Groeven in zuigers suzuki gt750

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
0
Amstelveen
Hallo mf'rs,

2 van de 3 zuigers van mijn gt-tje hebben groefjes aan de onderzijde van de zuiger (heet dat het hemd?), de groefjes zitten op de plaats van de inlaat poort.
Als het nu de orginele zuigers waren zou ik er niet van op kijken maar ik heb er vorig jaar er een eerste overmaat in gezet en daarna 10.000 km mee gereden.
De orginele 30 jaar oude zuigers met dik 100.000 km hadden overigens ook die groefjes.

Ik kan die groefjes voelen als ik met mijn vinger dwars over de groef richting wrijft.

Mijn vraag is: moet ik mij zorgen maken of is dit normaal bij een suzuki gt750.
Ik heb wel wat last van luchtbelletjes in de olie distributie leidingen gehad maar dat is slechts heel kort geweest en de temperatuur is ook nog nooit in de buurt van het rode gebied geweest.

Gertwin
 

GT 750J

MF veteraan
20 mei 2004
1.693
1
44
Zoetermeer
www.all-tech.nl
Hallo mf'rs,

2 van de 3 zuigers van mijn gt-tje hebben groefjes aan de onderzijde van de zuiger (heet dat het hemd?), de groefjes zitten op de plaats van de inlaat poort.
Als het nu de orginele zuigers waren zou ik er niet van op kijken maar ik heb er vorig jaar er een eerste overmaat in gezet en daarna 10.000 km mee gereden.
De orginele 30 jaar oude zuigers met dik 100.000 km hadden overigens ook die groefjes.

Ik kan die groefjes voelen als ik met mijn vinger dwars over de groef richting wrijft.


Mijn vraag is: moet ik mij zorgen maken of is dit normaal bij een suzuki gt750.
Ik heb wel wat last van luchtbelletjes in de olie distributie leidingen gehad maar dat is slechts heel kort geweest en de temperatuur is ook nog nooit in de buurt van het rode gebied geweest.

Gertwin
Hai! een mede GT-er ik zou mu d'r ook niet zo erg zorgen om maken.
Wat je kan doen is de olie pomp iets rijker zetten al hij standaard hoort te staan. Meningen zullen daarover verschillen omdat de olieen van tegenwordig beter smeren enz. Maar het zijn niet meer de jongste en onderdelen vrij prijzig... :(
Wat voor GT rij je?? Zelf het ik een GT 750 "J" 1972 zelf van top tot teen gerestaureerd/gereviseerd.
 

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
0
Amstelveen
Ik heb een L uit jan. '75 (geen M)
Hij is nog niet geheel gerestaureerd, ik doe steeds een deel.
2 winters geleden heb ik de krukas, de zuigers, lagers en keerringen gedaan, deze winter staat de waterpomp op het programma (dan is het blok klaar).
Die dacht ik even van buitenaf er uit te halen, niet dus, helemaal vast, dus blok maar demonteren.
Ik heb het pomphuis ingespoten met wd40 en enkele dagen later iets warm gemaakt met een verfstripper waarna ik hem met zachtjes kloppen er uit kon tikken.

Ik heb ooit eens een poging gedaan om hem weer orgineel te krijgen maar orginele uitlaten zijn haast niet te vinden en onbetaalbaar (een GT met orginele goede uitlaten kopen is voordeliger dan losse uitlaten).

Gertwin
 

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
0
Amstelveen
vuil. controleer je luchtfilter en alle aansluitingen!

oliegebrek zie je eerder bij de uitlaatkant.
Ik heb een tijdje rond gereden met verharde rubbers die bij het luchtfilter wel eens losschoten, zou dus kunnen.
Gelukkig heb ik deze al eens vervangen door nieuwe.
 

Groen

Die hard MF'er
14 apr 2004
600
0
Veenendaal
Heb je voor je de overmaat hegt gezet de cyl. loten boren en honen ?
Of heb je op goed geluk overmaatse gezet ?

Ik lees het wel.
 

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
0
Amstelveen
Heb je de bramen bij de poorten goed weggeschuurd na het opboren/honen?
Ik heb inmiddels wel de scherpe randjes wat weggeschuurd.
Bij montage toen heb ik er niet op gelet.
Echte bramen kunnen er niet opgezeten hebben, dat had ik zeker gevoeld bij het monteren, de zuigerveren zouden daar moeilijk/niet langs kunnen.