gpz 500 sputtert, trekt niet goed door.

Polpower1

Rookie
24 jul 2022
6
1
Hallo,

Mijn GPZ 500 loopt stationair prachtig, als ik gas geef naar zoon 4000 toeren en het gas los laat, daalt hij gelijk terug naar 1500 toeren. ALs ik ga rijden en optrek van de 1 naar 2de versnelling niks aan de hand dan komt het als ik het gas wat open draai in de 2 en richting de 3 a 4 duizend toeren lijkt het als of hij niet door wil trekken en soms sputtert/stoot. als ik gas blijf geven en in een hoger toeren tal komt pakt hij hem weer. Kan de oorzaak zijn dat de afstand van de gasnaald. zo ja moet deze dan lager afgesteld staan.

gr dj
 
Als de GPZ met origineel in-en uitlaattraject is uitgevoerd, dan moet die fatsoenlijk lopen op de originele afstelling. Als die daar niet op loopt, dan is er iets anders fout. Bijvoorbeeld de vlotterhoogte na revisie of niet originele onderdelen.

Ik heb nog wel eens een set carburateurs weggegooid omdat de naaldzitting te ver uitgesleten bleek. De vlotternaald wilde willekeurig open blijven staan of juist dicht blijven zitten. Het leek alsof de naald teveel speling had en daardoor zo nu en dan klem zat.
De naaldzitting zit geperst in de carburateurs en kan niet zomaar vervangen worden.

Er lijkt niets anders op te zitten dan de carbs nog eens heel kritisch te onderzoeken.
Vlotterhoogte, er zijn inderdaad nieuwe vlotters in gekomen, wel indentiek aan de oude. Ik zag in een Frans filmpje dat de hoogte vanaf de zijkant behuizing tot aan de onderkant vlotter 17 mm moet zijn (dan zit het ventiel nog afgesloten van de toevoer). Dat zal ik ff nakijken.
Nog even dit, de tank, kan het zijn dat als hij brandstof nodig heeft en vacum zuigd de tank te veel is afgesloten? Ik zal zoiezo de carburateurs er weer afhalen en de vlotters controleren. De naalden lijken wel goed aan te sluiten. Opzich draaide hij ook redelijk goed in het begin alleen te arm. Het werd alleen steeds minder na die instellingen van de gas naald. Ik heb de benzinekraan uiteraard gecontroleerd en slangen gecheckt. Membraam/filter en ringetjes was al vervangen, en opnieuw door gespoten. Ik denk dat synchroniseren pas zin heeft als de benzine toevoer juist staat ingesteld. Als ik het goed heb tenminste. Tevens de maat sproeiers zal ik controleren
 
Laatst bewerkt:
Hallo mee denkers,
Vlotters stonden te laag ingesteld rond 20mm deze terug gebracht tot 17,5 staan nu meer horizontaal. En sproeiers vervangen 130, zat 108 in. Test rit gemaakt, geen gehaper meer of stil vallen. En trekt vlink door ook het laatste stuk. Temp is nu ook beter. En bougies waren koffiebruin.
Iedereen bedankt voor alle suggesties, fijn dat er zoveel respons is. Nu nog synchroniseren 😜

Gr. Dj
 
Terug
Bovenaan Onderaan