GPS op de motor. Wat gebruiken jullie?

Ik gebruik OsmAnd op m'n android telefoon in m'n jaszak, speakertjes in m'n helm. De app is gratis, kaart materiaal komt van OpenStreetMap. Het mooie van OsmAnd is dat je een GPX track kunt laden en die dan met gesproken instructies kunt afrijden. Je kunt dus op je gemak thuis een route plannen met bijvoorbeeld BaseCamp of een GPX track van iemand anders downloaden, en deze dan precies zoals je gepland hebt rijden. Voordeel daaraan is dat je er niet op hoeft te letten dat de route op je navigatie precies zo is als je gepland hebt, nadeel is dat de route tussendoor niet herberekend wordt als je een afslag mist of er een straat geblokkeerd is.
!

Kijk even naar dit plaatje. Stel je wil van A naar B. Maar de paarse weg is afgesloten en de omleiding is via de rode weg. Dan zal bij het opdraaien van de rode weg Osmand gaan zeuren om om te keren. Je rijd om eigen initiatief via de rode weg en draait de paarse weg weer op naar punt B. Zodra je weer op de route zit verwijderd OSMAND de route die achter je ligt. Jij kan direct door met de route zonder iets te doen op je telefoon/gps.

qYW58GX.png
 
Ja, dat weet ik, ik heb gisteren de hele dag rondgereden met de dame van OsmAnd die m'n oren vol blaat. Punt blijft dat je route niet herberekend wordt. Om je voorbeeld te nemen, OsmAnd zal niet herkennen dat je bij de 2e pijl naar rechts kunt afslaan om je originele route te vervolgen.

full


Als je niet weet hoe je bij je route terugkomt omdat bijvoorbeeld een belangrijke pas/brug/tunnel afgesloten is, dan zul je toch echt op omleidingsborden af moeten gaan of even parkeren om met je telefoon te pielen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tot heden een relatief goedkope gps/navigatie systeem gebruikt op mn Diversion xj600. Maar sinds ik een Gixxer 750 heb zal ik iets anders moeten verzinnen.
 
Ja, dat weet ik, ik heb gisteren de hele dag rondgereden met de dame van OsmAnd die m'n oren vol blaat. Punt blijft dat je route niet herberekend wordt. Om je voorbeeld te nemen, OsmAnd zal niet herkennen dat je bij de 2e pijl naar rechts kunt afslaan om je originele route te vervolgen.

[afbeelding]

Als je niet weet hoe je bij je route terugkomt omdat bijvoorbeeld een belangrijke pas/brug/tunnel afgesloten is, dan zul je toch echt op omleidingsborden af moeten gaan of even parkeren om met je telefoon te pielen.

Van dat getetter heb ik geen last van. Geluid staat uit :}
Verder herberekend Osmand het ook niet, dat kan ook niet aangezien je een track in Osmand laad.
En een track bestaat uit misschien wel 10 duizend puntjes. Hij weet immers niet naar welk punt jij dan wel wil als je van de route af moet.
Wat heel misschien een optie is dat als Osmand verkeersinfo zou hebben, dat die dan de afgesloten weg zou herkennen en zo de route omrekenen.
 
Verder herberekend Osmand het ook niet, dat kan ook niet aangezien je een track in Osmand laad.
We praten langs elkaar heen, ik heb juist op de vorige pagina gezegd dat dit een nadeel is van het laden van een GPX track die je voorbereid hebt of ergens hebt gedownload. Als je dat niet wilt moet je gewoon een route plannen in de app zelf, met waypoints ipv een track. Dat herberekent de app je route naar hartelust.

Ik gebruik overigens speakertjes in m'n helm en heb de telefoon in m'n jaszak zitten, omdat ik nog niet de tijd/moeite/geld heb geinvesteerd om een RAM mount en stroomvoorziening op m'n motor te schroeven. En met alleen gesproken instructies (+vliegtuigmodus) doet m'n telefoon met gemak een hele dag (10+ uur) navigeren op 1 acculading.
 
Laatst bewerkt:
We praten langs elkaar heen, ik heb juist op de vorige pagina gezegd dat dit een nadeel is van het laden van een GPX track die je voorbereid hebt of ergens hebt gedownload. Als je dat niet wilt moet je gewoon een route plannen in de app zelf, met waypoints ipv een track. Dat herberekent de app je route naar hartelust.

Ik gebruik overigens speakertjes in m'n helm en heb de telefoon in m'n jaszak zitten, omdat ik nog niet de tijd/moeite/geld heb geinvesteerd om een RAM mount en stroomvoorziening op m'n motor te schroeven. En met alleen gesproken instructies (+vliegtuigmodus) doet m'n telefoon met gemak een hele dag (10+ uur) navigeren op 1 acculading.

Nu valt die hier. Duidelijk :9
 
Ik zal hier wel de enige zijn die een Tripy gebruikt. Zo ziet het eruit :

reisroute_02.jpg


Het is eigenlijk een GPS-ondersteund roadbook. Je gebruikt de software routeplanner om routes te maken op de PC, je upload die in het toestel en vanaf dan heb je mooie roadbook notities die automatisch verschuiven.

In versie 1 kun je geen adressen ingeven, enkel op voorhand gemaakte routes, maar versie 2 kan het wel, dus die kun je als alternatief voor een GPS gebruiken.

Waarom dit (beperkte) toestel boven een klassieke GPS?
- geen stroomvoorziening nodig, de batterij houdt het makkelijk 20 uur vol
- IPX7 waterdicht
- ongelooflijk stevig, ze gebruiken ze zelfs in de Dakar om de support voertuigen te sturen
- Ik heb een grote voorkeur voor roadbook-type navigatie. 1 blik op mijn GPS en ik weet genoeg, geen 3d-kaarten of dergelijke voor mijn neus, en al helemaal geen geblaat in mijn oor!
- Doordat het toestel zelf geen kaart bevat, is offroad navigatie een fluitje van een cent (daarvoor is het eigenlijk ontwikkeld). Het pakket wat ik indertijd tweedehands op de kop heb kunnen tikken bevat ook stafkaarten voor gans belgie naast wegenkaarten voor gans Europa. Op mijn huidige Fazer is dat minder van belang, op mijn vorige GS heb ik daar wel gebruik van gemaakt.
- grote userbase met online routes op tripy.be
- Belgisch product (beetje chauvinisme mag)

Nadelen :
- geen adres navigatie, maar dat is dus opgelost in versie 2
- groot en lomp
- prijs : +/- 650 €!
- Beetje trage en onhandige software voor langere routes, wel super geschikt voor heel gedetailleerde off-road routes.


Als ik een nieuwe koop ben ik hard over een tripy 2 aan het denken, alleen de prijs valt me niet mee.
 
Ik zal hier wel de enige zijn die een Tripy gebruikt. Zo ziet het eruit :

[afbeelding]

Het is eigenlijk een GPS-ondersteund roadbook. Je gebruikt de software routeplanner om routes te maken op de PC, je upload die in het toestel en vanaf dan heb je mooie roadbook notities die automatisch verschuiven.

In versie 1 kun je geen adressen ingeven, enkel op voorhand gemaakte routes, maar versie 2 kan het wel, dus die kun je als alternatief voor een GPS gebruiken.

Waarom dit (beperkte) toestel boven een klassieke GPS?
- geen stroomvoorziening nodig, de batterij houdt het makkelijk 20 uur vol
- IPX7 waterdicht
- ongelooflijk stevig, ze gebruiken ze zelfs in de Dakar om de support voertuigen te sturen
- Ik heb een grote voorkeur voor roadbook-type navigatie. 1 blik op mijn GPS en ik weet genoeg, geen 3d-kaarten of dergelijke voor mijn neus, en al helemaal geen geblaat in mijn oor!
- Doordat het toestel zelf geen kaart bevat, is offroad navigatie een fluitje van een cent (daarvoor is het eigenlijk ontwikkeld). Het pakket wat ik indertijd tweedehands op de kop heb kunnen tikken bevat ook stafkaarten voor gans belgie naast wegenkaarten voor gans Europa. Op mijn huidige Fazer is dat minder van belang, op mijn vorige GS heb ik daar wel gebruik van gemaakt.
- grote userbase met online routes op tripy.be
- Belgisch product (beetje chauvinisme mag)

Nadelen :
- geen adres navigatie, maar dat is dus opgelost in versie 2
- groot en lomp
- prijs : +/- 650 €!
- Beetje trage en onhandige software voor langere routes, wel super geschikt voor heel gedetailleerde off-road routes.


Als ik een nieuwe koop ben ik hard over een tripy 2 aan het denken, alleen de prijs valt me niet mee.

nee hoor,
je bent echt niet de enige:

ik heb nu iets meer dan een jaar de Tripy2,
mijn eerste echte motor-GPS.
En ik wil niets anders meer



 
Het verbaasd me echt dat ik zo vaak hoor dat iemand zonder geluid rijdt. Dan ook nog een enkele keer dat ze de voorkeur hebben zonder geluid te rijden. Motor rijden is al risicovol, alle mogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat je gewoon op de weg kan letten, en vooral of het andere verkeer je doorhebt is toch uitermate wenselijk?

Het voordeel van een motor navigatie is dat je even verkeerd kan rijden en hij berekend een andere route, dus je hoeft "die rare afslag die er komt" niet te nemen, maar toch. Als het onverhoopt het niet doet. Kabeltje vergeten of bluetooth accu leeg, tuurlijk, kan ik zonder geluid prima rijden, maar ik rij heel graag met geluid.

Overgens heb ik eerst met een mobiele app versie met een oortje in gereden. Werkt opzich prima, maar niet op elke snelheid, als je boven de 80 rijdt wordt de windruis te veel om een normaal volume te verstaan. Sowieso is oortje in combi met oordoppen lastig (of je moet hele goeie oortjes hebben). Ik rij met speakers in de helm en oordoppen in, als ik harder rijd 2 tikkies op de helm en het geluid gaat zodanig hard dat het speakergeluid de ruis overstemt. Ga ik rustiger rijden is ie met 2 tikken weer zachter.

Ideaal!

Maar goed, geluid is idd niet noodzakelijk voor navigeren...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind geluid gevaarlijker dan geen geluid. Ik beslis zelf wanneer ik een blik op mijn GPS werp, ik zou het zeer afleidend vinden mocht de vriendelijke GSP-dame in het midden van een drukke situatie tegen mij beginnen te praten.

Daarom dat ik ook het Tripy systeem verkies : met zo weinig mogelijk bits zoveel mogelijk informatie doorgeven. Bolletje pijltje en een afstand, werkt perfect.
 
Ik vind geluid gevaarlijker dan geen geluid. Ik beslis zelf wanneer ik een blik op mijn GPS werp, ik zou het zeer afleidend vinden mocht de vriendelijke GSP-dame in het midden van een drukke situatie tegen mij beginnen te praten.

Daarom dat ik ook het Tripy systeem verkies : met zo weinig mogelijk bits zoveel mogelijk informatie doorgeven. Bolletje pijltje en een afstand, werkt perfect.

En het verkeer beslist om jou te zien als jij niet kijkt? :')
Ik beslis ook of ik ernaar luister of niet, ONZIN dat geluid (mits het op een normaal niveau is) ervoor zorgt dat je het verkeer niet kan inschatten.
 
En het verkeer beslist om jou te zien als jij niet kijkt? :')
Ik beslis ook of ik ernaar luister of niet, ONZIN dat geluid (mits het op een normaal niveau is) ervoor zorgt dat je het verkeer niet kan inschatten.

Het is een persoonlijke voorkeur he. Ik hou van met de motor rijden juist omdat er geen geluiden en stemmen zijn, die hoor ik al genoeg in mijn werk! Trouwens, mijn GPS staat zo opgesteld dat ik echt mijn blik niet van het verkeer hoef te halen om ze te zien hoor.
 
Nou wil ik niet het slimste jongetje van dit forum zijn maar ehh, wat is dit? ( :+ )

[afbeelding]


dit is mijn smartphone, in de lader zeg maar,
heb ik vroeger in die opstelling gebruikt om te navigeren met Sygic.
Ging best maar in de zon zie je dus nikske van het scherm
en
dat is met de Tripy wel een verademing:
hoe harder de zon op het scherm schijnt hoe duidelijker het beeld wordt
 
Terug
Bovenaan Onderaan