Gilera DNA 180 zwabbert in bochten

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
Hallo allen,

ik heb een probleem met mijn dna 180.
Hij zwabbert nogal in bochten, met name met snelheden boven de 60.
het lijkt het achterwiel te zijn, alsof hij stapjes opzij zet.
Dit voelt erg gevaarlijk, en ik durf nu ook niet zo schuin als met mn bandit.

Er zitten Schwalbe regenbanden op, deze zaten er al op bij aankoop.
Deze banden beginnen ook droogtescheurtjes te vertonen.
Nu vraag ik me af of andere banden het probleem zal oplossen, of moet ik het zoeken in de lagers van de achterbrug of het achterwiel?

Als de scooter op de bok staat zit er een heel klein beetje zijwaartse speling in het achterwiel, een paar mm, ik denk niet dat dit het veroorzaakt.

Wie kan me hierover adviseren?

Met vriendelijke groet,

Max
 
Kan aan verschillende dingen liggen. Meestal zijn het de blokrubbers in de blokophanging. Ik weet alleen niet of een DNA 180 rubbers heeft of lagers, zul je dus zelf even moeten kijken.
Rubbers worden zacht en geven te veel speling,
lagers slijten uit en veroorzaken dan ook speling.
Wat ook zo kan zijn is dat de band te hard is opgepompt en dat het profiel als het ware is opgeruld, veeg even langs de zijkant van de band met je hand. Veeg eerst met de klok mee en dan tegen de klok in. Als je een groot verschil voelt en ziet in de hoogten van het rubber, dan is het tijd voor een nieuwe band.
 
Ik heb ook zoiets gehad met m'n runner 180. Als ik erop reed, dan stond m'n achterwiel scheef. Dat lag toen aan de achterbrug lagers. En in combinatie met een versleten band, heb je het gevoel dat de achterkant 'wegglijdt' in de bocht.

De mijne heb ik toen laten maken bij de garage, aangezien ik 2 linkerhanden heb. Maar wellicht als je ervaring hebt met sleutelen, is dit ook zelf te doen.
 
Dat zijwaartse speling is NIET normaal.
Het kunnen 2 dingen betekenen:

1- je velg zit niet goed vast
2- je vertandingslagers/as is versleten

Dit is ook de rede waarom hij in de bochten zwabbert.

Dat bij een Runner met 1 achterveer het wiel "scheef" staat als je erop zit/rijdt is volkomen normaal. Bij elke Runner met 1 achterveer staat het blok ietsjes scheef waardoor het lijkt dat de frame naar rechts helt.


Rijd niet te lang door en laat ze gelijk vervangen. Als je nu lang gaat doorrijden heb je de kans dat je uitgaande as helemaal slijt en er altijd speling zal zijn en je dus genoodzaakt bent een nieuwe as te kopen. Als het alleen al bij het asje blijft..
 
Laatst bewerkt:
TLGA, een runner met 1 achterveer zou alsnog recht in moeten veren. Natuurlijk is er een klein beetje tordering maar als je er achter rijd zou het op het oog wel recht moeten zijn.

Is dat trouwens ECUplein op je foto? Daar woon ik niet al te ver vandaan.
 
Ik heb in me leven zoveel Runner 180ers gezien dat ik de tel kwijt ben geraakt.

Tijdje geleden nog met 8 Runner 180ers wezen toeren, en allemaal hingen ze lichtelijk naar rechts, BEHALVE de 200cc met dubbele achterveer!!

De ene meer dan de ander, want niet elke achterveer is even sterk.

En dit heeft niks te maken met het zwabberen. Die paar MM ZIJWAARTSE speling op het achterwiel is fataal voor je vertanding.

Ja dat is ecuplein. jij woont in amstelveen toch?
 
banden ga ik binnekort sowieso vervangen.

Dus als ik het goed begrijp is het probleem:

-of de vertandingslagers (aan de as waar je achterwiel op zit?)
-of de achterbruglagers

Die vertandingslagers; is dat zelf te doen, moet ik dan mn koppeling enzo eraf halen, of kan ik er vanaf de andere kant bij? (na demontage achterwiel)

Kan ik die lagers er zo uit pakken/slaan, en nieuwe erin zetten, of moet ik verhitten en dergelijke?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
 
als jij een lager perser hebt voor 2/3 lagers kan je het zelf doen.
je moet ook keerringen monteren.

en ja, lager van de uitgaande as.

koppeling moet los, vertandingsdeksel, achterwiel. en dan moet je het hele zooitje uit je reductiekast halen etc etc

dealer werk dus.

blokrubber of subframerubbers zullen het niet zijn, dan zou je je hele blok heen en weer gaan.
 
als jij een lager perser hebt voor 2/3 lagers kan je het zelf doen.
je moet ook keerringen monteren.

en ja, lager van de uitgaande as.

koppeling moet los, vertandingsdeksel, achterwiel. en dan moet je het hele zooitje uit je reductiekast halen etc etc

dealer werk dus.

blokrubber of subframerubbers zullen het niet zijn, dan zou je je hele blok heen en weer gaan.

oke duidelijk, dat ga ik niet zelf doen..

bedankt voor de info! :)
 
TLGA, dat naar rechts hangen van 2t 180 blokken is volgens mij te wijten aan een krom subframe. Dat hebben ze inderdaad allemaal, de een erger dan de ander. Het subframe zou inderdaad niet krom gaan als de krachten beter verdeeld zouden worden met een tweede achterveer of achterveer in het midden (a la derbi GP1). Een achterveer is niet gemaakt om het blok recht te houden, aangezien hij in rubbers ligt is dat ook onmogelijk. Maar goed een scheef blok hoeft nog geen slecht weggedrag te betekenen, is dus niet aan de orde.

Het weggedrag moet dus inderdaad te vinden zijn in de lagers van de achteras of de bloklagers.
BanditMax, hoeveel kracht heb je gebruikt bij het bewegen van het blok?
Wat ik meestal doe:
Op de bok zetten
Hand aan passagiershandgreep
Voet op het wiel
Trekken met een kilo of 10.
Bij mijn DNA was deze speling heel groot. Dat komt omdat het blok zo lang is en het hefboom effect groter is. Ik heb daarbij geen speling op de achteras, maar wel net als jij in de bochten het gevoel dat hij wegstapt aan de achterkant. Dat komt volgens mij omdat de scooter op het punt van de blokophanging doorbuigt in de bochten en als het ware vanzelf tegenstuurt. Met een heel raar onderbuikgevoel als gevolg.
Speling op de achteras heb ik nog nooit gevoelt dus ik zou ook niet weten hoe dat voelt tijdens het rijden. Het zou heel goed kunnen dat het effect hetzelfde is. Anyways, reparatie van je achteras is wel nodig, het zou zonde zijn als dat fout gaat.

Ow en TLGA, ik woon in Hoofddorp. Weet je wel, van Hoofddorpplein enzo :)
 
Laatst bewerkt:
schwalbe weathermans toevallig?

die kunnen heel raar gaan tekenen als er met een te lage spanning op gereden is, achteraslager lijkt mij erg sterk (ik sluit het niet uit, maar ze gaan eigenlijk nooit kapot)
 
als je achterwiel speling heeft van links naar rechts is je achterwiellager verrot of zit je achtervelg niet goed vast
 
Het weggedrag moet dus inderdaad te vinden zijn in de lagers van de achteras of de bloklagers.
BanditMax, hoeveel kracht heb je gebruikt bij het bewegen van het blok?
Wat ik meestal doe:
Op de bok zetten
Hand aan passagiershandgreep
Voet op het wiel
Trekken met een kilo of 10.
Bij mijn DNA was deze speling heel groot. Dat komt omdat het blok zo lang is en het hefboom effect groter is. Ik heb daarbij geen speling op de achteras, maar wel net als jij in de bochten het gevoel dat hij wegstapt aan de achterkant. Dat komt volgens mij omdat de scooter op het punt van de blokophanging doorbuigt in de bochten en als het ware vanzelf tegenstuurt. Met een heel raar onderbuikgevoel als gevolg.

Ik heb nog eens goed gekeken, en de speling zit inderdaad op het blok zelf, en niet op het wiel.

Als ik doe wat jij omschrijft, voet tegen het blok, kan ik het hele blok een stukje van links naar rechts bewegen.
Hoe heb je dit opgelost, en hoe veel werk was dit?
Is het vervangen van de rubbers/lagers van de blokophanging veel werk voor een dealer? Moet het hele blok er dan af?
Ik zit erover te denken om dit te laten doen, heb geen zin om er zelf aan te beginnen.
Ik vraag me af hoe prijzig dit gaat worden..

Iemand met advies? :)
 
Laatst bewerkt:
Er zit ALTIJD speling op het blok. Het is nooit muurvast. Kijk maar naar al die vespatjes, die dingen bewegen als de malle maar zitten toch vast.

Speling wat losjes aanvoelt is slecht en echt heen en weer "kletst".

Als jij een perser hebt, kan je het zelf doen, maar dat heb je niet.
Voor de dealer is het niet veel werk, mits hij weet hoe het moet.

Bij een runner hoef je alleen je uitlaat eraf te halen en dan het asje van je blok.

Zo zit je blok los en kom je bij je blokrubbers en ook bij je subframerubber.

De lagers van je subframe die aan je frame vastzitten zal het waarschijnlijk niet zijn, maar de kans is er wel, dan moeten die lagers ook vervangen worden.

Bel gewoon naar de dealer en vraag naar de prijs zou ik zeggen.
Onderhoud van een motorscootertje is gewoon poep vergeleken een supersport :')
 
als je toch je carter rubbers gaat vervangen hier alvast een voorbeeldje
maar de rubbers worden wel vervangen noor naaldlagers
maar weet alleen niet waar je ken kopen
als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag want ik wil ze ook vervangen

http://www.volvotreter.de/runner.htm
 
ik ben eruit, dit setje zou het probleem moeten oplossen:

klik
zie ook de tekst erbij

volgens die zaak heb ik geen speciaal gereedschap nodig.
Ik neem aan dat ik een krik nodig heb voor het blok EN het frame, 2 dus?
wat moet ik allemaal demonteren om de swing arm ('subframe'?) eraf te kunnen halen? (uitlaat, en?)
zakt hij niet helemaal in elkaar als ik dit eraf haal?

Mvg, Max
 
past niet joh, dat is voor een 180 2t blok op een runner of dragster, daar zijn de ophangingen anders van.

en omdat er nergens meer rubbers zitten gaat alles onwijs trillen, je kappen trillen los en je word zelf van je scooter afgetrild.

gewoon nieuwe rubbers erin, en voor de zekerheid ook ff een nieuw rubber in je schokbrekerophanging.
 
past niet joh, dat is voor een 180 2t blok op een runner of dragster, daar zijn de ophangingen anders van.

en omdat er nergens meer rubbers zitten gaat alles onwijs trillen, je kappen trillen los en je word zelf van je scooter afgetrild.

gewoon nieuwe rubbers erin, en voor de zekerheid ook ff een nieuw rubber in je schokbrekerophanging.

jammer, weet je het zeker?
Er staat '2+4 stroke'
het is een 'original swingarm repair kit' dus het zou hetzelfde moeten zijn als dat er nu in zit toch?

deze is daarentegen wel alleen voor 2takt:
https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=PT&Product_Code=12-PM999
 
die 2e link is denk ik voor je blok/subframe en de eerste is subframe/frame
 
die 2e link is denk ik voor je blok/subframe en de eerste is subframe/frame

Op de foto zie ik 2 buizen, dus denk dat de eerste gewoon voor beide is toch?
De tweede is alleen voor 2takt scooters, en is sterker; meer op racing gericht.
 
Ik heb nou 2 verschillende sets gevonden, welke past nou op mijn dna (2002) ?
Ik heb uren zitten zoeken op internet, maar ik kom er gewoon niet uit... Beide bedrijven beweren dat deze set op mijn dna past, maar de 1 heeft bussen en de ander lagers..

nr1: klik

nr2: klik

HELP!
 
je gaat het toch niet zelf doen, geef het af bij de dealer en laat hen het bestellen. Zij kunnen het altijd nog terugsturen.
 
nr1 is aftermarket set en nr2 is en orginele Piaggio set

je klinkt overtuigd, maar nee, want je hebt 2 types swingarm.

1 met lagers, en 1 met bussen.
voor de 2 revisiesetjes telt dat dus ook, 1 is met lagers, de ander met bussen.

De DNA heeft dus 1 van de 2, de vraag is welke...

Iemand met verstand hiervan die me kan helpen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan