Gepiep tijdens optrekken

Oom piraat

Rookie
9 sep 2023
4
7
Beste leden,

Ik heb een honda vt750c shadow ace die tijdens t optrekken een piepend bijgeluid produceerd.
Als de motor in z'n vrij staat, en gas geeft hoor je t niet. Rij ik een constante snelheid, is t ook weg.
Alleen tijdens het optrekken, hard of zacht maakt niet uit is het alsof het ijzer op ijzer schraapt...

Mijn vermoeden is dat ik t moet zoeken in de koppelingsplaten gezien die naar mijn inzicht harder belast worden tijdens het optrekken. Maar wellicht dat iemand het probleem kent en zegt dat ik ergens anders moet zoeken...

De motor rijdt verder prima en koppelingsplaten lijken niet versleten omdat de motor afslaat als ik met de rem vast de koppeling laat opkomen. Maar voordat ik inderdaad nieuwe platen bestel en de boel losdraai, hoop ik hier misschien antwoord of bevestiging te vinden.

Alvast bedankt
 
Zou cardan as is even nakijken of er nog wel voldoende vet smering in zit dit even als voor beeld van mijn gsx 1100 cardan
zogenaamd onderhoud arm een cardan :o dit word nog wel eens vergeten .
 

Bijlagen

  • DSCN5932.JPG
    DSCN5932.JPG
    308,1 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
In principe moet je een Cardan elke paar jaar smeren? Tenminste bij mijn BMW.

Sommige mensen zeggen "onderhoudsvrij alleen de olie" .. maar dat ding kan wel degelijk roesten als er water/vocht bij komt en er niet genoeg smering aanwezig is.
 
Bedankt voor t meedenken. mijn shadow heeft een ketting ipv een cardan. Misschien nuttig om erbij te vermelden dat t geluid links uit t motorblok lijkt te komen thv de eindoverbrenging. Ik heb de beschermkap ervan losgehaald, en zit vol met troep rondom t tandwiel. En niet zo'n beetje ook.
Denk eerst aan die kant de boel maar eens losgooien en zuiver maken.
Nogmaals bedankt en wordt vervolgd
 
Dan wordt het check lager-tandwiel as 🤭 :)

Maar losgooien en alles eerst zuiver maken, zorgt vaak al dat je tegenkomt wat defect is, of het reinigen los misschien het euvel al op.
Laat ons even weten wat er uit komt. :t
 
Zojuist rond t voortandwiel de boel zuiver gemaakt. En wat was dat nodig. Rond t voortandwiel was oud dik kettingvet gaan ophopen en daar zaten zandkorrels en zelfs kiezeltjes tussen. De ketting had zich gewoon een weg dwars door die troep gebaand, dat hoort natuurlijk niet.
Die rotzooi heb ik zo veel mogelijk verwijderd. Ook de ketting hing wat aan de slappe kant. Deze gespannen, schakel voor schakel schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Ik heb deze motor nog niet zo lang maar heb nog nooit zo'n vieze smeerboel gezien. Maar dat zie je niet achter een mooi gepoetst beschermkapje.
Na alles te hebben vastgezet gauw een blokje om, en het gepiep lijkt nu weg. Maar daar ga ik achterkomen als ik morgen iets verder ga rijden.
Dank voor de reacties
 
Even op inhaken .
Ik heb bij optrekken en bij lagere toeren last van dit geluid :
Letterlijk, en,belangrijker, kan het kwaad.🤔
Betreft een moto morini corsaro 1200 en het lijkt uit de airbox te komen 🤪
 
Wij hebben ook zoiets gehad bij de vt 750. op terug weg van vakantie vorig jaar en het leek uit het blok te komen voor als je rijdt.
Nadat we de voorwiel lagers vervangen hadden was het over.
Je kunt nooit zeggen of dit hetzelfde is maar je omschrijving verwijst er wel naar.
En of dat gevaarlijk is?
Hij valt er niet zomaar uit maar lagers die op het einde van hun leven zijn moet je wel spoedig vervangen.
het is ook een klusje van niks.
 
Ik denk dat de vorige eigenaar trekhakenvet op de ketting heeft gesmeerd. En tijdens t rijden schept zo'n motor altijd wel wat vuil op. Maar als t ophoopt en er zit grind tussen, dan is t vragen om problemen. Zojuist een ritje gemaakt, en hij piept niet meer, anders had ik inderdaad vanuit daar verder gekeken naar de lagers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan