Goldwing => beginmotor?

birdje

MF'er
20 mei 2010
32
0
Breda
Hoi,


Aangezien ik ander werk heb over een maand kan ik dan ook niet meer op de fiets naar het werk toe en was ik dus aan het kijken naar een toermotor.


Als daily een goldwing, bedoel ben nog aan het motorlessen en mag over 3 weekjes op.


Ik ben dus 22, 1,75 en zon 70kg. zou ik een goldwing kunnen "handelen"?
(1200cc 4cil '85er)


Bij voorbaat dank!

Lars
 
Waarom wil een jong vent zo'n enorme ouwe lulle motor rijden?

on-topic, Het lijk me nou niet de handigste beginners motor. Die dingen zijn best zwaar. Moet je toch wel een beetje gevoel bij hebben om hem niet in je eerste bochtje of voor een stoplicht te laten vallen.
En met 1200cc moet je ook nog eens een goed gevoel in je rechter pols hebben om niet uit je eerste bocht te vliegen.

Als je lekker wilt zitten koop dan gewoon een trasalp of iets dat daar op lijkt. Zit je lekker rechtop, hoog waardoor je makkelijk over auto's (beter bekent als koekblikken) heen kijkt. En je kunt er lekker mee door de bochten gooien.
Een klein beginners foutje word dan niet meteen zo enorm afgestraft als door een goldwing.

Succes met je keuze, Jos
 
Laatst bewerkt:
of een bmw 650 gs, is dan wel een eenpitter maar heb vernomen dat je op het gas wheely's kan maken in z'n 1 en gaat met 170 km/h hard zat, heeft een berg aan koppel, wat zeker voor woon-werk verkeer ideaal is.

succes
 
TransAlp en F650GS zijn wel even hele andere motoren. Neem eens zo'n Goldwing en ga er een blokje mee om. Je merkt snel genoeg of je het wat vindt of niet.

Comment's over je pols zijn onzin. Dat moet gewoon met elke motor. Je kan je overigens ook met elke motor helemaal kapot rijden, dus daarvoor hoef je het ook niet te laten.

Ding is wel zwaar. Zolang je het rechtop houdt echt niet onmogelijk. Nogmaals, stap er gewoon eens op. Je merkt vanzelf of je het te hanteren vindt of dat je liever wat kleiners wil.
 
Als daily een goldwing, bedoel ben nog aan het motorlessen en mag over 3 weekjes op.

Ik ben dus 22, 1,75 en zon 70kg. zou ik een goldwing kunnen "handelen"?
(1200cc 4cil '85er)

Qua leeftijd / lengte / gewicht zal het best wel kunnen. In principe dan.

Maar een echte beginners motor is het bepaald niet. Die ca. 350 kg merk je echt wel en een briljante stuurmachine is zo'n model uit 1985 ook niet. Het is gewoon techniek uit een ander tijdperk en daar moet je rekening mee houden.

Kortom, ik (59 jaar, herintredende motorrijder sinds vorig jaar en "begonnen" op een Goldwing 1100) zou je het niet echt aanraden.
 
Hoi,

bedankt zover voor de zeer snelle reacties.

Heb volgend hier in de tuin staan :
Foto0140.jpg


is dit beetje te vergelijken als met zon bmw?
600cc en beetje gekieteld...

Ik kan met deze al lekker jakken en jagen dus vandaar als ik er 1 bijkoop dat ik aan een goldwing zat te denken.

Gr, lars
 
dat lijkt mij meer een crosser dan een all roader, maar wat lankho al zei, probeer wat motoren uit. ik weet niet hoelang je op en neer naar je werk moet iedere dag, maar als je een half uur 3 kwartier op de motor moet zitten is comfort wel lekker zeg maar. ik noemde de f650gs van bmw op omdat de zit ongeveer hetzelfde is alsof je op een stoel zit, wat voor lange ritten ideaal is.

even een persoonlijke ervaring, ik rijd op het moment nog een yamaha fzr 600 van 20 jaar oud (voor die tijd een supersport) de zit daarvan is wel relaxed, maar na een uurtje of anderhalf gaan de knieen protesteren door de zithouding en dan is de zithouding nog niet heel extreem, mijn volgende motor zit het weer wat beter met de knieen maar zit ik veel verder voorover waardoor mijn polsen meer belast worden, om die belasting weer weg te nemen moet ik weer meer met mijn knieen werken. ..... en ik maak er een lang verhaal van :+ maar die nieuwe motor van mij kun je wel lang op rijden, maar ik moet er niet aan denken om daarna ook nog eens aan het werk te gaan.

ik zou om echt een goede motor uit te zoeken gewoon wat proefritjes maken en kijken naar motoren met een rustige zithouding (is natuurlijk geheel aan jou) (de goldwing heeft dat bijvoorbeeld, maar is wat gewicht heel zwaar, en het vermogen kan je wel eens verrassen in het begin, maar met een paar kilometers heb je dat er zo uit)

ik begin mezelf ondertussen zelfs niet meer te begrijpen dus hoop dat je er wat aan hebt
 
Wacht maar tot je die Goldwing in de stad wilt parkeren, en een lastig bochtje moet maken :+

Nee, vanwege het hoge gewicht en de handelbaarheid zou ik het geen beginnersmotor noemen.
 
Hoi,

Moet half uur enkel rijden, ben metaalbewerker en heb nu heel soms al last van me rug dat ik amper me bed uit kom.

Dank je wel voor de hulp in ieder geval heb ik zeker wel wat aan!

Even beetje proberen en dan zal het vast goed komen ;)

Gr, lars
 
Hadi Lars. wanneer je niet meer dan een half uurtje moet rijden zou ik geen Goldwing nemen, zeker niet waneer je dan ook nog eens door stedelijk gebied rijdt. Daar is zo'n grote tourbuffel, want dat is een Goldwing, niet ideaal voor. Met zo'n machine moet je gewoon een paar uur over de snelweg kunnen boenderen. Dat doe ik met mijn GTR ook, en daar zijn ze ook voor gebouwd. Probeer eens een Transalp, een Versys of iets dergelijks. Zeker wanneer je al last van je rug hebt moet je iets nemen waar je rechtop zit.
greetz Herman
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Zal er niet mee in de stad komen denk.

Mijn nieuw werk en ik zijn beide praktisch gezien beide wonend tegen dezelfde snelweg.

Het rechtop zitten is erg belangrijk.

Bedankt voor julie ingeving ;)

Gr, Lars
 
Inderdaad kijken voor iets kleiners. Is een BMW K75RT niets voor je? Rustig blok, rechte zit en een grote kuip. Ze zijn ook niet zo duur *D

Zelf rijd ik nu ook +/- 30 min, waarvan 70% van de rit snelweg met een grote toerbuffel.. Maar mijn blok is pas warm als ik op mijn werk ben, dus zeker niet ideaal.
 
Een Honda Deauville is ook een leuke beginners motor. Je zit lekker uit de wind rechtop achter een kuip en hij is goed handelbaar. Gaat veel makkelijker tussen de file door als een Goldwing!

Zowel de Deauville als de K75RT staan bekend als zeer betrouwbare motoren, dat is voor woon-werk verkeer ook wel wat waard!

Ik denk dat het trouwens ook een aardige uitdaging is om een Goldwing op 25 kW te krijgen......
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Goldwing op 25kW hoeft niet voor mij, ik ben nu aan het lessen voor zwaar motorrijbewijs.
Dus theoretisch gezien zou ik na het behalen van me rijbewijs meteen op de zwaarste mogen stappen.

Ben wel beetje gek op vermogen maar als je zon goldwing niet eens warm kan rijden is dat ook alles behalve ideaal...

Mijn dank is groot.

Mvg, Lars
 
Een Honda Deauville is ook een leuke beginners motor. Je zit lekker uit de wind rechtop achter een kuip en hij is goed handelbaar. Gaat veel makkelijker tussen de file door als een Goldwing!

Voor woonwerk-verkeer is een Deauville een uitstekende motor. Hij is alleen niet erg spannend.

En als je gek bent op veel vermogen, moet je misschien even verder kijken :P
 
ik heb ook een tijdje op een deauville gereden, welliswaar op 25 kw.
de motor is idd goed handelbaar en ook nog best vlot (650cc), de testrit was natuurlijk wel vol vermogen. en het geluid dat hij maakt met de standaart dempers vond ik ook niet slecht. niet spectaculair natuurlijk!
en met een verbruik van 1:18 was het goed te doen
 
De Goldwing is wel gemaakt voor kleine mensen dus dat is het probleem niet zozeer. Wel is het een motor die een flinke techniek vereist om hem goed te kunnen berijden. En die techniek leer je je een stuk makkelijker op een motor aan die wat makkelijker rijdt. De genoemde Transalp en Deauville zijn daar een mooi voorbeeld van.
 
Een goldwing rijd op zich best makkelijk en zeker heel comfortabel...
Zoals hierboven al eens is genoemd, het is best een zware motorfiets, dat merk je alleen bij het wat langzamere werk.
Ik vind hem goed te doen, maar je zult er echt even op moeten proefrijden of het jou ding is.
Voor het warmrijden hoef je niet bang te zijn, dat red je wel in dat half uur hoor...

Wat betreft vermogen, vind ik de 1200 goldwing te tam, pakt in verhouding met mijn Pan niet agressief genoeg op het gas en voelt daardoor wat loom aan.
De framestijfheid is t.o.v. mijn pan ook niet echt om over naar huis te schrijven, daarom viel voor mij de GL1200 af en werd de tweede motor ook weer een Pan European ST1100.

Ik ben zelf op de Pan begonnen toen ik 21 was, het is maar net wat je zelf wil.
Oh, ik heb de GL1000, 1100, 1200, 1500 en de 1800 allemaal eens, of vaker gereden, daarnaast nog diverse andere modellen. Persoonlijk blijf ik nog even bij de Pan, tenzij ik een GSA kan betalen :P

ik ben ong. 1,85m 75kg nu 24jr. en heb ong. 3jr 100.000km op mijn Pans gereden.

Gr. Vier
 
De Goldwing is wel gemaakt voor kleine mensen dus dat is het probleem niet zozeer. Wel is het een motor die een flinke techniek vereist om hem goed te kunnen berijden. En die techniek leer je je een stuk makkelijker op een motor aan die wat makkelijker rijdt. De genoemde Transalp en Deauville zijn daar een mooi voorbeeld van.

Een Deauville weegt met alle vloeistoffen trouwens ook zo'n 250 kilo, en is daarmee niet echt een lichtgewicht. Hij is prima handelbaar, maar natuurlijk niet zo goed als de Transalp.
 
Hoi,

Goldwing op 25kW hoeft niet voor mij, ik ben nu aan het lessen voor zwaar motorrijbewijs.
Dus theoretisch gezien zou ik na het behalen van me rijbewijs meteen op de zwaarste mogen stappen.

Ben wel beetje gek op vermogen maar als je zon goldwing niet eens warm kan rijden is dat ook alles behalve ideaal...

Mijn dank is groot.

Mvg, Lars
Volgens je profiel word je volgend jaar pas 23, dus dan mag je tóch nog even op 25kw rondtuffen hoor.

Enniewee: proefrijden is het devies. Kies een paar toerbuffels (zoals hierboven al genoemd) en ga een proefritje doen. Succes!
 
@jessica33 niet om lullig te doen maar ik had aan me instructeur gevraagt en vanaf 22jaar mits je meteen zwaar motorrijbewijs behaald, mag je ook meteen zwaar rijden.

ben ondertussen wel beetje op internet aan het rondkijken naar verschillende modellen.

Gr, lars
 
Hoi,


Aangezien ik ander werk heb over een maand kan ik dan ook niet meer op de fiets naar het werk toe en was ik dus aan het kijken naar een toermotor.


Als daily een goldwing, bedoel ben nog aan het motorlessen en mag over 3 weekjes op.


Ik ben dus 22, 1,75 en zon 70kg. zou ik een goldwing kunnen "handelen"?
(1200cc 4cil '85er)


Bij voorbaat dank!

Lars


8-) Ga je gerust je gang.
Ik werd een maand na m'n rijbewijs halen, door een tegenligger-actie bijna een jaar uitgeschakeld,...m'n motor was een CB400T....geheel aan bonken.
Nadat ik te kennen had gegeven dat ik zeker weer zou opstappen zodra het mogelijk was, kwam m'n vader met een 2e-hands Goldwing GL1000 aan zetten( met Rickman-kuip)....
Pracht fiets en veel lol mee beleefd.
Ik was toen 19...1.77....en 62 kilo'tjes schoon aan den haak... 8-)

Ik heb tussen '93/'98 zelf nog een GL1200 interstate gereden.





Gewoon doen wat je leuk vindt! :Y
 
Volgens je profiel word je volgend jaar pas 23, dus dan mag je tóch nog even op 25kw rondtuffen hoor.

Enniewee: proefrijden is het devies. Kies een paar toerbuffels (zoals hierboven al genoemd) en ga een proefritje doen. Succes!


25 kw regel is tot 21 jaar. Als je op een zware motor afrijdt, mag je een zware motor rijden.
 
Het kan , tuurlijk kan het . Maar ik zou toch even goed kijken naar de thuis en bij het werk parkeer situatie .
Als je een beetje moet steken en keren kan dat wel eens worstelen worden .
Ik leg zelf 40 kg meer op de schaal als ts maar de eerste tijd was het best spannend om een div 900 (290 kg ) achter in tuin te krijgen .
Gaat tegenwoordig een stuk makkelijker , dat is ook iets dat door ervaring beter gaat .
 
Terug
Bovenaan Onderaan