Geen vonk GSX-R 600 uit 2002

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo Allemaal,

Mijn gsx geeft helaas geen vonk bij het starten.
Hij startte al geruime tijd onregelmatig en ik moest het contactslot vaak een paar keer opnieuw uit- en aanzetten voordat de motor aansloeg. De startmotor draait wel rond en alles gaat gewoon aan zoals de lampen en cockpit etc. Helaas geeft hij nu dus helemaal geen vonk meer.

De accu is vervangen en de startmotor is gereviseerd.

Ik heb nog geen ervaring met het doormeten van elektronica maar ik wil toch graag kijken of ik achter het probleem kan komen. Zijn er zaken die ik sowieso als verdachte uit kan sluiten omdat de startmotor wel draait en het contact aan gaat? Dingen zoals de schakelaar van de standaart en contactslot/killswitch lijken me onlogisch omdat de startmotor wel rondgaat of werkt het niet op die manier? Het zou mooi zijn als ik het zoekgebied al wat kan verkleinen.



Edit:

- Contactslot verwisseld en connector gecontroleerd : geen verbetering

- bobines gemeten : allemaal 01.4 met de meter op 200 Ohm

- CDI krijgt 12.12 V met de meter op 20V

- Batterij geeft 12.20 V
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, ik ga aan de slag :)

Elektrisch gedeelte van je contactslot versleten?
Killswitch slecht contact?

Mijn vraag was met name of dit soort dingen het probleem kunnen zijn als de motor normaal reageerd bij het aanzetten. Startmotor draait rond etc. dus het contactslot, killswitch en standaard schakelaar geven wel door dat er gestart kan worden. Kunnen ze dan alsnog voorkomen dat er een vonk ontstaat?
 
Ik heb het contactslot verwisseld met die van een sv650 (die werkte goed) : geen vonk en niets geks aan de connectors zien.

In de service manual staat dat ik de battery voltage moet meten tussen de input draden van de cdi O/W en B/W met het contact aan. Wat moet ik dan precies met de multimeter doen?

Sorry ik heb nog nooit een multimeter gebruikt haha. Maar eens moet de eerste keer zijn.
 
Oké ik hoop dat ik het goed gedaan heb:

Multimeter op 20v gelijkstroom gezet en:
- Rood van de multimeter in O/W en zwart op - van accu, dan krijg ik 12v
- Rood van de multimeter in B/W en zwart van de meter op - van de accu, dan krijg ik 0
- Rood van de multimeter in O/W en zwart in B/W, ook 0

Had ik bij B/W ook 12v moeten krijgen?
 
Bobines nagekeken?

Net gedaan en heb geen afwijkingen gevonden. Krijg bij alle 4 de bobines 01.4 met de multimeter op 200 ohm

Het leek me nuttig om het einde van de bedrading te meten en heb de kabel van de bobines bij de 4 contactpunten gemeten. Als ik rood van de meter op de aansluiting van de bobinekabel doe en zwart op de - van de accu krijg ik 12v. Betekend dit dat er 12v naar de bobines gaat en het aan de bougi's kan liggen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Mijn gsx geeft helaas geen vonk bij het starten.
Hij startte al geruime tijd onregelmatig en ik moest het contactslot vaak een paar keer opnieuw uit- en aanzetten voordat de motor aansloeg. De startmotor draait wel rond en alles gaat gewoon aan zoals de lampen en cockpit etc. Helaas geeft hij nu dus helemaal geen vonk meer.

De accu is vervangen en de startmotor is gereviseerd.

Ik heb nog geen ervaring met het doormeten van elektronica maar ik wil toch graag kijken of ik achter het probleem kan komen. Zijn er zaken die ik sowieso als verdachte uit kan sluiten omdat de startmotor wel draait en het contact aan gaat? Dingen zoals de schakelaar van de standaart en contactslot/killswitch lijken me onlogisch omdat de startmotor wel rondgaat of werkt het niet op die manier? Het zou mooi zijn als ik het zoekgebied al wat kan verkleinen.



Edit:

- Contactslot verwisseld en connector gecontroleerd : geen verbetering

- bobines gemeten : allemaal 01.4 met de meter op 200 Ohm
Lijkt alsof je probleem ontstaan is bij t contact.
Probeer eens een contactslot voor t juiste model.
 
Sommige reparaties kosten idd geld.
Niet repareren is gratis.

In het wphb staat een wiring diagram. Daar staat ook op welke verbindingen in het contactslot gemaakt worden.

Meten is weten? Het mag wat geld kosten maar enige zekerheid dat aangekochte spullen het probleem verhelpen is wel fijn. Of ben je er redelijk zeker van?
 
Meten is weten? Het mag wat geld kosten maar enige zekerheid dat aangekochte spullen het probleem verhelpen is wel fijn. Of ben je er redelijk zeker van?
Kijk maar naar het schema. Maar zelf provisorisch de juiste verbindingen, en je kunt dan een contactslot uitsluiten, of je hebt het euvel gevonden.
 
Lijkt alsof je probleem ontstaan is bij t contact.
Probeer eens een contactslot voor t juiste model.

Ik heb nog even gekeken en de stekker + bedrading is echt 100% identiek. Exact dezelfde kleuren en dikte/type kabels op dezelfde plaatsen. Daarnaast werkte ook alles van de gsxr met het sv650 slot op het vonken van de bougies na. Beide motoren komen uit 2002. Waarom denk je dat het sv650 niet goed zou kunnen werken? Zit daar onderling echt intern verschil in?
 
zoek een service manual voor je motor, daar staat stap voor stap in wat je moet nakijken/meten als je geen ontsteking hebt.

Zie mijn berichten van gisteren. Ik heb de manual maar weet nog of ik juist gemeten heb en of de waardes goed zijn. Er staat voor mij te beknopt wat gedaan moet worden. Heb dit nog nooit gedaan maar wil het graag leren.
 
Oké, eerste stap van de manual gedaan. O/W en B/W gemeten. B/W is Black/White natuurlijk haha.

12.12 Volt met de meter op 20V
Batterij geeft 12.2 Volt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de spanningsregelaar en de weerstand van de ontsteking doorgemeten. De ontsteking geeft geen gekke waardes.

Met de meter op diode test zou ik op 0.4 - 0.7 moeten komen en bij 1 verbinding op 0.5 - 1.2

- Als ik dit doe krijg ik met rood op de zwartwitte draad waardes van 560 en 800. Kan dit een andere weergave zijn of zijn de waardes veel te hoog?

- als ik rood van de zwartwitte draad haal krijg ik geen waardes maar blijft er "1" op de meter staan. Volgens het wphb zou ik tussen de zwarte draden 1.5 moeten meten. Mogelijk zit hier een probleem?
 

Bijlagen

  • 15721751110841056743023.jpg
    15721751110841056743023.jpg
    210,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan