Girder voorvork schokbreker

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Oke... volgende hoofdstuk in mijn nieuwe project...... de voorvork...

Ik ben bezig met het ontwerpen van een girder-voorvork.

Nu heb ik de geometrie bepaalt... en ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte schokbreker..
Nu moet deze schokbreker aan een aantal eisen voldoen.. hij mag niet te lang zijn ivm inbouwlengte (max 360mm).. maar moet natuurlijk wel een redelijke veerweg hebben....
Nu ben ik aan het kijken naar achterschokbrekers van lichte race-fietsen (al dan niet volledig instelbaar), maar het probleem is dat deze vaak met een linksysteem met de achterbrug verbonden zijn, waardoor de veerweg van de schokbreker zelf dus beperkt is.

Zijn er mensen met ervaring hierin? Of tips voor schokbrekers die misschien te gebruiken zijn voor mijn girder...?

Ik heb bijvoorbeeld een mooie korte (instelbare) Ohlins gevonden van 330, maar de veerweg is maar 35mm... en ik vrees dat dit toch echt te kort is... zeker ook omdat de fiets hardtail word... dus achter heb ik al weinig comfort (op een geveerd subframe na...
 
links_3.jpg


Heb je de bovenste kroonplaat al in een FEM analyse gestopt? Wat kwam daaruit?
Ik vind de wanddikte aan de achterzijde achter de stuurpen aan de dunne kant, voor een onderdeel wat nu op een flinke offset wordt belast..

Wel een :} :} voor je project!! En zoals je ziet, je kan erover aan het denken en rekenen blijven!
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Heb je de bovenste kroonplaat al in een FEM analyse gestopt? Wat kwam daaruit?
Ik vind de wanddikte aan de achterzijde achter de stuurpen aan de dunne kant, voor een onderdeel wat nu op een flinke offset wordt belast..

Wel een :} :} voor je project!! En zoals je ziet, je kan erover aan het denken en rekenen blijven!
There's always the next loudest noise... :/
 
Dat was toch die kerel met z'n onderzeeers?
Onderzeeers?

Ik ken het van iemand die bij BMW werkt. Komt er op neer dat als je met veel tijd, geld en moeite het ene probleem opgelost hebt, er altijd een nieuw iets is waar je eerst geen last van had. Zolang je kritisch blijft ben je nooit klaar met een ontwerp.

Bijvoorbeeld de zijspiegels van een auto, dat was 30 jaar geleden geen probleem, nu moeten er CFD-simulaties en windtunneltests aan gedaan worden om windruis tegen te gaan.

Zo is dat ook met die girder, hoe langer je er naar blijft kijken en aan rekenen, hoe meer dingen je uit wilt zoeken en veranderen. Dan is de grote vraag waar je de streep trekt en dat ding gewoon gaat bouwen.
Terwijl er ook een berg (chopper-) bouwers zijn die gewoon een paar stukken staal pakken, alles aan elkaar bakken zonder enige kennis van voertuigdynamica en er mee gaan rijden.
 
Ah, nee het verhaal was op tv, kerel die de geluidsbeperkingsexpert bij een duikbootbouwer was..

Meten, geluid zoeken, geluid reduceren, nieuw geluid zoeken etc etc.. Totdat je een hele stille boot hebt.. (of auto dus :))
 
@Haga-san,
- Onderste schokbrekerpunt moet ik nog eens naar kijken inderdaad,...
- Bij die kroonplaat zit genoeg vlees, lijkt wat vreemd door verkeerde maat "toolbox"-bout op dat plaatje...
- Over dat verschil in die link-lengtes door die draad op de uniballs maak ik me niet druk, zolang ik goed duidelijk maak bij de "fabrikant" hoe ik het wil hebben.
- Thanx voor de complimenten, en over je laatste opmerking slaat Ducktape de spijker op z'n kop :) , neemt niet weg dat het toch leuk blijft om er over na te denken :), maar ergens moet je voor jezelf een grens trekken.
 
@Haga-san,
- Onderste schokbrekerpunt moet ik nog eens naar kijken inderdaad,...
- Bij die kroonplaat zit genoeg vlees, lijkt wat vreemd door verkeerde maat "toolbox"-bout op dat plaatje...
- Over dat verschil in die link-lengtes door die draad op de uniballs maak ik me niet druk, zolang ik goed duidelijk maak bij de "fabrikant" hoe ik het wil hebben.
- Thanx voor de complimenten, en over je laatste opmerking slaat Ducktape de spijker op z'n kop :) , neemt niet weg dat het toch leuk blijft om er over na te denken :), maar ergens moet je voor jezelf een grens trekken.
Er komt ook een moment dat je hem moet gaan testen, met alleen maar coole 3D plaatjes kun je niet rijden.. :+
 
Ah, nee het verhaal was op tv, kerel die de geluidsbeperkingsexpert bij een duikbootbouwer was..

Meten, geluid zoeken, geluid reduceren, nieuw geluid zoeken etc etc.. Totdat je een hele stille boot hebt.. (of auto dus :))
Komt op hetzelfde neer dus :)

Je begint bij die stampende diesel en de schroef, en uiteindelijk ben je met de bliepjes van de radar bezig. Terwijl je die eerst niet eens kon horen, al zou je het willen.
 
Jahooorrrrrrr, morgen eindelijk 's ff afstuderen en dan de fabrikant weer 's achter z'n vodden zitten! heb dan eindelijk weer eens tijd (en de rust) om te hobbyen :)
 
Hey roel :W

En heb je dan eindelijk je HBO WTB, de opleiding die je eigenlijk meteen al had moeten doen?? O-)

Hoe is het afgelopen met je afstuderen?
En met de vork?? :]

Ha Maikel!

Afstuderen is best prima gegaan..... afgestudeerd met een 9 :9

Heb toevallig eergister nog eens contact gehad met m'n fabrikant nu ik weer 's tijd heb... hij had nieuwe cad/cam-software en hij ging de shit(balhoofd, achterbrug, etc.) inplannen :Y
 
Laatst bewerkt:
Ha Maikel!

Afstuderen is best prima gegaan..... afgestudeerd met een 9 :9

Heb toevallig eergister nog eens contact gehad met m'n fabrikant nu ik weer 's tijd heb... hij had nieuwe cad/cam-software en hij ging de shit(balhoofd, achterbrug, etc.) inplannen :Y

Netjes netjes..gefeliciteerd!
ik had een 7 geloof ik, heb je toch nooit nodig (zelfs niet met soliciteren _O- )

Al werk gevonden?
tip; zoek een machinefabriek o.i.d. bij een engineeringsbureau leer je weinig
(en kun je niet beunen)
Waar heb je het freeswerk weggelegd?
 
Laatst bewerkt:
Netjes netjes..gefeliciteerd!
ik had een 7 geloof ik, heb je toch nooit nodig (zelfs niet met soliciteren _O- )

Al werk gevonden?
tip; zoek een machinefabriek o.i.d. bij een engineeringsbureau leer je weinig
(en kun je niet beunen)
Waar heb je het freeswerk weggelegd?

Ben full-time aan de gang bij Becx in Moergestel, bevalt super, van idee naar concepten, ontwerp, proto's, etc... subsidies, website, renders etc.. vallen allemaal onder mijn taken..

Freeswerk ligt al een hele tijd bij JWM in O'wijk, maar komt goed uiteindelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan