Gehuurde motor neergelegd

Tuurlijk is een eigen controle op de (huur) motor een pre. Maar je betaald ook grof geld bij verhuurbedrijven juist omdat zij alle onderhoud/controles moeten uitvoeren op de te huren motoren. Dus als er voor jouw een motor klaargezet word om op te kunnen gaan rijden mag je er ook wel een beetje van uitgaan dat de verhuurder er alles aan gedaan heeft om een motor in goede staat af te leveren.

Kennelijk is deze motor voor meerdere dagen ge/verhuurd. Dan vind ik de verhuurder minstens net zo schuldig om een motor te verhuren met een versleten achterband aangezien er toch redelijk wat km's mee gemaakt kunnen worden in een weekend.
 
Ervaring mee... :?
Want ik zeg dat ABS je wel prima helpt in de bocht... en ik hèb ABS, weet je...

Dat je ABS hebt zegt niets.
In normale situaties maak je er geen gebruik van. :)

En in een bocht helpt ABS je alleen als je nog redelijk rechtop staat.
Ga je flink schuin een bocht in en knijp je hard in je remmen, ga er dan maar vanuit dat je wiel al zijwaarts aan het glijden is voordat je ABS ingrijpt. ;)

Verder gaat ABS je ook niet helpen bij teveel gas geven of vuiligheid op de weg terwijl je gewoon een bochtje instuurt zonder te remmen.
 
Ik kon uit de tekst niet helemaal duidelijk lezen hoe het nou gebeurde, alleen op een t-splitsing, maar ik kan misschien over dingen heen lezen. :+
Net zoals ik er overheen las dat hij z'n risico niet kon afkopen omdat ie nog geen 23 was. Wat een onzin. De enige huurregel die ik ken is dat je hele zware motoren niet voor je 24e mag huren, maar risico afkopen heb ik zelf nooit problemen mee gehad, ook toen ik nog geen 23 was.
Maar het blijkt ook dat steeds meer dealers motoren gaan verhuren erbij, als extra inkomstenpotje denk ik. Hoeft niet slecht te zijn, maar dan krijg je soms wel rare regeltjes.
 
Hmm.. Iedereen zegt wat anders. De band is niet rond meer, het is vierkant. middenste gedeelte is gewoon helemaal afgesleten. Zeker weten dat het nog een goede band is?


Ik zou het advies van de Kevinblade maar opvolgen, ken hem niet persoonlijk, maar volgens zijn klanten is hij een zeer deskundig monteur. Hij geeft het beste advies uit het hele rijtje.
 
Waarschijnlijk kon je geen eigen risico afkopen omdat ze wisten dat je op je gezicht zou gaan met die band icm de regen :+
 
Midden van de achterband is versleten, zijkanten genoeg profiel idd. Geen wonder dat je hier mee gaat glijden. Geen enkele aansprakelijkheid accepteren, alle door jouw geleden schade verhalen op de verhuurder lijkt mij.


Yep , ik rij zelf met een BT-014 en door de 100 km snelweg per dag ( woon werk verkeer ) is het loopvlak helemaal kaal terwijl de zijkanten nog heel goed zijn.

In de regen slipt mijn achterwiel soms ook door als ik over bulten op de weg rij ( bv veroorzaakt door overhitte asfalt ) meestal in combinatie met gas geven.

Dus het verbaast me niks dat TS onderuit ging als ik de band op de foto bekijk.
Garagehouder draagt hier op zijn minst toch enige verantwoordelijkheid.
 
Die band zit compleet op de slijtagenokken :?

Hoe durft een zelfrespecterende zaak iemand daar mee de weg op te sturen...? :/

Hoe durf een zichzelf respecterende motorrijder daarmee op pad te gaan...?

Ik vind dat een motorrijder zijn voertuig (gehuurd of niet) altijd moet checken voordat er mee gereden word.
 
Hoe durf een zichzelf respecterende motorrijder daarmee op pad te gaan...?

Ik vind dat een motorrijder zijn voertuig (gehuurd of niet) altijd moet checken voordat er mee gereden word.

We hebben het hier ook niet over een ervaren motorrijder. :)
 
Als ik jou was zou ik mijn ouders uitleggen dat je ondertussen al 19 bent, en nu gaat luisteren naar mensen die wel weten waar ze over praten :+

Goed advies.
Hoe noemen ze dat ook alweer? Oh ja: van de regen in de drup..... _O- _O-
 
Dus jij inspecteert je gehele motor voor ELKE rit?

Banden, remmen, snelle blik of er niets los hangt of erger?
Ja dat doe ik altijd!!

Als jij dat niet doet moet jij jezelf te raden gaan en niet bijdehand gaan lopen doen op een forum!
 
Banden, remmen, snelle blik of er niets los hangt of erger?
Ja dat doe ik altijd!!

Als jij dat niet doet moet jij jezelf te raden gaan en niet bijdehand gaan lopen doen op een forum!

:z

Dat doet niemand, behalve jij dan.
Meestal is het verhaal dat je op moet schieten omdat je maatjes eraan komen.
Snel je fiets uit de schuur, pakkie aan, wat drinken achterover slaan en gaan met die banaan. :)
 
:z

Dat doet niemand, behalve jij dan.
Meestal is het verhaal dat je op moet schieten omdat je maatjes eraan komen.
Snel je fiets uit de schuur, pakkie aan, wat drinken achterover slaan en gaan met die banaan. :)

Dan achter af niet lopen piepen dat je op je bek bent gegaan!
Eigen schuld dikke bult!
 
Als eigenaar en bestuurder sta je in voor de technische staat van je voertuig.
Als je als verhuurder van een voertuig fungeert, is het een ander verhaal vind ik.
Daar Eigenaar altijd dezelfde persoon of firma is, en bestuurder steeds iemand anders, vind ik niet dat je verantwoordelijk bent voor de technische staat, je hebt immers geen controle over de correctheid en degelijkheid van de onderhoudsbeurten en kun je enkel vertrouwen op het feit dat dit alles correct opgevolgd is
 
Laatst bewerkt:
Als eigenaar en bestuurder sta je in voor de technische staat van je voertuig.
Als je als verhuurder van een voertuig fungeert, is het een ander verhaal vind ik.
Daar Eigenaar altijd dezelfde persoon of firma is, en bestuurder steeds iemand anders, vind ik niet dat je verantwoordelijk bent voor de technische staat, je hebt immers geen controle over de correctheid en degelijkheid van de onderhoudsbeurten en kun je enkel vertrouwen op het feit dat dit alles correct opgevolgd is

Daar heb je wel gelijk in! Maar de bestuurder neemt het risico om zonder controle op pad te gaan!
Nu is het een onschuldig schuivertje, maar wat de volgende keer...........? -O-

Hoe dit juridisch zit is allemaal nog maar de vraag, maar daar komen TS en verhuurder vast wel uit. Ik zeg beide eigen schade, en vermoed dat een rechter dit ook zal zeggen
 
Hoe durf een zichzelf respecterende motorrijder daarmee op pad te gaan...?

Ik vind dat een motorrijder zijn voertuig (gehuurd of niet) altijd moet checken voordat er mee gereden word.


Ey hallo,

IK ben ook een mezelf respecterend motorrijder, maar ik controller echt niet mijn hele motor voor ik ga rijden.. echt niet.. dan heb je wat te doen zeg... zoals iemand anders al zei, pak aan, slok drinken, kauwgum in de mond, botsmuts op en gaan met die banaan....

Ik poets mijn motor regelmatig waarbij ookv het kettinkje smeer en stel, olie check... maar echt niet voor elke rit, ik onderhou mijn fiets zelf en die is dik in orde, heeel dik zelfs....

en wat betreft gehuurde motor.... ik denk ook niet dat ik hem zou nakijken je haalt hem over het algemeen bij een dealer dus dan GA JE ER VANUIT dat deze in orde is en dat jij ,vaak als leek, niet nog eens alles moet nalopen..... Wil niet zeggen dat die zwaar verneukte band mij niet opgevallen was...
Als ik een auto zou huren doe je toch ook niet eerst dfe motorkap open en ga je de banden na kijken...?? ik niet althans!!!

TS heeft gewoon een beginners schoonheids foutje gemaakt..... geen ervaring op een vreemde fiets met veel koppel in de lage toerentallen (twee cilinder) dus klein beetje teveel gas en je achterwiel gaat er vandoor als een speer.. (heb zelf een sp-1 gereden) en wat betref de rijschoolinstructeur die erbij was, denk je nu werkelijk dat die constant heeft gekeken toevallig voor de val hoe jij je koppeling, rem of gashendel bediende??? nee hoor, die was zelf bezig een bocht te maken met nat weer...

borg betalen, sorry zeggen tegen de verhuurder en hem wijze op de kale band... en dan praten met pappie en mammie... en dan fijn een cbrtje 600 kopen ofzo...vanaf 1300 euri al hele mooie te koop...

groeten
 
Hoe durf een zichzelf respecterende motorrijder daarmee op pad te gaan...?

Ik vind dat een motorrijder zijn voertuig (gehuurd of niet) altijd moet checken voordat er mee gereden word.


Juist bij verhuurbedrijven melden zich vaak onervaren rijders. En als ik dan naar deze band kijk, dan kan een onervaren iemand, die niet recht voor of recht achter de motor staat, snel over het hoofd zien, dat het rechtuit gedeelte van de achterband totaal versleten is. Wettelijk gezien had deze motor niet eens de weg op gemogen.
Je mag van een huurmotor verwachten, dat de staat zodanig is, dat je zonder technische controle zo de weg op kan. Zelf een controle uitvoeren blijft belangrijk, maar als onvervaren beginner ga je hier al snel de mist in.
Als ik de foto van de achterband goed bekijk, dan is het loopvlak dermate versleten, dat de tussenlaag rubber die tussen het loopvlak en de canvas koordlagen ligt er al doorschijnt. Nog even en de band zit op het canvas. Ik kan me indenken, dat de grip van deze band niet optimaal meer is.
 
Juist bij verhuurbedrijven melden zich vaak onervaren rijders. En als ik dan naar deze band kijk, dan kan een onervaren iemand, die niet recht voor of recht achter de motor staat, snel over het hoofd zien, dat het rechtuit gedeelte van de achterband totaal versleten is. Wettelijk gezien had deze motor niet eens de weg op gemogen.
Je mag van een huurmotor verwachten, dat de staat zodanig is, dat je zonder technische controle zo de weg op kan. Zelf een controle uitvoeren blijft belangrijk, maar als onvervaren beginner ga je hier al snel de mist in.
Als ik de foto van de achterband goed bekijk, dan is het loopvlak dermate versleten, dat de tussenlaag rubber die tussen het loopvlak en de canvas koordlagen ligt er al doorschijnt. Nog even en de band zit op het canvas. Ik kan me indenken, dat de grip van deze band niet optimaal meer is.


*O*
 
Ey hallo,

IK ben ook een mezelf respecterend motorrijder, maar ik controller echt niet mijn hele motor voor ik ga rijden.. echt niet.. dan heb je wat te doen zeg... zoals iemand anders al zei, pak aan, slok drinken, kauwgum in de mond, botsmuts op en gaan met die banaan....

Ik poets mijn motor regelmatig waarbij ookv het kettinkje smeer en stel, olie check... maar echt niet voor elke rit, ik onderhou mijn fiets zelf en die is dik in orde, heeel dik zelfs....

en wat betreft gehuurde motor.... ik denk ook niet dat ik hem zou nakijken je haalt hem over het algemeen bij een dealer dus dan GA JE ER VANUIT dat deze in orde is en dat jij ,vaak als leek, niet nog eens alles moet nalopen..... Wil niet zeggen dat die zwaar verneukte band mij niet opgevallen was...
Als ik een auto zou huren doe je toch ook niet eerst dfe motorkap open en ga je de banden na kijken...?? ik niet althans!!!

TS heeft gewoon een beginners schoonheids foutje gemaakt..... geen ervaring op een vreemde fiets met veel koppel in de lage toerentallen (twee cilinder) dus klein beetje teveel gas en je achterwiel gaat er vandoor als een speer.. (heb zelf een sp-1 gereden) en wat betref de rijschoolinstructeur die erbij was, denk je nu werkelijk dat die constant heeft gekeken toevallig voor de val hoe jij je koppeling, rem of gashendel bediende??? nee hoor, die was zelf bezig een bocht te maken met nat weer...

borg betalen, sorry zeggen tegen de verhuurder en hem wijze op de kale band... en dan praten met pappie en mammie... en dan fijn een cbrtje 600 kopen ofzo...vanaf 1300 euri al hele mooie te koop...

groeten

Welkom in de real world!
Als jij ervan uit gaat dat andere hun werk goed doen dan zal je nog voor een hoop tegenslagen komen te staan in het leven. :W
 
Juist bij verhuurbedrijven melden zich vaak onervaren rijders. En als ik dan naar deze band kijk, dan kan een onervaren iemand, die niet recht voor of recht achter de motor staat, snel over het hoofd zien, dat het rechtuit gedeelte van de achterband totaal versleten is. Wettelijk gezien had deze motor niet eens de weg op gemogen.
Je mag van een huurmotor verwachten, dat de staat zodanig is, dat je zonder technische controle zo de weg op kan. Zelf een controle uitvoeren blijft belangrijk, maar als onvervaren beginner ga je hier al snel de mist in.
Als ik de foto van de achterband goed bekijk, dan is het loopvlak dermate versleten, dat de tussenlaag rubber die tussen het loopvlak en de canvas koordlagen ligt er al doorschijnt. Nog even en de band zit op het canvas. Ik kan me indenken, dat de grip van deze band niet optimaal meer is.

:^

Maar voor TS (en alle ander motorrijders) zijn eigen veiligheid is een kleine controle geen overbodige luxe, maar van levensbelang.
 
Om wat meer informatie te geven: Ik heb gelest op een motor zonder ABS. Hier ook examen in gedaan, AVB ineen keer geslaagd en AVD 2x.

We hebben de band al wel eerder opgemerkt dat er weinig profiel op zat. We dachten alleen dat het genoeg zou zijn voor het weekend. We dachten dus verkeerd.

Situatie: Ik sloeg rechts af op een T-splitsing. Er waren 2 sorteerstroken om rechts af te slaan. De weg waar ik naar toe wou, was ook 2 strooks. Ik sorteerde op de rechterstrook voor en probeerde op de linkerstrook uit te komen. In het afslaan slipte de achterkant uit en schoof zo over de rijbaan heen. Er is geen sprake van remmen in de bocht, mijn remlichten brandden niet.

Ouders: Het gaat om mijn studie waar ik nog meebezig ben :P Verder heb ik ook nog de reden gehoord dat er bij het huis geen plaats is(ruimte genoeg volgens mij)
 
Opmerkelijk hoe dit geval lijkt op iets wat ik heb meegemaakt enkele jaren terug. Ook een gehuurde SV 650S, ook een nat wegdek, ook onervaren bestuurder en ook onderuit in de bocht. Alleen was de band wellicht in betere staat. Gelukkig had ik wel de mogelijkheid eigen risico te verlagen. Ben het eens met hierboven genoemde: betalen, stevig balen en dan sparen voor een eigen fiets. Het is de moeite van het aanklagen van de verhuurder niet waard.
 
Eigen risico: Tijdens het ophalen werd mij het geweigerd om eigen risico te verlagen. 2 Werknemers weigerde mij dit terwijl ik erop stond om het te betalen. Bij een andere werknemer heb ik het wel kunnen verlagen(1e keer). Eigen risico bedraagt nog: 2250 euro.

Papier met het eigen risico verlagen van de vorige keer heb ik nog, dit gaat morgen zeker mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan