Goede ervaring met E-10 benzine ??

Ikzelf tank enkel E5 (super 98) in m’n moto, ook al staat op stickers en user manual dat e10 kan toch doe’k het niet. Simpelweg omdat ik er ook van bewust ben dat er weldegelijk en verhoogd risico is dat benzine-leidingen en koppelstukken abnormaal verslijten door bio-ethanol en dus kunnen lekken. Heb echt geen zin om à la ’Ghost Rider’ met vlammende motor over de autostrade te scheuren en daardoor te laat aan te komen op m’n werk.
Het ’ecologische’ aspect van het bio-ethanol verhaal is een vals argument. Bio-ethanol verplicht toevoegen aan onze brandstof in Europa is een E.E.G. politieke keuze om minder afhankelijk te zijn van Saoudi-Arabische invloed op de oliemarkt(prijs).. Die intentie dateerde al van sinds de eerste Golfoorlog en de toenmalige gigantische prijsstijgingen dewelke ’embargo-gewijs’ door Opec-landen aan de Europese markt werden opgedrongen. Absoluut niet de minste ’groene’ motivatie uitgezonderd het neveneffect dat de Maersk-vloot aan olietankers, waarvan de continue op-en afvaart het Suez-kanaal doet renderen, dankzij de B.E met een paar percentjes verkleint zou worden.
Daarbij komt dat het merendeel van B.E. geproduceerd wordt met koolzaad, iets dat voornamelijk de Duitse en Franse economie ten goede komt, toevallig net die twee die héél het bio-ethanol verhaal door de strot van alle andere E.U. leden geramt hebben. België heeft ook mee aan die kar getrokken, wel handig want je kan die zooi ook uit suikerbieten draaien. Ecologisch gezien is het massaal telen van planten voor bio-ethanol, gelet de mono-cultuur van overigens door Bayer genetisch gemanipuleerd zaad en de daaruit vloeiende noodzaak tot het (per vrachtwagens) importeren van voedingsgewassen uit bv Polen en Bulgarije, een regelrechte ramp.
Een mooi complot. Je bent echter de aliens vergeten. Die zitten er achter.
 
Je kunt eens wat dealers bellen en vragen naar hun ervaringen en reparaties die voortkomen uit het gebruik van e10.
Wat ik merk is dat het door motorfiets dealers wordt afgeraden gebaseerd op de ellende die langs komt.
Ik vind het het risico niet waard, dus er gaat e5 in de motor. De auto's krijgen e10 en dat gaat prima.

Je kunt ook het aantal reparaties afzetten tegen alle auto's in Nederland en dan concluderen dat het wel meevalt. Op 6 miljoen benzineauto's 6000 auto's met problemen door E10 is nog steeds kut voor de eigenaar, maar slecht 0,1% van alle auto's.
 
Gaat dit nu gewoon een 2.0 versie worden van het andere e10 topic waarin al deze 'argumenten' al minimaal 100x zijn herhaald?:+
 
Ja.
Maar hier gaat het doorgaan tot TS voldoende argumenten pro E10 heeft ontvangen.
Waardoor we met zijn allen argumenten contra posten.

Bij deze: het smaakt vies
 
Je kunt ook het aantal reparaties afzetten tegen alle auto's in Nederland en dan concluderen dat het wel meevalt. Op 6 miljoen benzineauto's 6000 auto's met problemen door E10 is nog steeds kut voor de eigenaar, maar slecht 0,1% van alle auto's.
Zijn dit feiten of heb je de getallen zelf verzonnen?

In mijn post bedoel ik met 'De auto's' onze eigen auto's.

Ik vind 0.1% nog steeds best veel, das 1 op de 1000. Zeker als we het hebben over e10 gerelateerd issues, die met ethanolloze benzine terug gaan naar 0.
 
Misschien moeten we met zijn allen gewoon meer bier tanken. O-)
 
Alcohol is bedoeld om op te drinken en zeker niet om in je tank te gooien!
Proost...............😋.................hik..................🥴...................🍻
 
Nou, geen idee of er kudde/papegaai nu van invloed is.

Maar ik vertrouw op mijn boerenverstand compas……. :+ , en dat heeft mij toch al heel wat jaren mij niet in de steek gelaten.
 
Niet relevant, want auto's op pure ethanol laten rijden is echt een heel andere tak van sport dan E10.
Maar uit pure interesse, wat is het verschil dan met die auto's die ze op 85% ethanol laten lopen? Behalve de mogelijkheid tot veel meer vermogen. Het enige wat ze aanpassen is de injectoren, brandstofpomp en een flexfuel sensor. Hebben die gasten dan altijd een extra setje injectoren en 10meter aan benzineleiding bij zich?
 
Maar uit pure interesse, wat is het verschil dan met die auto's die ze op 85% ethanol laten lopen? Behalve de mogelijkheid tot veel meer vermogen. Het enige wat ze aanpassen is de injectoren, brandstofpomp en een flexfuel sensor. Hebben die gasten dan altijd een extra setje injectoren en 10meter aan benzineleiding bij zich?
Lijkt mij een kwestie van je materialen juist kiezen, testen en controles uitvoeren op de grondstoffen, dat die overeen komen met de benodigde specs (juiste materiaal certificaten).
 
Maar uit pure interesse, wat is het verschil dan met die auto's die ze op 85% ethanol laten lopen? Behalve de mogelijkheid tot veel meer vermogen. Het enige wat ze aanpassen is de injectoren, brandstofpomp en een flexfuel sensor. Hebben die gasten dan altijd een extra setje injectoren en 10meter aan benzineleiding bij zich?
Grootste verschil komt uit het feit dat je de mengverhouding(meer brandstof per volume lucht) en het ontstekingsmoment(vroeger) aan moet passen om op puur ethanol te kunnen rijden. Als een injector het volume aan kan betekent aanpassen aan de brandstof niets meer of minder dan de betreffende injector langer/korter open te zetten bij de zelfde stand van de gasklep.
Verder is ethanol inderdaad klopvaster (en daarom zit het hier in Nederland al in veel benzine sinds het verbod op Lood (in 1996): om het octaangetal op te krikken), dus als je echt een motorblok specifiek voor ethanol zou ontwerpen dan kun je de compressieverhouding hoger maken. Gebeurt in de praktijk niet omdat men bestaande auto's aanpast, en men het maken van een andere cilinderkop uit rendementsoverwegingen gewoonlijk niet de moeite vindt.

Verder is Ethanol wat minder vet en kunnen bepaalde kunststoffen er niet zo goed tegen. Als dergelijke kunststoffen in het brandstofsysteem verwerkt zijn dan moeten de betreffende onderdelen vervangen worden door ander materiaal. Het "wat minder vet" betekent dat je zaken als gaskleppen en carburateuronderdelen bewust moet smeren omdat je er niet van uit kunt gaan dat dit "per ongeluk" door de brandstof gebeurt (zoals er eigenlijk heel "lui" bij benzine wel gedaan wordt)
 
Inderdaad o.a. de juiste materiaal keuze, software. Saab bracht in 2005 al een Saab uit die op E85 bio ethanol.
Aangezien starten op E85 lastig is onder de 12 gr is er 15% benzine bij gemengd.

Echt fijn rijden Saab biopower de software herkent de brandstof en past het motormanagement daarop aan. Helaas in Nederland werd de prijs steeds meer naar de prijs van E10 bijgesteld.

Op vakantie in o.a. frankrijk was de prijs een stuk goedkoper en beter verkrijgbaar.
 
Grootste verschil komt uit het feit dat je de mengverhouding(meer brandstof per volume lucht) en het ontstekingsmoment(vroeger) aan moet passen om op puur ethanol te kunnen rijden. Als een injector het volume aan kan betekent aanpassen aan de brandstof niets meer of minder dan de betreffende injector langer/korter open te zetten bij de zelfde stand van de gasklep.
Verder is ethanol inderdaad klopvaster (en daarom zit het hier in Nederland al in veel benzine sinds het verbod op Lood (in 1996): om het octaangetal op te krikken), dus als je echt een motorblok specifiek voor ethanol zou ontwerpen dan kun je de compressieverhouding hoger maken. Gebeurt in de praktijk niet omdat men bestaande auto's aanpast, en men het maken van een andere cilinderkop uit rendementsoverwegingen gewoonlijk niet de moeite vindt.

Verder is Ethanol wat minder vet en kunnen bepaalde kunststoffen er niet zo goed tegen. Als dergelijke kunststoffen in het brandstofsysteem verwerkt zijn dan moeten de betreffende onderdelen vervangen worden door ander materiaal. Het "wat minder vet" betekent dat je zaken als gaskleppen en carburateuronderdelen bewust moet smeren omdat je er niet van uit kunt gaan dat dit "per ongeluk" door de brandstof gebeurt (zoals er eigenlijk heel "lui" bij benzine wel gedaan wordt)
Maar dat is iets heel anders dan de horrorverhalen die we hier horen. Als we die mogen geloven vliegen er om de haverklap auto's in de fik, gaan injectoren kapot bij het leven en lekt elke auto benzine omdat de slangen lekken. En dat allemaal omdat er max 5% extra ethanol in KAN zitten.

Dat terwijl er dus auto's op 85% ethanol worden omgebouwd omdat het meer vermogen levert. Dan zouden die toch elke paar km alles moeten vervangen? Of als ze spullen gebruiken die wel bestand is tegen ethanol, dan zit dat ook gewoon in de auto's die we nu gebruiken en kan het dus probleemloos.
 
Maar dat is iets heel anders dan de horrorverhalen die we hier horen. Als we die mogen geloven vliegen er om de haverklap auto's in de fik, gaan injectoren kapot bij het leven en lekt elke auto benzine omdat de slangen lekken. En dat allemaal omdat er max 5% extra ethanol in KAN zitten.

Dat terwijl er dus auto's op 85% ethanol worden omgebouwd omdat het meer vermogen levert. Dan zouden die toch elke paar km alles moeten vervangen? Of als ze spullen gebruiken die wel bestand is tegen ethanol, dan zit dat ook gewoon in de auto's die we nu gebruiken en kan het dus probleemloos.
Gedeeltelijk zijn die horrorverhalen mijns inziens ook behoorlijk overtrokken en bestaan ze gedeeltelijk uit "Ethanol als makkelijke zondebok" voor eigen onhandige keuzes (of onwetendheid).

Toen ik begon met motorrijden was het bij voorbeeld heel normaal om je carburateurs af te tappen (of leeg te rijden door de kraan vroegtijdig te sluiten) als je een motor voor langere tijd stil zette, want anders zat de boel verstopt door de gomvorming zoals we dat toen noemden. Deed je het niet en had je startproblemen in het voorjaar dan was dat eigen schuld en moest je aan de bak om de boel schoon te maken. De laatste tien jaar is de tendens dat alle onderhoud richting dealer gaat en dus krijgt die alle verstoppingen. De dealert komt uiteraard niet even je carburatie aftappen in het najaar, maar als je zelf alleen poetst zit een schroevendraaier pakken en aftappen voor veel mensen ook niet in het systeem.... De resulterende vervuiling kun je aan de E10 wijten, maar de bron van het probleem is mijns inziens gewoon het langdurig stilzetten zonder juiste voorbereiding, en E10 is gewoon een prima excuus om niet toe te hoeven geven dat je zelf ergens een steek hebt laten vallen. Eerlijk is eerlijk: Misschien "gomt" het iets eerder, maar in mijn beleving is het niet de echte bron van het probleem.

Brandstofslangen is een soortgelijk punt, maar dat is niet alleen de schuld van de ethanol, want de fabrikanten mogen uit milieuoverwegingen ook niet meer zonder meer gebruik maken van bepaalde kunststoffen waardoor slangen sowiezo al aanzienlijk minder lang mee gaan dan 20 jaar geleden. Ook bij gebruik van brandstoffen zonder ethanol heb ik iets te veel motoren gezien waar na vijf a zes jaar de slangen zo verdroogd/verteerd/gescheurd waren dat je ze moest vervangen. Volgens mij heet slangen controleren en vervangen overigens gewoon "preventief onderhoud", doch dit terzijde

Daarnaast zie je dat er wel eens wat minder handige keuzes gemaakt worden door fabrikanten. Ethanol (en aceton!) in benzine is al sinds de jaren 90 een gegeven in de westerse wereld. Dan vind ik het toch heel bijzonder dat er fabrikanten bewust voor kiezen om bij voorbeeld wat gewicht op een tank te besparen door deze van een niet ethanol-bestendige kunststof te maken. En zijn wij motorrijders ook knap stom om iedere keer toch weer in die "Licht gewicht verkoopt" marketing te trappen zonder ons af te vragen hoe e.e.a. wordt bereikt (of we de consequenties niet willen aanvaarden). Kies je er toch bewust voor dan moet je mijns inziens ook niet over benzine-met-ethanol gaan zitten afgeven.

Van mijn eigen vier motoren rijden er drie (twee oldtimers met carburatie en een Duitse Dinges met injectie, zie onderschrift) gewoon op "wat toevallig voor handen is", en dat is heel vaak E10 (al dan niet met een scheutje loodvervanger voor de oldtimers). Met 30-40.000 km op jaarbasis heeft me dat nog nooit problemen gegeven. De vierde komt uit de jaren 90 en heeft membranen in de carburatie waarvan de fabrikant aangeeft dat die niet goed tegen ethanol kunnen. Bij gebrek aan alternatief materiaal probeer ik daarbij de blootstelling aan ethanol te beperken tot "als het echt niet anders kan".
 
Vanmiddag mogen ervaren dat het goed gaat, mezelf en motor.... :+

6A7C81C0-D1D0-4751-8229-73BA71E40FC4.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan