goede touringmotor gezocht

azerco

Rookie
30 mei 2009
10
0
Effe de situatie schetsen
ik doe mijn woon-werk verkeer nu al een maand met mijn sportmotor en heb de nadelen nu al ondervonden. Dit is toch elke dag 140 kilometer
- pijn in mijn schouderblad omdat ik zo voorovergebogen zit, zeker als ik nog een rugzak bij heb.
- bijna elke dag moeten gaan tanken, ondanks ik toch ecologisch rijd (maar 17 liter)
- geen windscherm
- geen goed overzicht op het verkeer
daarom wil ik nu overgaan naar een touringmotor om al deze nadelen weg te werken.
ik wil volledig recht kunnen zitten en liefst mijn benen ook in 90°
grote tank, maar dat is meestal bij de touringmotors.
Ik had al de yamaha diversion xj900 in gedacht, maar als ik de filmpjes hiervan bekijk, lijkt het mij toch dat je hierop niet volledig recht zit.
Eventueel pan european of deauville, maar deze motor lijken mij zo breed. En vermits ik bijna continue tussen de stilstaande filles door rijdt, mag de motor niet te breed zijn. Zijn er mensen die dezelfde eisen perfect hebben kunnen invullen hebben met hun motor?
 
Ik rij zelf met een oude GSX750ES met Krauser zijkoffers en kettingsmeersysteem. Maar dat is nogal oud spul en niet ieders smaak ;) Wel echt smalle modelletjes btw

Vriend van me; FJR1300. Dat is tamelijk optimaal denk ik. Zat power ook :9~
Kost wel geld ;) En een grote tank, 25 liter!
 
Weet je wel of je rug het prettig vind om in een rechtop houding te zitten? Zowel te voorover als te rechtop zitten veroorzaken de meeste rugklachten dus misschien handig om ff te testen voor je gericht op zoek gaat. Zo had ik nl precies het omgekeerde van jouw situatie; lang rechtop zitten trek ik weer niet.
 
Ik zie het onderschrift van degene hierboven en denk: VFR800; ook een erg fraaie fiets!
Koffers eraan, smeersysteem erop en klaarrrrr. Smal, wendbaar :)
 
goed punt, ik ging er vanuit dat rechtop zitten de beste houding was. Ik heb de mogelijkheid om een pan european te testen. Daar zit je ook heel recht op.
hint altijd welkom
die frj1300 is ook wel een leuk ding, maar zoals aangeven, redelijk duur.
 
Ik rijdt zelf op een Kawasaki GTR1000 en daar kom ik met 400km toeren nog niet vermoeid af. De aanschaf van zo'n ding is ook niet teveel. Tussen de file door doe ik met twee zijkoffers en soms alleen met de topkoffer van 55 ltr. De tank is 28,5 ltr dus je kan een keer tanken overslaan.
 
ik rijdt dagelijks tdm900.
Goed rechte toerzit, genoeg kracht. En ook nog eens zuinig, makelijk 1:22, 400km op een tank.
Aleen helaas geen cardan. Maar wel een osco.
 
zijn er mensen die de yamaha xj 900 gebruiken voor woon-werk?
wat vinden die van hun zithouding, volledig recht of toch gebogen?
 
zijn er mensen die de yamaha xj 900 gebruiken voor woon-werk?
wat vinden die van hun zithouding, volledig recht of toch gebogen?

Ik heb tot dit voorjaar 5 jaar zomerwinter met een xj900s uit 1998 gewoonwerkt.
Nooit panne in de 51.000km dat ik er mee heb gereden.
Wat wel versleten raakte: accu (10 jaar oud), uitlaatcollector + dempers, balhoofdlagers, middenbok doorgeroest. Thats'it.
Er zullen wel betere fietsen zijn, maar de xj900s deed het toch wel heel goed.
Cardan ipv ketting, halve kuip met goed turbulentievrij scherm, power genoeg om comfortabel & desnoods snel mee uit de voeten te kunnen (90pk, 90nm) en 24 liter tank die mits een normale rijstijl je 1:18 oplevert. Uitgevoerd in zwaar staal, en met een bulletproof blok.
En kost geen drol meer, voor 3000€ heb je al een héél goede.
En ja: je zit er prima rechtop op (ik toch met 1m87). 12 uur in het zadel om ff 500km af te malen over de kleinste boerenwegels lukt zonder een cent pijn.
Nadeel: hij ziet er ondertussen gedateerd en banaal uit, maar dat kun dan ook weer als een voordeel beschouwen als uiterlijk vertoon je geen lor kan schelen. En hij is zwaar: volgetankt 270kilo.

hier vind je wat extra info bij de div900 kliek
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)
 
Laatst bewerkt:
De deauville is niet zo heel breed en is een modernere fiets als de XJ900. Dus ook een stuk lichter wat weer prettiger is bij file rijden. Vaak hebben die Deauville's ook ABS en dat lijkt me bij veel woon werk verkeer ook prettig. Ik rij met mijn 1100 RT ook gewoon tussen de file door (alleen bij wegversmalling werkzaamheden wordt het lastiger maar dat heb je dan met iedere fiets) en dat past qua breedte verder prima. Pan heeft meer bescherming maar is ook weer zwaarder.
 
Met de Xj geen ervaring maar wel ervaring met de Yamaha FJ1200, goedkoop in aanschaf, dijk van een motor, degelijk, goede zit enz. enz

succes
 
De deauville is niet zo heel breed en is een modernere fiets als de XJ900.

Met een Deauville lever je ten opzichte van een XJ900 flink in qua vermogen.
Als je goedkoop met duo + bepakking met gezwinde spoed over de autobahn wil rijden valt de Honda af. (Met meer budget denk ik wel gelijk aan de FJR1300)

Wel is de Deauville met geïntegreerde koffers een stuk smaller dan de bekofferde XJ900, en dus beter geschikt om file te rijden. En voor NL heb je vermogen zat.

De zithouding van de Deauville en XJ900 vond ik aardig op elkaar lijken. Beide toch wel rechtop. Ik heb nu hyperpro-veren op de XJ.
Voorheen vond ik de voorvering te veel deinen. (Ik ben SS gewend).
't ding stuur nu als een R6 op hoge poten met slechte remmen. Gek genoeg was dat een compliment. :+
 
Laatst bewerkt:
zijn er mensen die de yamaha xj 900 gebruiken voor woon-werk?
wat vinden die van hun zithouding, volledig recht of toch gebogen?

Ik heb er inmiddels al meer dan 80.000 km opzitten. Werk en vakantie. Ik vindt de zit positie uitstekend. Niet afwijkend van bijvoorbeeld de FJR1300, Pan of de Kawasaki GTR1400 waar ik ook wel eens mee gereden heb.

Voor woon/werk verkeer met lange afstanden is de Diviersion prima. Maar het zal ook met lengte te maken hebben. (Ik ben 1.85) Ook de extra's zijn belangrijk zoals een wat hoger kuipruit, onderkuip en handvat verwarming.
 
zijn er mensen die de yamaha xj 900 gebruiken voor woon-werk?
wat vinden die van hun zithouding, volledig recht of toch gebogen?

Ik rijd 4 keer per week Amsterdam Utrecht op een XJ900 4BB (uit 1994, cardan) Prima rijden, via de snelweg maar het liefst via de binnenweg. Volstrekt geen problemen, iets gebogen zittend, maar je kan de stuureinden zelf instellen. Kuip, goed zadel.
Ook bij wind, zoals vandaag, en regen goed te rijden.

Gr Hans
 
BMW R- of K-serie.

dan rijden met topkoffer en zonder zijkoffers.
Ben je ook niet zo breed.

:^

Overigens rij ik altijd met 3 koffers, maar ik heb mijn touringkofferdeksels vervangen door citykofferdeksels... Scheelt een heel eind...
 
Een ander alternatief is een Triumph Trophy 900 of 1200.
Grote tank 25l. :}
Je ziet ze niet zo veel dus ook betaalbaar. Je ziet ze eigenlijk te weinig.
De 900 is een driecilinder, is de optimale combi van een 2 en 4 cilinder. :]
Modellen na 1999 lopen 1:20 dus ruim 400 km op een tank is mogelijk.
Heeft standaard twee meegespoten koffers en de meeste hebben ook handvatverwarming met twee standen *O*

Enige nadeel is misschien de ketting, maar met een smeersysteem is dat ook op te lossen.
 
+1 voor BMW R- of K-serie. Ik heb met mijn tank K100LT nooit problemen gehad met filerijden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen koffers had. Ook mijn huidige R1100RS doet het prima in de file. Ik gebruik voor mijn bagage een tanktas met kliksysteem. Voor mij persoonlijk is dat meer dan genoeg, maar ik neem doorgaans weinig mee onderweg. In het ergste geval past mijn netbook er in, en verder heb ik papieren, schijfremslot en eten bij me.

Op de K zat ik altijd kaarsrecht, en op mijn R kan ik het stuur verstellen van toerstand naar sportstand. Bij beide motoren ligt/lag het verbruik tussen 1:17 en 1:19.

Een tip die ik elders heb gelezen: kijk ook eens naar een allroad zoals de Honda Transalp of de GS-serie van BMW. De TDM (zie eerder in dit draadje) is ook een goede optie.
 
gtr1000 voor 1000/1500 , 300 euro investeren als dat al niet gedaan is (hyperpro voor en staalomvlochten leidingen). 28,5 liter, 90nm vanaf 2k rpm, vergevingsgezind maar toch vlot.
Niemand wil m jatten, goede weersbescherming en onderhoud is te simpel voor woorden :)
cardan, fabrieks-af koffers, aftermarket is er spul voor te vinden

nadeel:
gewicht (260kg, stilstaand zul je ff moeten wennen)
slurp: ze kunnen 1:18 doen, die van mij doet 1:10 (beetje gekieteld enz)
 
Ik heb jaren rondgetourd op een R1100RT, en daarmee ging filerijden ook perfect.

Tis maar net hoe goed jij de breedte van je motor kent.
Maar ik kon overal tussendoor komen.
Tegenwoordig F800ST, met zijkoffers, en ook geen enkel probleem in de files.
Oh, en een verbruik van 1:22 gemiddeld, met flink doorrijdend rijgedrag.
 
Laatst bewerkt:
De deauville is niet zo heel breed en is een modernere fiets als de XJ900. Dus ook een stuk lichter wat weer prettiger is bij file rijden. Vaak hebben die Deauville's ook ABS en dat lijkt me bij veel woon werk verkeer ook prettig. Ik rij met mijn 1100 RT ook gewoon tussen de file door (alleen bij wegversmalling werkzaamheden wordt het lastiger maar dat heb je dan met iedere fiets) en dat past qua breedte verder prima. Pan heeft meer bescherming maar is ook weer zwaarder.
Deauville
De 700s hebben ABS
De 650 CBS

Rij zelf 650. Super voor WW en file.
 
Terug
Bovenaan Onderaan