GPX600R blok onder GPZ600R

Robin_ke

Die hard MF'er
8 mei 2011
419
41
Doetinchem
Ik kan voor weinig een GPX600R blok kopen compleet met carb's. Deze wil ik als spare bewaren voor mijn GPZ600R waar ik graag nog een aantal jaar mee vooruit wil. Zover ik na heb kunnen gaan moet dit zonder problemen passen, of vergis ik me hierin. Heeft iemand hier meer kennins van/ervaring mee ? Het levert me in ieder geval 10PK extra op :')
 
iedere bougie vonkt 1x per krukasomwenteling.
dus zowel in compressieslag en in uitlaatslag.
tijdens de uitlaatslag heb je dus een nutteloze vonk.
en omdat op cilinder 1 de 4taktslagen 360 graden verdraaid staan tov cilinder 4, heb je op cilinder 1 de compressieslag + vonk en op cilinder 4 de uitlaatslag + nutteloze vonk.
1 slag verder is de situatie andersom.
hetzelfde geldt voor cilinder 2 en 3.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist beide bobines vervangen, zelfde resultaat. Motor start goed, loopt netjes op 4 cylinders en valt na ca. 1 minuut terug naar 2 .... pickup spoelen vervangen, zelfde verhaal .... bougies vervangen, zelfde verhaal. Ik snap er niets meer van. Heb nog even 1 dop van de bougies afgetrokken en daar een losse bougie aan gehangen. Vonk lijkt langzaam minder te worden en valt daarna weg .....
Ik weet het niet meer. Iemand nog een helder moment ???
 
Zojuist beide bobines vervangen, zelfde resultaat. Motor start goed, loopt netjes op 4 cylinders en valt na ca. 1 minuut terug naar 2 .... pickup spoelen vervangen, zelfde verhaal .... bougies vervangen, zelfde verhaal. Ik snap er niets meer van. Heb nog even 1 dop van de bougies afgetrokken en daar een losse bougie aan gehangen. Vonk lijkt langzaam minder te worden en valt daarna weg .....
Ik weet het niet meer. Iemand nog een helder moment ???
Als je hem daarna weer start, gaat de startmotor dan wel weer normaal rond, of heel langzaam?

Kan je je laadspanning meten als hij loopt?
 
tankontluchting? (vacuum)

carbs verstopt?

pomp kaduuk?

valse lucht?

- Tank zit er (nog) niet op, hangt nu een benzine fles aan die ik ook gebruik bij het synchroon afstellen
- Carbs zijn volledig uit elkaar geweest en gereinigd.
- Welke pomp ?? Brandstof pomp zit er niet op
- Zeker geen valse lucht, eerder te rijk. Na de koude start kan na ca. 10 sec. de choke er al af.

Als je hem daarna weer start, gaat de startmotor dan wel weer normaal rond, of heel langzaam?

Kan je je laadspanning meten als hij loopt?

Startmotor draait vlot rond. Accu zit vol ( zet hem tussendoor weer aan de lader) laadspanning heb ik nog niet gemeten, maar daar zie ik geen verband.

Ik twijfel wel wat over mijn meting met de losse bougie. Hij lag los op het blok en kan misschien ook slechte massa hebben gemaakt waardoor hij stopte met vonken. Misschien loopt hij wel te rijk en verzuipt hij gewoon. Ik heb het luchtfilter er al uit gehaald en daar gaat hij in ieder geval niet slechter van lopen. Choke erop of niet lijkt niet veel uit te maken. Ik zal morgen nogmaals testen. Gelukkig is het voorlopig nog geen weer om te rijden :) .
 
Probleem is opgelost. Ik had de draad van de temperatuursensor verwisseld met de draad van van de secundaire kant van de bobine :$ . Verklaart alles; dat het signaal van de ignitor unit niet aankwam op de bobine en dat het signaal wordt kortgesloten naar massa wanneer de motor warm wordt en zodoende het signaal wat ik had omgeleid kortsloot.
Nu de boel weer opbouwen en wachten op beter weer !! :)
Iedereen bedankt voor het meedenken !!!!
 
- Tank zit er (nog) niet op, hangt nu een benzine fles aan die ik ook gebruik bij het synchroon afstellen
- Carbs zijn volledig uit elkaar geweest en gereinigd.
- Welke pomp ?? Brandstof pomp zit er niet op
- Zeker geen valse lucht, eerder te rijk. Na de koude start kan na ca. 10 sec. de choke er al af.Startmotor draait vlot rond. Accu zit vol ( zet hem tussendoor weer aan de lader) laadspanning heb ik nog niet gemeten, maar daar zie ik geen verband.

Ik twijfel wel wat over mijn meting met de losse bougie. Hij lag los op het blok en kan misschien ook slechte massa hebben gemaakt waardoor hij stopte met vonken. Misschien loopt hij wel te rijk en verzuipt hij gewoon. Ik heb het luchtfilter er al uit gehaald en daar gaat hij in ieder geval niet slechter van lopen. Choke erop of niet lijkt niet veel uit te maken. Ik zal morgen nogmaals testen. Gelukkig is het voorlopig nog geen weer om te rijden :) .

afgezien van dat je de oplossing gevonden hebt, heeft valse lucht meer te maken met lekkende inlaatspruitstukken dan met een verkeerde afstelling ;) stel dat die lekken voorbij je carbs krijg je nog steeds een arm mengsel binnen
 
Maar wie zegt dat hij te arm loopt nu ?? Niets wijst daar op. Luchtfilter zit weer op de plaats. Hij start prima koud en na ca 10 seconden kan de choke er af en loopt hij netjes stationair.
 
Ik heb nog een setje bobines liggen. Zal even een andere proberen, al lijkt het me sterk dat hij juist op het moment dat ik het motorblok vervang kapot gaat.
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het ontstekings systeem met 2 bobines werkt ? Volgens het werkplaatshandboek heb ik maar 1 primaire spoel op de bobine en 1 secundare. Hoe kan hij dan toch 2 bougies bedienen ?

De twee bougies vonken dan tegelijkertijd, de ene tijdens arbeidslag en de ander tijdens uitlaatslag...

edit: sorry, antwoord was al gegeven....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan