GP schakelen op SM

NrGiZeR

Die hard MF'er
6 nov 2004
919
0
Is het mogelijk om bij een Aprilia SVX of Husqvarna SM510 de schakel volgorde om te draaien....??

Rijd op het circuit met een R6 en heb hier dus 1 omhoog 5 omlaag. Dit had ik dus bij de straatfiets ook.

Ben vandaag bij een Husqvarna en Aprilia dealer geweest en deze motoren eens aandachtig bekeken. Maar hier zit de schakelpook rechstreeks op de bak.
En de dealers hadden deze vraag nog nooit gehad.
Lijkt me dus niet zo eenvoudig.

Heeft iemand hier ervaring mee of mss ideeën ....??
 
Dan kom ik niet weg met de plaats. Omdat de schakelpook bijna tegen de steps aan zit.
Dan komt hij nl naar de steps toe.
 
Laatst bewerkt:
:o idd slecht gelezen. :+

Is dit mogelijk om die om te draaien in de bak...??
En werkt dat dan.... ben op dat gebied a technisch.....!!
 
Laatst bewerkt:
Hefboomsysteempje maken.. Intern gaat het alleen met een andere schakelwals (en die zou je dan zelf moeten maken ben ik bang...)
 
maar waarom perse zo schakelen als ik vragen mag?
puur vanwege van wat je gewend ben?
 
maar waarom perse zo schakelen als ik vragen mag?
puur vanwege van wat je gewend ben?


Ik heb ook een keer met een "race bak" gereden, maar je moet blijven nadenken tijdens het schakelen en dat is niet echt prettig als je anders ("normaal") gewend ben.

Als je zonder denken "overschakeld" dan zit je toerenteller ver in (voorbij) het rood en ligt je helm zo ongeveer op de teller.

Btw. als ik mijn gevoel laat spreken, dan lijkt het me juist voor een Off road/cross/Enduro minder geschikt om de schakeling om te keren.
Zeker met het voor de bocht snel 2 tot 3 tikken terug gaan, als je op de motor staat
(gevoelskwestie).
Sm zal wel weer anders werken.

Oja ploatje van hevels , moet je wel 1 van de 2 hevels omdraaien.
https://www.motor-forum.nl/media/0/full/
 
Laatst bewerkt:
maar waarom perse zo schakelen als ik vragen mag?
puur vanwege van wat je gewend ben?

Yep, ik schakel al jaren zo, en rijd nog steeds met de R6 op de baan. Wil op de straats wat anders rijden omdat een SS geen uitdaging meer voor me is.
Wanneer ik continu moet nadenken over het schakelen ben je niet met je verstand bij hetgeen waar je moet zijn.

En als ik me vergis op het circuit wanneer ik "meen" op te schakelen in de bocht maar dus terug schakel dan lig je eraf.
 
Ik heb ook een keer met een "race bak" gereden, maar je moet blijven nadenken tijdens het schakelen en dat is niet echt prettig als je anders ("normaal") gewend ben.

Als je zonder denken "overschakeld" dan zit je toerenteller ver in (voorbij) het rood en ligt je helm zo ongeveer op de teller.

Btw. als ik mijn gevoel laat spreken, dan lijkt het me juist voor een Off road/cross/Enduro minder geschikt om de schakeling om te keren.
Zeker met het voor de bocht snel 2 tot 3 tikken terug gaan, als je op de motor staat
(gevoelskwestie).
Sm zal wel weer anders werken.

Oja ploatje van hevels , moet je wel 1 van de 2 hevels omdraaien.
https://www.motor-forum.nl/media/0/full/

Van welke motor is dit plaatje....??

Dit is natuurlijk een optie om op een of andere manier een rem-schakel set van het SS gebeuren op een SM te monteren. Alleen weet ik niet helemaal hoe ik deze bevestigd moet krijgen omdat de steps rechtstreeks op het frame gemonteerd zitten en de as van de bak precies onder de ketting loopt.
 
Plaatje is van een Honda 900 bold'or.
Maar zo zitten bijna alle schakel setjes in elkaar . Ook bij de standaard, mss wat oudere , motoren.
 
Plaatje is van een Honda 900 bold'or.
Maar zo zitten bijna alle schakel setjes in elkaar . Ook bij de standaard, mss wat oudere , motoren.

Klopt idd dat de schakelsetten zo in elkaar zitten, maar allemaal ontworpen voor een SS.

De 2 bevestigings punten van een schakelset kun je niet terugvinden op een SM deze moet je dan zelf erop fabriceren lijkt me.
 
schakelwals omdraaien jah volgens mij, kweet niet zeker, vraag t aan iemand die vaker een versnellingsbak van een motor in zn handen heeft gehad.

Grote voordeel van zo schakelen: Als je plat door bocht gaat en je rijd je stepje bijna aan de grond, probeer dan maar is op te schakelen. Je komt gewoon in de knoei met, laars/wegdek ;)
 
de tijd dat dit topic bestaat had je al lang gewend kunnen raken aan het normale schakelen
 
Toch went het echt wel snel hoor.
Ik rij engels en europees.
Dus rechts en links schakelend, zowel 1 op als 1 neer.
Ik heb bij de knmv geraced met rechts 1 op,heb Sm wedstrijden gereden andersom.
Eigenlijk dus op alle mogelijke manieren geschakeld, als ik 1 rondje rij gaat het daarna weer zonder nadenken.
Dus het wendt echt wel .En bij Sm moet je echt wel af en toe snel veel terugschakelen.

Maar goed wennen kan.
Maar als het toch wilt omzetten en goed !! zal je een andere schakelklok moeten laten maken,of mischien is die er wel hoor.(Voor de Husqvrna ben ik hem nog niet tegengekomen)

succes
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met hetzelfde 'probleem', mijn Tuono heeft GP shift, mijn SXV normaal, geeft dus af en toe leuke momenten wanneer ik van fiets wissel.

Ik heb dezelfde vraag enkele weken geleden bij Startwin in Loenen neergelegd, en ze zouden er mee aan de slag gaan omdat ze zelf ook met de SXV's wedstrijden rijden...
 
ja ik vind het wel een idee, maar het is met sm rijden wel makkelijker (zoals eerder gezegd) dat als je staat, en je moet plots voor een bocht 2, 3 tikken terug dat je naar beneden trap, en de pook niet op een vrij rare manier naar boven tikt.

dat is dan wel alleen met staande positie, als je zit is het natuurlijk wel handig zoals jij het wil
 
Toch went het echt wel snel hoor.
Ik rij engels en europees.
Dus rechts en links schakelend, zowel 1 op als 1 neer.
Ik heb bij de knmv geraced met rechts 1 op,heb Sm wedstrijden gereden andersom.
Eigenlijk dus op alle mogelijke manieren geschakeld, als ik 1 rondje rij gaat het daarna weer zonder nadenken.
Dus het wendt echt wel .En bij Sm moet je echt wel af en toe snel veel terugschakelen.

Maar goed wennen kan.
Maar als het toch wilt omzetten en goed !! zal je een andere schakelklok moeten laten maken,of mischien is die er wel hoor.(Voor de Husqvrna ben ik hem nog niet tegengekomen)

succes

Toen ik voor een aantal jaren terug begon met 1 omhoog schakelen heb ik me een paar keer vergist. Het zal heus dat je er na een bepaalde tijd zeker aan wend. Maar ik ga zowiezo nooit competitie of op de baan rijden met de SVX of Husky alleen voor straat gebruik. Voorkomen is beter dan genezen. ;)
Dus wanneer er iets op de markt was of enig iemand dit "probleem" al eerder meegemaakt had en er een simpele niet al te dure oplossing voor had was ik ermee geholpen.
 
Ik zit met hetzelfde 'probleem', mijn Tuono heeft GP shift, mijn SXV normaal, geeft dus af en toe leuke momenten wanneer ik van fiets wissel.

Ik heb dezelfde vraag enkele weken geleden bij Startwin in Loenen neergelegd, en ze zouden er mee aan de slag gaan omdat ze zelf ook met de SXV's wedstrijden rijden...

:Y Ik ben zeer benieuwd :Y
 
ja ik vind het wel een idee, maar het is met sm rijden wel makkelijker (zoals eerder gezegd) dat als je staat, en je moet plots voor een bocht 2, 3 tikken terug dat je naar beneden trap, en de pook niet op een vrij rare manier naar boven tikt.

dat is dan wel alleen met staande positie, als je zit is het natuurlijk wel handig zoals jij het wil

Wanneer nadrukkelijk zou blijken dat het totaal niet gaat om 1 omhoog te schakelen dan ben ik er zo klaar mee. Maar niet geschoten is altijd mis.
Wil het gewoon proberen.
 
waarom denk je dat fora's bestaan....

Voor 2 soorten mensen:

1. Mensen met een onwikkeld IQ die samen over hun intresses praten en bij een probleem samen tot een oplossing proberen te komen.

2. Mensen met een IQ van kersenpit die geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven in topics dus na het stappen maar beginnen te klepzeiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan