Een mooi complot. Je bent echter de aliens vergeten. Die zitten er achter.Ikzelf tank enkel E5 (super 98) in m’n moto, ook al staat op stickers en user manual dat e10 kan toch doe’k het niet. Simpelweg omdat ik er ook van bewust ben dat er weldegelijk en verhoogd risico is dat benzine-leidingen en koppelstukken abnormaal verslijten door bio-ethanol en dus kunnen lekken. Heb echt geen zin om à la ’Ghost Rider’ met vlammende motor over de autostrade te scheuren en daardoor te laat aan te komen op m’n werk.
Het ’ecologische’ aspect van het bio-ethanol verhaal is een vals argument. Bio-ethanol verplicht toevoegen aan onze brandstof in Europa is een E.E.G. politieke keuze om minder afhankelijk te zijn van Saoudi-Arabische invloed op de oliemarkt(prijs).. Die intentie dateerde al van sinds de eerste Golfoorlog en de toenmalige gigantische prijsstijgingen dewelke ’embargo-gewijs’ door Opec-landen aan de Europese markt werden opgedrongen. Absoluut niet de minste ’groene’ motivatie uitgezonderd het neveneffect dat de Maersk-vloot aan olietankers, waarvan de continue op-en afvaart het Suez-kanaal doet renderen, dankzij de B.E met een paar percentjes verkleint zou worden.
Daarbij komt dat het merendeel van B.E. geproduceerd wordt met koolzaad, iets dat voornamelijk de Duitse en Franse economie ten goede komt, toevallig net die twee die héél het bio-ethanol verhaal door de strot van alle andere E.U. leden geramt hebben. België heeft ook mee aan die kar getrokken, wel handig want je kan die zooi ook uit suikerbieten draaien. Ecologisch gezien is het massaal telen van planten voor bio-ethanol, gelet de mono-cultuur van overigens door Bayer genetisch gemanipuleerd zaad en de daaruit vloeiende noodzaak tot het (per vrachtwagens) importeren van voedingsgewassen uit bv Polen en Bulgarije, een regelrechte ramp.