Hey toerders,
Ik ben op dit moment nog bezig met mijn A rijbewijs, dus ik heb nog maar weinig ervaring.
Ik zit erover te denken om straks (als ik mijn nieuwe roze kaartje in handen heb) gelijk een tourmotor aan te schaffen. Ik heb al een aantal vrienden (met motors) gevraagd wat zij daarvan vinden, maar dat leverde me bar weinig op. Verder heb ik heel veel websites afgestruind en uitgebreid zitten lezen (ook dit forum) en daar werd mijn vermoeden bevestigt: namelijk dat toermotors nou niet echt de beste beginnersmotoren zijn.
Hoe deken jullie hierover? raden jullie mss eerder tourmotors af voor beginners, of denken jullie dat het wel moet kunnen?
Waar ik de motor voor nodig heb:
Woon-werk verkeer (half uurtje enkele reis)
In weekenden ga ik vaker naar limburg (vanuit utrecht; opgeteld doe je dan zo'n 400km in een weekend)
ik moet er mee op vacantie kunnen (2000-3000 km moetie wel aankunnen zonder panne :p)
daar bovenop heb ik een budget van 3000 euro. (jaja, arme student)
en hij zal haast altijd wel buiten staan (of onder hoes), want k'heb geen garage of afdakje. Ik kan dus ook amper eraan sleutelen als er wat simpels mee is.
Nou ben ik op diverse websites vaker Deauville's (NT650V uit 98/99) tegengekomen. En idd: dan heb je een tourmotor binnen het budget.
andere kandidaten zijn dan nog Kawasaki GTR 1000 en BMW RT's (over het algemeen 10 jaar oud, binnen die prijsklasse)
En welke van deze motoren kunnen jullie aanbevelen? wat zijn de voordelen van de een over de ander? als je een van de drie (of mss nog een andere) goed kent, wat vind je er dan van en wat vind je er slecht aan? Of zouden jullie toch zeggen dat je dr met 3000 euro niet komt, en dat ik mss toch maar 1000 eurotjes extra los moet maken?
Alvast heel erg bedankt, als je deze hele lap tekst uberhaupt hebt gelezen :D
Maarten
wat dacht je van een vfr
helemaal mee eens
Een frisse diversion900 is een prima toermotor, robuust en gaat nooit kapot. Eerlijke mechaniek met carburateurs ipv injectie en weinig electronica.
Beetje banaal uiterlijk, maar das dan weer ideaal als diefstalbeveiliging (wie heeft ooit al gehoord van een gestolen xj900s.
90 pk en 90Nm is meer dan voldoende. En de cardan ipv ketting is ook mooi meegenomen
Enige nadeel voor een beginner is zijn wat hoge gewicht van 270kilo volgetankt.
Met 3000€ budget vind je zeker al een goede XJ900S, van een jaar of 10 oud en 50.000km
(die dingen gaan probleemloos 100K km en meer mee), veelal met koffers inbegrepen.
De kleinere broer de XJ600S is in een ideale beginners(budget)motor, met ketting en met voldoende pit (maar niet om 2 mensen met bagage over de alpen te sleuren)
Als je die 1000 euro extra kan losmaken, is een Suzuki DL650 V-Strom een optie (bj 2004-2005). Dat is een leuke all round toermotor, met voldoende mogelijkheden...
en je hebt er ook een iets sterkere 4 cilinder versie van, de trophy 4 (1200cc) heerlijke motor voor langere afstanden, touren & woon-werk verkeer.wat dacht je van een triumph trophy?
met het typische 3 cillinder 4 takt geluid.
een merk met karakter en geschiedenis,betroouwbaar en veel mogenlijkheden..
http://www.marktplaats.nl/index.php...p-triumph-sprint-executive-in-nieuwstaat.html
,wie zegt dat dan?moet kunnen vlgs mij,je noemt al een paar motorfietsen maar hangt ook een beetje van lichaamsbouw e.d af(denk aan gewicht/grote van motor)
Jammer dat ze het kleinere model dan een ketting geven. Maar 'k denk zeker een goeie kandidaat, aangezien ik denk ik toch niet vaak iemand achterop mee zal nemen.De kleinere broer de XJ600S is in een ideale beginners(budget)motor, met ketting en met voldoende pit (maar niet om 2 mensen met bagage over de alpen te sleuren)
Moet je maar eens bij me rijschool langskomen. dan zul je versteld staanEn als een vrouw erop kan rijden dan zeker een beginner toch
Probeer je gelijk je ouwe motor te slijten?wat dacht je van een triumph trophy?
met het typische 3 cillinder 4 takt geluid.
een merk met karakter en geschiedenis,betroouwbaar en veel mogenlijkheden..
http://www.marktplaats.nl/index.php...p-triumph-sprint-executive-in-nieuwstaat.html
klinkt wel goedvergevingsgezind, aardig wat vermogen + koppel.... je hebt dat beetje extra op de snelweg
Als je kunt, koop een <93'er (iets verbeterd) met de carb-deksels van een pre-93 er, voor wat meer vermogen. EN een rvs-uitlaatsysteem.
Op sich, ik rij met het eerste model rond, word zwaar onderschat door supersportrijders
Regelmatig je olie checken, voorderest gaan ze niet echt stuk.
bandenmaat is wat "lastig"... setje lasertecs van Metzeler ben je 200 euro kwijt en rijden toch best lekker...
andere voorvering en de supersportjes krijgen het moeilijk in de bergen
nog een pluspunt: beetje oubollig model... laat iedereen dus staan, zijn niet interessant voor de handel in gestolen waar.