Gilera Runner VXR 200 4T

mikedevriesnl

Rookie
22 mrt 2022
25
4
Beste,


Momenteel lijk ik een brandstof toevoer probleem te hebben, ik weet nog niet waar het te zoeken en was benieuwd of iemand hier een vergelijkbaar probleem heeft gehad en heeft opgelost.

Het probleem is als volgt:
Bij langere tijd in lage toeren te rijden of continue zelfde snelheid begint de motor in te houden en door wat te spelen met het gas en wat extra toeren te maken lost het probleem op. Als je dus overal goed het gas er op gooit heb je er eigenlijk geen last van, ook lijkt het probleem op te spelen als je de motor een paar minuten stationair laat draaien dan valt deze in een keer uit. Daarna start hij wel direct weer en als je geregeld tijdens het stationair draaien wat gas geeft blijft hij wel lopen.

Voordat ik wat zaken ga vervangen en/of uitelkaar ga halen was ik benieuwd of iemand het probleem herkend?
Wat ik anders sowieso als opties heb en ga doen:
Carburateur loshalen, schoonmaken en controleren, prefentief de vacuümpomp vervangen, tank leeghalen en reinigen.

Wat ik al heb gedaan;
Spruitstuk vervangen, vacuüm nippel zat los, vacuüm slang en benzineslang naar vacuümpomp vervangen, benzinefilter vervangen.

Alvast bedankt!

mvg

Mike
 
Je hebt het over de vacuümpomp maar ik denk dat je de benzinekraan bedoelt.
Als de nippel op het spruitstuk los zat kan dat de oorzaak zijn, hij trekt dan valse lucht en de benzinekraan doet het ook niet goed.
De werking van de benzinekraan kan je testen door de benzineslang naar de carburateur los te halen en het slangetje op het spruitstuk. Door aan het (spruitstuk) slangetje te zuigen moet de benzine vanaf de benzinekraan gaan lopen.
Kijk ook de ontluchting van je benzinetank na.
Niet van alles gaan vervangen als je de oorzaak niet weet, zonde van je geld. (en tijd)
 
@Broos
Nummer 1 op de afbeelding is een vacuüm Benzinepomp die ik bedoelde.

Het issue met het vacuumnippel is opgelost door een nieuw spruitstuk te plaatsen, heb inderdaad even getest door aan de vacuumslang even te zuigen en zorgt er voor dat de benzine doorloopt. Trouwens vergeten te vermelden, probleem is ook aanwezig als de tank helemaal vol zit.
Ik had ook al even gezocht naar iets van ontluchting van de tank maar daar zie ik zo snel niks voor zitten, heb je enig idee waar deze op een tank van een runner zit?
 
@Broos
Nummer 1 op de afbeelding is een vacuüm Benzinepomp die ik bedoelde.

Het issue met het vacuumnippel is opgelost door een nieuw spruitstuk te plaatsen, heb inderdaad even getest door aan de vacuumslang even te zuigen en zorgt er voor dat de benzine doorloopt. Trouwens vergeten te vermelden, probleem is ook aanwezig als de tank helemaal vol zit.
Ik had ook al even gezocht naar iets van ontluchting van de tank maar daar zie ik zo snel niks voor zitten, heb je enig idee waar deze op een tank van een runner zit?
Ik denk in je tankdop.
 
Tankdop zojuist gecontroleerd en een keer helemaal uit elkaar gehaald, zitten zo te zien 2 hele kleine membraampjes in.
Maar was niks aan te zien en lijken hun werk te kunnen doen. Krijg zelf toch de indruk dat het ergens tussen de carb en benzine tank zit....
Daar zit een vacuüm Benzinepomp en een keerklep (nummer 14 op de afbeelding) tussen.
Ik ga de carb eens schoonmaken en kijken of ik wat geks zie en anders daarna die andere zaken maar eens vervangen.
 
Misschien intresant voor andere die het topic lezen, even een update:
Carb losgehaald en helemaal nagelopen en schoon gemaakt. Ook op de vacuümpomp zit een soort van membraam die ik heb schoongemaakt.
Sproeiers overgezet van oude (defecte) carb, zit nu sproeier 100 en idle 38 in. Dit zou als ik het online goed heb gevonden wat er mogelijk standaard in hebben gezeten. Motor loopt mooier momenteel maar krijg CO nog niet goed gesteld omdat hij bij lang stationair uitvalt door het brandstof toevoer probleem.

Heb om de rest van de brandstof aanvoer uit te sluiten heb ik het volgende nieuw besteld:
- vacuümpomp
- terugslagklep
- brandstofkraan tank

Word vervolgt.
 
Vacuümpomp = Vacuüm gestuurde benzinekraan ?
Ja zo'n ding.
Gisteren alles vervangen op de benzine kraan in de tank na want daarvoor heb ik blijkbaar de verkeerde ontvangen (met eigen vacuüm) en zit een in met alleen een benzine uitgang, deze even goed schoongemaakt en loopt netjes door.

Maar helaas het heeft allemaal niet geholpen.
Ook even benzinefilter er tussen uit gehaald zodat de brandstof aanvoer wat minder gevoelig voor lucht is maar niks helpt.

Heb net even een filmpje gemaakt van wat er bij stationair gebeurt, als je hem dus niet stationair laat lopen maar een beetje met het gas speelt slaat hij niet af.

Bij een stukje lager in toeren te rijden voor een langer stuk lijkt het er op dat de motor wil gaan afslaan maar als je dan het gas weer verder open draait dan pakt hij weer op en is er niks meer aan de hand. Als je overal lekker het gas er op kan gooien dan heb je nergens last van.

Ik snap er even niks meer van...
Misschien iemand nog suggesties?
 

Bijlagen

  • VID_20220327_161357.mp4
    98,8 MB
Als het een model met carburateur is, en hij loopt met hoge belasting goed en stationair/lage belasting niet, kan het toch geen brandstoftoevoer probleem zijn? Zolang de vlotterbak vol krijgt moet hij voldoende benzine hebben, en hij verbruikt minder bij deellast? Of het moet zijn dat hij onder deellast niet voldoende vacuüm genereert?
 
Als het een model met carburateur is, en hij loopt met hoge belasting goed en stationair/lage belasting niet, kan het toch geen brandstoftoevoer probleem zijn? Zolang de vlotterbak vol krijgt moet hij voldoende benzine hebben, en hij verbruikt minder bij deellast? Of het moet zijn dat hij onder deellast niet voldoende vacuüm genereert?
Die hoek begon ik ook al te denken, het bijzondere is dat als hij stationair uit valt hij met 1 start op de knop direct weer loopt.
Om de vacuum iets te helpen had ik de SAS aansluiting even afgedopt omdat die ook op een nippel op het spruitstuk zit maar dat hielp niks.
Gisteren de carb meerdere malen los gehad en nog een keer extra schoongemaakt en nagelopen, vlotter niveau iets hoger gezet maar hielp niks (en weer teruggezet zoals fabrieksopgave). Nog evenmet de fuel mix schroef lopen spelen maar hem rijker of armer zetten maakt niks uit voor dit probleem.

Voor nu heb ik 2 dingen op mijn to do om te proberen, andere bobine om die voor de zekerheid uit te sluiten dat het echt geen fonk is die weg valt. En voor de zekerheid een compressie test.

Gisteren gemerkt dat het bij 60 km/h bij 6000 toeren er niks aan de hand is en prima blijft rijden.
50 km/h bij 5 toeren en probleem is er wel....
 
Was niks aan te zien, gekke is dat hij perfect voor de rest loopt.
Ook stationair (zoals op het filmpje) en plots uitvalt, daarna met 1 druk op de knop weer loopt
 
Zit het rubber wel goed onder die zwarte dop. Er hoeft maar iets niet in een richeltje te zitten en hij loopt ook beroerd. (Been there, done that)
 
Je bedoelt het rubber boven op de gasschuif?
Die heb ik ook goed gecontroleerd en niks geks aan te zien.
 
Je bedoelt het rubber boven op de gasschuif?
Die heb ik ook goed gecontroleerd en niks geks aan te zien.
Maar of die wel goed op zijn plek zit, is nogal een slap rubber.
Luchtschroef is 1 1/2 slag uitgedraaid ?
 
Laatst bewerkt:
Jup zit goed op zijn plek.
Fuel mix schroef (geen luchtschroef) staat op 4 en een beetje, heb ik afgesteld met CO meter op de voorgeschreven waardes.
Ook even geprobeerd met de 2.5 zoals de werkplaats handleiding beschrijft maar maakt voor het probleem niet uit maar loopt minder goed.
 
Wat wij laatst hadden was dat het gas bleef hangen.
Mijn zoon had de carburateur uit elkaar gehad en precies zo in elkaar gezet zoals het zat.
Van alles nagekeken, gaskabel, speling, route van de kabel, splitter. (2takt met oliepomp.)
Maar nog steeds bleef het gas hangen.
Ik er bij, luchtfilter eraf en ik kon in de carburateur kijken.
Gas open dus schuif omhoog en de gasnaald zichtbaar, met een punttang kon ik de gasnaald op en neer bewegen, dit klopt niet.
De gasnaald zat door het plastic plaatje onder de veer.
De gasnaald moet onder het plastic plaatje zitten en daarbovenop de veer, de gasnaald beweegt dan mee met de gasschuif, daarvoor kon deze zelfstandig bewegen en bleef het gas dus hangen/open staan omdat de schuif wel zakte en maar de naald niet.
Alles goed gemonteerd, probleem opgelost.
Dus, zit de gasnaald wel goed ?

Nb, dit betrof een scooter waar even iemand zonder ervaring op mocht rijden en die is in een bocht onderuit gegaan.
Achteraf, is onze conclusie, doordat het gas dus bleef hangen, dealeronderhouden ! Tja.
Gekocht en gerepareerd. Vespa voor weinig
 
Hoi Broos,

Ja de gasnaald zit goed, clipje die hem op zijn plek houd zit er boven op en daarop de veer die het vervolgens op zijn plek houd.
Heb gisteren nog het e.e.a. geprobeerd om uit te sluiten:
- Extra massa getrokken tussen blok en frame en accu en frame
- Andere chipkey sleutel geprobeerd
- Losse digitale toerenteller aangesloten om te zien of de vonk weg valt voodat deze uitvalt

Stationair staat wat hoog op het filmpje en blijft uitvallen na even stationair te draaien, de ene keer loopt hij wat langer en de andere keer korter.
Gisteren begon ik te twijfelen aan iets electronisch maar denk dat het toch richting de brandstof zit.
 

Bijlagen

  • Runner.mp4
    2,5 MB
Vandaag weer heel even wat dingen geprobeerd en lijkt toch in de brandstof aanvoer te zitten. Heb even een oud olietankje gepakt en hier benzine in gedaan en rechtstreeks aangesloten op de carburateur (en hangt hoger dan de carb). Met stationair nu geen probleem, binnenkort anders ook eens testen of het probleem met rustig rijden dan ook weg is.

Maar alles tussen de benzinetank en carburateur heb ik al vervangen (orginele spullen) en lijkt toch dat hij te weinig vacuüm genereert op lagere toerentallen.

Volgende acties zijn denk ik maar nog eens klep speling controleren en als dat goed is misschien de boel maar eens verder uit elkaar halen om kleppen en anders de zuiger en veren maar eens te controleren. Misschien dat de compressie wat aan de lage kant is en daardoor verminderde vacuüm heb.

Iemand dat überhaupt al eens meegemaakt?
 

Bijlagen

  • VID_20220402_124507.mp4
    88,1 MB
Vandaag weer heel even wat dingen geprobeerd en lijkt toch in de brandstof aanvoer te zitten. Heb even een oud olietankje gepakt en hier benzine in gedaan en rechtstreeks aangesloten op de carburateur (en hangt hoger dan de carb). Met stationair nu geen probleem, binnenkort anders ook eens testen of het probleem met rustig rijden dan ook weg is.

Maar alles tussen de benzinetank en carburateur heb ik al vervangen (orginele spullen) en lijkt toch dat hij te weinig vacuüm genereert op lagere toerentallen.

Volgende acties zijn denk ik maar nog eens klep speling controleren en als dat goed is misschien de boel maar eens verder uit elkaar halen om kleppen en anders de zuiger en veren maar eens te controleren. Misschien dat de compressie wat aan de lage kant is en daardoor verminderde vacuüm heb.

Iemand dat überhaupt al eens meegemaakt?
Met dat oude olietankje draaide de motor blijkbaar perfect.
Dan zou ik van die kleppen, laat staan de zuiger en de zuigerveren, maar afblijven. Ik denk niet dat daar je probleem zit.

Wat mij niet duidelijk is dat is dat je zegt: "lijkt toch dat hij te weinig vacuüm genereert bij lagere toerentallen". Wat bedoel je daar mee? Wat zou vacuüm moeten genereren?
 
@PeterCC
Vacuüm trekt hij vanuit het spruitstuk, hier zit een nippel op waar de vacuümslang op zit die maar de vacuumbenzine pomp gaat. Door de zuigende werking waarmee lucht/benzine mengsel vanuit de carburateur wordt gezogen door het spruitstuk wordt ook dit vacuüm gebruikt om de vacuumbenzine pomp mee te laten werken. Dit is anders dan een vacuumkraan wat je op andere scooters ziet omdat de tank lager ligt dan de carburateur zal deze dus geholpen moeten worden om omhoog te stromen. In mijn geval lijkt deze dus alleen niet voldoende te werken als de motor weinig toeren draait.
 
Vandaag weer heel even wat dingen geprobeerd en lijkt toch in de brandstof aanvoer te zitten. Heb even een oud olietankje gepakt en hier benzine in gedaan en rechtstreeks aangesloten op de carburateur (en hangt hoger dan de carb). Met stationair nu geen probleem, binnenkort anders ook eens testen of het probleem met rustig rijden dan ook weg is.

Maar alles tussen de benzinetank en carburateur heb ik al vervangen (orginele spullen) en lijkt toch dat hij te weinig vacuüm genereert op lagere toerentallen.

Volgende acties zijn denk ik maar nog eens klep speling controleren en als dat goed is misschien de boel maar eens verder uit elkaar halen om kleppen en anders de zuiger en veren maar eens te controleren. Misschien dat de compressie wat aan de lage kant is en daardoor verminderde vacuüm heb.

Iemand dat überhaupt al eens meegemaakt?
Ja, cilinder gaf maar 2 bar. Nieuwe cilinder en zuiger en gaan.
 
Compressie test zat ik ook al aan te denken maar kon eigenlijk niet goed terugvinden hoeveel bar hij zou moeten hebben. Ik maak uit jouw reactie in ieder geval op dat 2 bar te weinig zou moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan