuren. Gelukkig niet alles. (bandjes, ketting en tandwielen zijn nog vrij nieuw)


Zit er nog een originele uitlaat onder?

Nee er zit een nieuwe open uitlaat op, maar daarvoor deed hij het ook al.


Ik ga zoiezo maar ff belle voor een grote beurt.. zal wel pijn doen in de portomonai, maar dat hoort er nou eenmaal bij.
 
Ik herken het. Bougies al gecontroleerd? Als ze er vies uitzien gewoon nieuwe erin doen, kijken voor verbetering en sowieso even af laten stellen op de bank. Je hebt duidelijk een vermogens dip. Ik zou de carbs even helemaal loshalen kijken of er niks in zit. Luchtfilterhuis schoonblazen etc...

Het heeft hoe dan ook gewoon met de afstelling te maken. Niks mechanisch voor wat je hier schrijft.

Is dit de eerste keer dat je zoiets meemaakt, of is dit de eerste keer dat je dit opvalt?

Nee hij doet het al een tijd, maar het lijkt iets erger te worden en word nu toch wel tijd om er echts iets aan te laten doen. -O-
 
Kijk anders ook even of je ramair aansluiting nog helemaal goed vast zit. Ik heb 1 keer gehad dat ie losgeschoten was en bagger reed en een andere keer dat ie gewoon niet goed aangesloten was en ongeveer zoals die van jou reed. :)
 
Laatst bewerkt:
Nee hij doet het al een tijd, maar het lijkt iets erger te worden en word nu toch wel tijd om er echts iets aan te laten doen. -O-

Mijn kawa zx7r had ook dat inhouden. Als ik vol gas gaf, dan trok die niet meer, deed ik half gas dan ging het wel. Wat er ook gebeurde ik kon NOOIT vol gas geven, tenzij ik boven de 7000 toeren kwam, en dan ging die opeens als een fokking kanon ervandoor. Dat had wel wat..maar het is niet echt prettig rijden...vooral als je snelle inhaal acties wil doen...dat was echt not done. Bleek bij de dyno dat mijn motor veel en veel te rijk stond. Onderin verzoop die zowat bij volgas... :+

Ik had die "overgang" vanaf 5000 toeren tot aan de 7000. Precies dat gebied waar je prettig rijdt als je op kruissnelheid zit...
 
Mijn kawa zx7r had ook dat inhouden. Als ik vol gas gaf, dan trok die niet meer, deed ik half gas dan ging het wel. Wat er ook gebeurde ik kon NOOIT vol gas geven, tenzij ik boven de 7000 toeren kwam, en dan ging die opeens als een fokking kanon ervandoor. Dat had wel wat..maar het is niet echt prettig rijden...vooral als je snelle inhaal acties wil doen...dat was echt not done. Bleek bij de dyno dat mijn motor veel en veel te rijk stond. Onderin verzoop die zowat bij volgas... :+

Ik had die "overgang" vanaf 5000 toeren tot aan de 7000. Precies dat gebied waar je prettig rijdt als je op kruissnelheid zit...

@ts, volgens je OP heb je dit ook tussen pak n beet 5 en 7 k toeren.... als de dyno idd hielp lijkt me toch afstellen een goeie optie. bij een testrun zien ze meteen hoe je uitlaatgassen in elkaar zitten. Als hier heel veel O2 inzit (zuurstof uit de lucht, dus ongebruikt) staat hij te rijk. dan issut ff bijstellen, nieuwe testrun en probleem opgelost.

Maar sowieso, je beurtjes goed bijhouden :) Zeker dingen als olie en filters kunnen van belang zijn. Misschien ben je 4 tientjes aan olie kwijt, liever dat dan bijvoorbeeld een vastloper omdat hij nooit vervangen is om maar een extreem geval te noemen..
 
Mijn kawa zx7r had ook dat inhouden. Als ik vol gas gaf, dan trok die niet meer, deed ik half gas dan ging het wel. Wat er ook gebeurde ik kon NOOIT vol gas geven, tenzij ik boven de 7000 toeren kwam, en dan ging die opeens als een fokking kanon ervandoor. Dat had wel wat..maar het is niet echt prettig rijden...vooral als je snelle inhaal acties wil doen...dat was echt not done. Bleek bij de dyno dat mijn motor veel en veel te rijk stond. Onderin verzoop die zowat bij volgas... :+

Ik had die "overgang" vanaf 5000 toeren tot aan de 7000. Precies dat gebied waar je prettig rijdt als je op kruissnelheid zit...


ja dat heb ik dus precies hetzelfde. Maar beurtje is geregeld. die moet toch wel gebeure, daarna ff kijken hoe het is en anders idd maar een dynorun doen.

Bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan