GPZ750 upgrade

22 sep 2014
30
10
Jabbeke
Hoi iedereen,

Ik heb een GPZ750 van 1982 gekocht en ik zou die op termijn willen voorzien van betere wegligging, ...
Dat wil zeggen andere vork, swingarm, wielen, remmen, ...
Ik heb hier al één en ander gelezen, maar ik hoop dat iemand me kan zeggen wat er wel(makkelijk) past op deze motor.
Op het eerste zicht zou de ZX10 en ZZR goeie opties zijn, maar welk type en bouwjaar moet ik dan zoeken?
En ik weet dat in de Classic Endurance iedereen met GSXR-wielen rijdt, dus misschien is dat ook een goeie optie?

Groeten
Bert
 
Klinkt als een goed plan, in principe is alles mogelijk en er zijn diverse forum leden met draai en frees kunde.
‘82 is nog met stereo dempers?
Persoonlijk vind ik een USD voorvork geen gezicht maar een dikke vork van een zzr600 of 1100 incl wielen en remmerij.
De fiets komt daardoor wel flink op z’n neus te hangen en lager, dus weer rekening houden met uitlaat.
Achterbrug moet je even opmeten hoeveel ruimte je hebt in het frame.
Achterbrug van een 1200 bandit is vrij smal en ook een achterbrug van een gsx1100e moet redelijk passen.
Ideeën genoeg :P
Voor het betere sturen zal je de flexibiliteit uit het frame moeten zien te halen door hier en daar verstevigings platen/buizen tussen te lassen.
 
Ja een USD wil ik ook niet, het hoeft geen "originele" caferacer te worden.
Ik wil meer in de richting van een classic endurance motor.
Al ben ik niet meteen bereid om er CR's en een verstevigde frame in te proppen, daar heb ik geen budget voor.
Ik las hier al dat de frames nogal zwabberen, misschien inderdaad wat verstevigingen lassen.
Vermoedelijk zal ik het frame toch opnieuw lakken...

Helaas vooraleer ik de ombouw ga aanpakken zal ik nog op zoek moeten naar onderdelen.
Gisteren de carbs opengevezen en ontdekt dat er bij ééntje een stuk van de behuizing is afgebroken.
Originele heb ik nog niet meteen tweedehands gevonden, ook niet bij de lokale sloophandelaar.
Ik vraag me af of ik die niet gewoon met vloeibaar staal kan herstellen?
Iemand ervaring mee?

20220530_200002.jpg
 
Ik zou niet gaan rommelen met kneedbaar staal, wellicht is het benzinebestendig maar als het wel losbrokkelt of trilt dan heb je het in je sproeier zitten. Liekt mie niks.
 
Ja een USD wil ik ook niet, het hoeft geen "originele" caferacer te worden.
Ik wil meer in de richting van een classic endurance motor.
Al ben ik niet meteen bereid om er CR's en een verstevigde frame in te proppen, daar heb ik geen budget voor.
Ik las hier al dat de frames nogal zwabberen, misschien inderdaad wat verstevigingen lassen.
Vermoedelijk zal ik het frame toch opnieuw lakken...

Helaas vooraleer ik de ombouw ga aanpakken zal ik nog op zoek moeten naar onderdelen.
Gisteren de carbs opengevezen en ontdekt dat er bij ééntje een stuk van de behuizing is afgebroken.
Originele heb ik nog niet meteen tweedehands gevonden, ook niet bij de lokale sloophandelaar.
Ik vraag me af of ik die niet gewoon met vloeibaar staal kan herstellen?
Iemand ervaring mee?

Bekijk bijlage 1766940
Ik heb ook ooit zo eens een vlotterbak van een zxr 400 gerepareerd. Met kneedbaar aluminium van Mesa.
De pluggen waar je de brandstof kan aftappen hadden ze te ver ingedraaid en dus gescheurd.
Het heeft nooit meer gelekt maar dat was makkelijker te repareren dan wat je op de foto laat zien. Ik denk dat dat niet te repareren is eerlijk gezegd.

Bij mij zag de binnenzijde van de vlotterbak er zo uit:
IMG-20190703-WA0002.jpeg


En na de reparatie zag het er zo uit, Je kunt ze nooit meer aftappen maar dat boeide me toen niet:
IMG-20190706-WA0008.jpeg
 
Zoals eerder is gezegd, het meeste is wel pas te maken. Ik zou bij de voorvork kijken welke een vergelijkbare stuurpen heeft, dan hoef alleen andere lagers te zoeken. Maar zoek eens hier in het streetfighterhoekje. Daar is wel een overzicht met alle projecten. Daar zitten ook wel kawas bij. Kun je zien wat zij hebben gebruikt.
 
Ik zal eens wat research doen, maar eerst dus focussen op de motor zelf.
De behuizing is afgebroken boven de pilot-jet, normaal moet daar een stop met o-ring in.
Maar zoals op de foto te zien is dicht die o-ring niet meer af.
Ik dacht mss een as in de plaats van die stop te plaatsen en dan daartegen wat vloeibaar metaal aan te brengen.
Er zijn wel een aantal producten te verkrijgen die tegen benzine kunnen...
Het probleem zal zijn om de perfecte passing te krijgen van het stopje met die o-ring.
Morgen nog een tweedehandsdealer gaan bezoeken, en dan zien we wel verder
 
Gisteren bij "Motobits" langsgeweest op zoek naar een nieuwe set carbs.
Hij kon me vertellen dat de meeste carbs niet met een metalen stop werken, maar met een rubber.
Had nog iets liggen die lijkt te passen, dus eerst maar eens zo proberen.
Ik ga de carbs eerst ultrasoon reinigen en dan een revisie-kit monteren 🤞

Btw, iemand die weet waarom er 2 fiches onder mn tank zitten?
Die zijn niet verbonden en de ene is zacht geworden door brandstof(denk ik).
Geen idee waar die voor dienen...

20220601_193345.jpg


20220601_193231.jpg
 
Tank hoort er maar 1 in te zitten,blijkbaar is de originele ooit stuk gegaan en heeft iemand er een andere naast gezet,
het is de brandstof niveau meter.
1654769620501.gif
 
Laatst bewerkt:
@noparkingbert; leuk project!
Ik ben zelf ook bezig met het ombouwen van een GPZ 750 Unitrack.
Ik heb nog redelijk veel onderdelen die ik niet meer gebruik, dus als je wat nodig bent laat het maar weten 👍
 
leuk, dit heb ik ook nog op de wishlist staan, dus ik ga je volgen. Ik heb zelf een z650 'restomod' uit 1982 gemaakt, was nog best een klus om alles passend te krijgen, zx6r achterbrug, z750 2004 wielen, gsxr voorvork en dat soort spul erop.
 
Momenteel bezig met de tank te ontroesten, carbs reinigen en wachten op stukken.
Voorlopig ga ik proberen om alles te doen werken en mss deze zomer "stock" te rijden.
Als dat dan goed is ga ik aan de ombouw beginnen.
Dat zal waarschijnlijk pas deze winter zijn want ik heb beslist om mijn garage eerst opnieuw te zetten...
 
Ik overweeg om de batterij onder het kontje te plaatsen om zo wat opbergruimte te creëren.
Ik wil geen lithium want dan moet ik voor deze ene motor weer een andere lader aanschaffen.
Wet charged batterijen zijn volgens mij de beste optie omdat die in elke positie geplaatst mogen worden...
Maar maakt het echt uit welke batterij ik kies?
Voor mijn gpz zie ik op de ene site een batterij van 18Ah en op de andere maar 12Ah.
En de startstroom is bij de ene 190 en de andere 135...
Ik wil een zo klein mogelijk batterij, maar uiteraard met voldoende capaciteit.
Zo heb ik na wat research de Yuasa TTZ14S gevonden die veel kleiner is maar wel vergelijkbare capaciteit heeft.
Iemand die heer wat meer kennis over heeft?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan