Ik ook niet als ik een jaar geen onderhoudskosten heb....Ik had er nog niet bij verteld dat die 30.000 beurt de eerste grote beurt is. De 15.000 beurt is niet veel meer dan olie en remvloeistof. Verder is er geen onderhoud nodig geweest afgezien van banden en kettingset.
Of niet dan?! De tering zeg... €2500,-Holy crap.
Misschien is de beste man beter in sleutelen dan in boekhouden/ rekeningen opstellen dat zegt toch niks over zijn werk als monteur
Het is de erg lang lijst van dingen die je nekt , ik zie niet zoveel wat afwijkt van het normale
Zo te zien heeft de vorige eigenaar niet zoveel uit gegeven aan onderhoud / herstel van gebreken
Misschien heb je achteraf wel te veel betaald voor de motor of als je er niet veel voor hebt gegeven dan had je er van uit kunnen gaan dat er wat dingen aan zouden komen die geld zouden kosten
Liep al mooi hoor maar nu iets sneller.. Ging idd van 1000,- uit voor de beurt, plus extra voor het ophogen, benzinemeter en dyno.. Maar niet 1500,- extraBelangrijkste is dat je geen overleg hebt gehad mbt de max. hoogte van de rekening...of een duidelijke opdracht vanuit jouw kant. En dan gaat de teller lopen onder de mom van: maak hem in orde.....en dat is jammer.
In gedachten ga je uit van pak en beet 1000 euro max, maar nu komen er een aantal klappers en flink aantal items bij. Want op zich als je de kosten vd items bekijkt dan ziet het er redelijk uit.
Ik neem aan dat hij nu heel goed ‘loopt’?
Potjes forte en olietoevoeging vind ik zelf onzin...maar dat is een detail.
Belangrijkste is dat je geen overleg hebt gehad mbt de max. hoogte van de rekening...of een duidelijke opdracht vanuit jouw kant. En dan gaat de teller lopen onder de mom van: maak hem in orde.....en dat is jammer.
In gedachten ga je uit van pak en beet 1000 euro max, maar nu komen er een aantal klappers en flink aantal items bij. Want op zich als je de kosten vd items bekijkt dan ziet het er redelijk uit.
Ik neem aan dat hij nu heel goed ‘loopt’?
Potjes forte en olietoevoeging vind ik zelf onzin...maar dat is een detail.
Allereerst een compliment voor de TS, hij doet dit netjes; geeft ons alle informatie inclusief gehele rekening zonder direct de boosdoener met naam te noemen.
Ja, en nu kunnen alle reaguurders met de kennis achteraf lekker losgaan
Ik moet wel zeggen dat Ducati zijn reputatie wel weer waarmaakt. Bij de RDW zie ik dat jij al de zesde eigenaar bent, ja dan kunnen er al heel wat mankementen verdoezelt zijn.
Dan is het niet voor niets geweest, en eindelijk goed aangepakt en dat heeft zijn prijs helaas in jouw geval.Liep al mooi hoor maar nu iets sneller.. Ging idd van 1000,- uit voor de beurt, plus extra voor het ophogen, benzinemeter en dyno.. Maar niet 1500,- extra
60 euro aan ontvetter?! Dan denk ik aan m'n spuitbussen remreiniger van E1,50 per stuk... Hebben ze dan 40 bussen leeg staan spuiten op jouw motor?
Hetgeen wat gedaan is heeft niks te maken met de onderhoudshistorie. Behalve misschien de benzinemeter...Heb het even nagezocht: de 33.756km beurt van mijn motor bij de officiële Ducati dealer kostte destijds € 989,50. Ik heb géén Monster S4R (998cc, 4-kleppen p.cilinder, waterkoeling), maar een kleiner Monster S2R800 (803cc, 2-kleppen p.cilinder, lucht-/oliekoeling).
Mijn motor had vanaf dag 1 al zijn onderhoud bij de officiële dealer gehad. Misschien toch niet zo'n goed idee om een motor te kopen van iemand die zo'n (beest)van een motor zelf "onderhouden" heeft?! Tenzij het een goede monteur was natuurlijk. Maar die persoon heeft wel de schijn tegen, omdat de "specialist" meende los te moeten gaan op jouw motor. Dat zou kunnen wijzen op gebrekkig onderhoud door de vorige eigenaar.
Daarom vind ik het -- zeker bij een Ducati -- belangrijk om de rekeningen van het onderhoud in te kunnen zien.
Ik blijf erbij dat de "specialist" contact had moeten opnemen toen de € 1.000 grens bereikt was., of dat nou wel of niet was afgesproken. Het is volgens mij een kwestie van fatsoen. Dat er geen persoonlijke overdracht is geweest na afloop met een toelichting op de gemaakte kosten vind ik ook raar, om nog maar te zwijgen van de druppellader.
Aanvulling: lees net dat de motor al 5 eerdere eigenaren heeft gehad. Waarschijnlijk heeft geen van hen geld uitgegeven onderhoud waardoor jij onder de streep de Sjaak bent.
Motor gekocht van een poser die er zo min mogelijk aan gedaan heeft, maar helaas de posers voor hem wellicht óók
TS doet het wél goed en brengt die motor naar een specialist, die gaandeweg ontdekt dat het de hoogste tijd was voor 100 soorten achterstallig én preventief onderhoud. Motor wordt flink gerepareerd en op de testbank geperfectioneerd. Maar helaas, dikke vette Magneti-Marelli (of zo) pech, de ECU gaat ook nog kapot, dus dure vervolg reparatie.
Maar goed: Een redelijk grote beurt voor een "geavanceerd model" Ducati zit bij de meeste specialisten en dealers op minimaal €1000,- maar eerder rond de €1300,- . TS heeft geen super grote beurt gekregen, maar er waren een heel stel andere tijdrovende zaken niet in orde, dus in uren kom je +/- gelijk uit. Een remap + testbank afstelling begint bij (bijv.) Biggelaar bij een kleine €400,- ex. BTW. Dan zit je op c.a €1700,- ex, zonder die hele ECU vervanging (waarbij alleen het het inleren / overzetten van de mapping van de ene naar de andere ECU bij sommige toko's al c.a €200,- kost, (zónder de prijs van de vervangende ECU). En bandje, en koppeling, en, en.
Conclusie:
Mijn mening is dat TS te maken heeft met een echte monteur. En die zijn meestal helemaal niet goed in (commerciëel / sociaal wenselijk) communiceren, mooie overzichtelijke, goed gespecificeerde factuurtjes maken en het verzachten van de pijn van een hoge factuur. En ja, hij had zeker even moeten overleggen, afhankelijk van de afspraak die je gemaakt hebt.
Strafpunten:
En ja, de factuur is inderdaad een bende. Er zou voor de volledigheid een uitgesmeerde pindakaas-met-koffie vlek op moeten. Ook prijzen per onderdeel of klusje zijn hier en daar vreemd. Maar de totaalprijs is wat mij betreft niet heel raar in vergelijking met andere specialisten en alle uitgevoerde werkzaamheden aan dit specifieke type motor.
Begin eens met een goed overleg, en trap beslist de "rechtsbijstand" adviesen aan de kant voorlopig.
Ja daar heb je helemaal gelijk in,vraag mij alleen af of in dit geval expliciet is afgesproken van te voren te bellen als het bedrag hoger uit valt danDat laatste maakt natuurlijk wel een substantieel verschil. Afgesproken is afgesproken. Of dat nu om 2 tientjes gaat, of 20 rooitjes. Ben je zelf bij.
Dat zijn nog eens bedragen! Ik ga ook betalen en genieten maar wilde toch eerst advies van jullieTja ik zie geen exorbitante hoge prijzen op die rekeningen,je kan je zelf de vraag stellen wat je als alternatief zou hebben gedaan?
Naar een ander die half werk doet of maar verkopen?Zo niet dan is het slikken en verder gaan,Ducati rijden kost nou eenmaal niet
weinig,overigens is dit nog een scheintje vergeleken wat ik kwijt was voor mijn Suzuki tuning,ik kreeg een rekening van 5400,- en dat
was alleen maar tuning,maar wel van te voren afgesproken.
Bedankt voor het verduidelijken en advies. Ik ben ook gewoon van plan te betalen maar wilde eerst advies inwinnen..Motor gekocht van een poser die er zo min mogelijk aan gedaan heeft, maar helaas de posers voor hem wellicht óók
TS doet het wél goed en brengt die motor naar een specialist, die gaandeweg ontdekt dat het de hoogste tijd was voor 100 soorten achterstallig én preventief onderhoud. Motor wordt flink gerepareerd en op de testbank geperfectioneerd. Maar helaas, dikke vette Magneti-Marelli (of zo) pech, de ECU gaat ook nog kapot, dus dure vervolg reparatie.
Maar goed: Een redelijk grote beurt voor een "geavanceerd model" Ducati zit bij de meeste specialisten en dealers op minimaal €1000,- maar eerder rond de €1300,- . TS heeft geen super grote beurt gekregen, maar er waren een heel stel andere tijdrovende zaken niet in orde, dus in uren kom je +/- gelijk uit. Een remap + testbank afstelling begint bij (bijv.) Biggelaar bij een kleine €400,- ex. BTW. Dan zit je op c.a €1700,- ex, zonder die hele ECU vervanging (waarbij alleen het het inleren / overzetten van de mapping van de ene naar de andere ECU bij sommige toko's al c.a €200,- kost, (zónder de prijs van de vervangende ECU). En bandje, en koppeling, en, en.
Conclusie:
Mijn mening is dat TS te maken heeft met een echte monteur. En die zijn meestal helemaal niet goed in (commerciëel / sociaal wenselijk) communiceren, mooie overzichtelijke, goed gespecificeerde factuurtjes maken en het verzachten van de pijn van een hoge factuur. En ja, hij had zeker even moeten overleggen, afhankelijk van de afspraak die je gemaakt hebt.
Strafpunten:
En ja, de factuur is inderdaad een bende. Er zou voor de volledigheid een uitgesmeerde pindakaas-met-koffie vlek op moeten. Ook prijzen per onderdeel of klusje zijn hier en daar vreemd. Maar de totaalprijs is wat mij betreft niet heel raar in vergelijking met andere specialisten en alle uitgevoerde werkzaamheden aan dit specifieke type motor.
Begin eens met een goed overleg, en trap beslist de "rechtsbijstand" adviesen aan de kant voorlopig.
De dingen die gedaan zijn m.b.t. de grote beurt zijn vaste werkzaamheden die gedaan worden, of de motor nou goed of niet goed is onderhouden. Ik bedoel dan de vloeistoffen, filters en olie. De slijtageonderdelen is een ander verhaal, remblokken en koppelingsplaten en band kwamen er bij. Mijn grootste klacht is niet eens verholpen, namelijk het vallen uit de versnelling, vooral de 2e en de 5e. Motor valt vaak in neutraal tijdens rijden. Ook de kleppen zijn niet gesteld, hier had ik ook om gevraagd. Het vallen uit de versnelling blijkt geen schade maar een product eigenschap van Ducati. Op MotorNL hebben ze onlangs een nieuwe Ducati getest en deze viel tijdens de testrit 5x uit de versnelling en de presentator vond het redelijk normaal.."Hetgeen wat gedaan is heeft niks te maken met de onderhoudshistorie. Behalve misschien de benzinemeter... "
Volgens mij heeft het er alles mee te maken, alleen is er in dit geval géén historie, omdat de motor niet onderhouden is
Het is zoals Mechanism schrijft: "dat het de hoogste tijd was voor 100 soorten achterstallig én preventief onderhoud".
Betekenis Achterstallig: "Achterstallig onderhoud betekent dat voertuig op zo'n wijze (niet, te weinig of verkeerd) is onderhouden dat er schade is ontstaan. Indien het onderhoud langdurig achterwege blijft en er dus veel extra schade ontstaat zijn de mogelijkheden om de schade te herstellen beperkt, kostbaar en tijdrovend"
( . . . . . . en levert dan een rekening op van € 2.500).