Dank je wel.
Hij gaat licht als ik hem van hand beweeg, maar ook koud beweegt hij bij het starten niet.
Ik kom niet aan de stekker zonder de hele carburateur eruit tehalen, dit is al behoorlijk gepriegel. dan kan ik meten of er 12V aankomt of niet.
Achter de Vario is het droog, de andere kant hab ik nog niet open.
Ik zie welk type van choke het is.
Die naald vooraan zit ingetrokken bij koude motor en wordt naar voren geduwd als de motor warm wordt. De naald sluit dan een extra aanvoer van brandstof af zodat de chokewerking stopt.
Maar in feite werken die chokes niet door de temperatuur van de motor echt te meten. In feite als je je contact aanzet stroomt er gewoon een stroom door die voor een geleidelijke opwarming zorgt waardoor er in dat zwarte doosje een element uitzet dat het naaldje naar voren duwt.
Dus bij koude motor moet dat naaldje in zijn achterste positie zitten, meest naar binnen getrokken en na enkele minuten, wat een warme motor moet simuleren, in zijn voorste positie, dus meest naar buiten geduwd.
Testen is dus eenvoudig: met koude motor contact aanzetten en afwachten wat er gebeurt. Dat naaldje moet in een tijdspanne van enkele minuten geleidelijk naar voren komen, naar buiten geduwd worden. In deze youtube wordt getoond wat je zou moeten zien gebeuren (is wel in het Duits maar voldoende duidelijk denk ik, en los op een werkbank maar dat is niet nodig om de test te doen)
Als de e-choke echt het probleem is dan zou dat naaldje ook bij koude motor al in zijn uitgeschoven toestand moeten staan.
In ieder geval, als dat naaldje geleidelijk naar voren schuift en bij afzetten van het contact weer geleidelijk aan terug naar binnen dan ligt daar alleszins niet de oorzaak van je probleem.