Geluid problemen op circuit Zolder

JohanSmits

MF'er
30 mei 2010
51
0
25 juli en 1 augustus ben ik op Zolder geweest (groep snel) en beide dagen zijn vroegtijdig beëindigd door te hoge geluidsproductie.
25 juli spande de kroon. Pratende met de organisatie MSZ waren er die dag 40 rijders met een dubbele overtreding 😱. Dit is een volledige groep!
1 augustus in de ochtend leek het beter te gaan maar de 3e sessie in de middag mocht iedereen eraf omdat ze de nummers niet kwijt kunnen op het bord.

Nu zeggen ze dat dit na de zomerstop een probleem is en ervoor niet. Weet wel met nog 3 dagen gepland dat het rijden niet plezieriger zal zijn. Het heeft me al 4 sessies rijden gekost. Rijd met dezelfde motor als vorig jaar en toen was het geen probleem. Rijd een CBR1000RR@19 met een 50cm demper met killer, binnenkant van de kuip voorzien van noppen schuim en de inlaat voorzien van klittenband (zachte kant). Teven in zijn 5 voorbij de paal half gas en het is nog niet voldoende.

Wat is jullie ervaring?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 67
Extra tussen demper is een optie en misschien nog een extra cone in je uitlaat voor de demper.
Wat voor luchtfilter heb je er in?

Dat zijn denk ik nog de enige dingen die je kan doen.
 
Dit was voor de zomerstop ook al een probleem. Ik had vorig jaar ook geen problemen en sinds dit jaar wel. En mij ons nog vele andere. Het lijkt wel alsof ze iets hebben veranders aan de geluidsmeting.
Wat bassie zegt kun je nog proberen....
 
25e was ik er ook. Had in mijn eerste ronde van de dag al een waarschuwing te pakken. Dit terwijl ik nog niet bijna volgas door Bianchi ging. Uiteindelijk met heel voorzichtig rijden toch bijna einde van de dag gehaald. Laatste sessie toch mijn tweede overtreding en ik kon in gaan pakken. Rij zelf met en volledig standaard RSV 1000 R uit 2004.
 
  • Wow
Waarderingen: C4rN
1 augustus wederom weer een dag gehad en ja ook hier 2x teveel.

Je kan dan inpakken en ze zeggen dat het voor de zomer stop geen probleem was en nu ineens wel. En hopelijk dat de situatie beter word. Maar intussen heb ik hierdoor al wel 4 sessies verloren met ophalende schouders van de organisatie.

@-bassie- heb een origineel lucht filter erin zitten. Ga idd eens kijken naar een extra cone in de uitlaat lijn.
 
1 augustus wederom weer een dag gehad en ja ook hier 2x teveel.

Je kan dan inpakken en ze zeggen dat het voor de zomer stop geen probleem was en nu ineens wel. En hopelijk dat de situatie beter word. Maar intussen heb ik hierdoor al wel 4 sessies verloren met ophalende schouders van de organisatie.

@-bassie- heb een origineel lucht filter erin zitten. Ga idd eens kijken naar een extra cone in de uitlaat lijn.
Ophalende schouders van de organisatie?
Typisch,van der Ven is vooral gefocust op je poen.
Ik ga de 25e augustus,ben benieuwd met mijn standaard brommer.
Nog geen overtreding mee gehad.
Kom ook nog maar weinig op zolder.
Men is daar op meerdere fronten wat doorgeslagen,zoals je eerste sessie met een koude motor moeten starten in groep snel
Als het problemen gaat geven,kom ik er niet meer,en kunnen ze de pot op🤗
 
Ophalende schouders van de organisatie?
Typisch,van der Ven is vooral gefocust op je poen.
Ik ga de 25e augustus,ben benieuwd met mijn standaard brommer.
Nog geen overtreding mee gehad.
Kom ook nog maar weinig op zolder.
Men is daar op meerdere fronten wat doorgeslagen,zoals je eerste sessie met een koude motor moeten starten in groep snel
Als het problemen gaat geven,kom ik er niet meer,en kunnen ze de pot op🤗
Groep snel is altijd als laatste aan de beurt. Dat is wel fijn bij hun. Je hebt voldoende tijd om na 9:00 je motor warm te draaien voordat je mag gaan rijden.

Wat me vooral irriteert is dat je bij 20 ronden ruim eronder dit (93db) vaak en 2x 98,7db hebt je de sjaak bent. Ze moeten meer naar een gemiddelde kijken. Zit je telkens te flirten met het limiet prima. Maar de keren dat ik erboven zit is gewoon flauwekul om je hiervoor te straffen.

Ik ga de 26e weer, veel plezier en succes de 25e!
 
Groep snel is altijd als laatste aan de beurt. Dat is wel fijn bij hun. Je hebt voldoende tijd om na 9:00 je motor warm te draaien voordat je mag gaan rijden.

Wat me vooral irriteert is dat je bij 20 ronden ruim eronder dit (93db) vaak en 2x 98,7db hebt je de sjaak bent. Ze moeten meer naar een gemiddelde kijken. Zit je telkens te flirten met het limiet prima. Maar de keren dat ik erboven zit is gewoon flauwekul om je hiervoor te straffen.

Ik ga de 26e weer, veel plezier en succes de 25e!
Volgens mij moet snel beginnen,is dat verandert 🤔
Maar hoe dan ook de groep die begint is de lul.(tot 9 uur ,motor stilte)🤔

Zolder is aardig bezig hun eigen ruiten in te gooien met hun steeds meer invoeren van restricties .
De rijke villa buurt, zwaait er steeds meer de scepter 😏
Prijzen gaan ieder jaar met rasse schreden omhoog.
Heb er meer als 10 jaar veel gereden.
Laatste jaren heb ik betere en gezellige (organisaties)alternatieven.

Jij ook veel plezier 💪
 
Volgens mij moet snel beginnen,is dat verandert 🤔
Maar hoe dan ook de groep die begint is de lul.(tot 9 uur ,motor stilte)🤔

Zolder is aardig bezig hun eigen ruiten in te gooien met hun steeds meer invoeren van restricties .
De rijke villa buurt, zwaait er steeds meer de scepter 😏
Prijzen gaan ieder jaar met rasse schreden omhoog.
Heb er meer als 10 jaar veel gereden.
Laatste jaren heb ik betere en gezellige (organisaties)alternatieven.

Jij ook veel plezier 💪
Welke organisatie en circuits doe je dan zoal aan?
 
Dit was voor de zomerstop ook al een probleem. Ik had vorig jaar ook geen problemen en sinds dit jaar wel. En mij ons nog vele andere. Het lijkt wel alsof ze iets hebben veranders aan de geluidsmeting.
Wat bassie zegt kun je nog proberen....
Het lijkt idd erop dat er zaken anders zijn...

Wat ze ook als circuit kunnen doen is de muur die aan de andere kant van de meeting staat voorzien van dempend materiaal. Dan heeft de reflectie van het geluid minder invloed wat beter is voor de meeting maar ook voor de buurt. Maar nu gebeurt er niets en zie je telkens dat een sessie stil komt te liggen (op 1 dag 2x gezien en in gezeten) omdat ze de nummers niet op het bordje kwijt kunnen zoveel dat het er zijn. De gene die geen overtreding hebben staan daar ook minstens 8 minuten stil omdat ze blaadje voor blaadje controleren of je nummer erop staat.
 
  • Grrr
Waarderingen: C4rN
Het lijkt idd erop dat er zaken anders zijn...

Wat ze ook als circuit kunnen doen is de muur die aan de andere kant van de meeting staat voorzien van dempend materiaal. Dan heeft de reflectie van het geluid minder invloed wat beter is voor de meeting maar ook voor de buurt. Maar nu gebeurt er niets en zie je telkens dat een sessie stil komt te liggen (op 1 dag 2x gezien en in gezeten) omdat ze de nummers niet op het bordje kwijt kunnen zoveel dat het er zijn. De gene die geen overtreding hebben staan daar ook minstens 8 minuten stil omdat ze blaadje voor blaadje controleren of je nummer erop staat.
Motorsportschool zou het fatsoen moeten hebben in te grijpen of mensen te compenseren.
Maar nee,dat doen ze niet,met hun Monopoly kunnen ze er mee weg komen.
 
25 augustus is een open uitlaat dag,herinner ik me net 😁
Dus geen probleem die dag
 
Ik moet het even afkloppen dan.... maar ik heb gelukkig nog nooit een vlag gehad. GSX-R750 uit 2000 maakt blijkbaar geen herrie met de standaard in en uitlaat.
Het snelle groepje is inderdaad niet als eerste aan de beurt, dus je kan je motor rustig warmdraaien na 9:00uur. Laatste keer was ik gewoon op goed geluk met iemand meegereden. Kijken of er nog een plekje was. Dat was er, maar dan laat de grote baas je wel gewoon €200,-- i.p.v. de gebruikelijke €180,-- aftikken die gewoon gelijk in zijn broekzak verdwijnen :( dat vond ik dan weer een beetje triest. De plek was al betaald, want de dag was volgeboekt. Dan betaal ik nog dubbel en meer ook....

Wat betreft de prijzen voor een dagje, die zijn afgelopen jaar gestegen omdat ze de groepen hebben moeten inkrimpen. Nu Max. 40 motoren op circuit, waren er eerst 55 geloof ik. Daar zit ook een deel van de geluidsovertredingen, eerst reed je in een groepje voorbij de meting bij Bianchi, en dan kon niet worden vastgesteld wie het was, nu rij je er dus vaker alleen langs en ben je de pino.
 
Volgens mij waren het er ooit zelf 70 per groep.
Kan me nog herinneren dat je niet eens één ronde fatsoenlijk je lijnen kon rijden omdat de baan zo verzadigd was met deelnemers.
De reden wat de prijsstijging veroorzaakt boeit mij in deze niet zo,kijk naar de prijs kwaliteit verhouding de service en de sfeer van zo'n dag.
Mijn dag is geboekt via circuitdagen.be
De voornaamste reden dat ik er nog rij is dat het wat dichterbij is en het asfalt redelijk nieuw is.
Met het oude,zo glad als een aal,in de regen,asfalt was ik er niet meer voor €180-199 gekomen.
 
De voornaamste reden dat ik er nog rij is dat het wat dichterbij is en het asfalt redelijk nieuw is.
En omdat het een mooi en snel circuit is.

Maar ik ga eind sept nog een keer naar een 98db dag. Kan wel eens de laatste zijn...
Als ik hier hoor dat zelfs met volledige originele motoren er nog geluidsproblemen zijn...:r:X
 
En omdat het een mooi en snel circuit is.

Maar ik ga eind sept nog een keer naar een 98db dag. Kan wel eens de laatste zijn...
Als ik hier hoor dat zelfs met volledige originele motoren er nog geluidsproblemen zijn...:r:X
Bij de briefing krijg je zelf instructie hoe er mee om te gaan en dat zelf mannen met open uitlaten het kunnen omzeilen.
Is eigenlijk wel hilarisch
 
Compensatie zou eerlijk zijn. Wat ze beter kunnen zeggen is dat de snelle groep niet welkom is.
 
En omdat het een mooi en snel circuit is.

Maar ik ga eind sept nog een keer naar een 98db dag. Kan wel eens de laatste zijn...
Als ik hier hoor dat zelfs met volledige originele motoren er nog geluidsproblemen zijn...:r:X
Heb er nog 3 staan dit jaar maar dat is dan wel de laatste keer. Nooit meer op een normale dag.
 
  • Eens
Waarderingen: C4rN
Ik weet dat ie uitkomend bianchi staat. Maar wie weer waar die paal precies staat?


Screenshot_20220806-153804_Maps.jpg
 
Het is groen stipje, de 2e witte lijn bij dat stuk. Je kunt het zien als je in het paddock staat dat daar ook de sector timing lus ligt.
 
Heel veel dingen snap ik, maar waarom zou een organisatie compensatie moet geven omdat de deelnemer te veel geluid maakt?
Snap natuurlijk dat het erg vervelend is maar toch licht dit bij de rijder en niet bij de organisatie?
Ook zullen zij niet gevraagd hebben om een 98db limiet, sterker nog dit is pas sinds 2 of 3 jaar zo daarvoor was het zelfs 95db 🫤
Motor sportschool is ook geen eigenaar van het circuit dus of zijn zomaar muren kunnen gaan voorzien van het een of ander vraag ik mij af.
 
Was inderdaad 95db, maar toen werd je afgevlagd bij 98 werkelijk gemeten db's dus er is in wezen niks veranderd. En de totale geluidsbelasting van de hele dag is wel naar beneden bijgesteld, vandaar motorstilte voor 9.00uur, tussen 12:00 en 13:00uur en weer na 17:00uur en ook dat max. van 40 motoren op de baan heeft daarmee te maken.

Verder heb je een punt, te hard is je eigen probleem. Dat regelt de gemeente samen met de eigenaar van het circuit, of dat is misschien wel de gemeente. De mensen die op de dag zelf die controle uitvoeren werken ook niet voor de organisatie van die sircuitdagen. Ze werken voor de eigenaar van het circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan