Grote inspectie + grote beurt (zelf doen..)

buckbaggen

MF'er
14 aug 2010
198
0
Joa joa jullie lezen het goed, ik ga zelf knutselen aan mn zx6r uit 1996 (53duizend op de teller).. Aangezien ik wat problemen heb gehad met mijn motort en er niet veel vertrouwen in heb wil ik deze helemaal na lopen en fixen.. Waarom dit topic? Nou omdat ik zelf een aantal dingen in gedachten heb, maar tips en trucs van harte welkom zijn waar i knog op kan letten of eventueel dien te vervangen/verversen wat dan ook...
Een aantal dingetjes zijn al gedaan, daar zet ik dus DONE achter ^^
dik gedrukte dingen zijn toegevoegd door tips/trucs/advies op mijn topic :)

- nieuwe olie + oliefilter (DONE)
- nieuwe accu (DONE)
- nieuwe remblokken voor en achter (DONE)
- alle 3 de remklauwen reviseren (DONE)
- nieuwe remvloeistof voor en achter (DONE)
- nieuwe voor + achter band (DONE)
- nieuwe koelingsventilator (DONE)
- koelvloeistof vervangen (DONE)
- ketting + tandwielen gecontrolleerd, zijn nog in goede staat (DONE)
- ketting + tandwielen grondig schoonmaken (dus helemaal eraf slopen) en vervolgens mooi met vers vet/kettingsmeer behandelen en terug erop leggen
- nieuwe luchtfilter (word een K&N)(DONE, grondig schoongemaakt, K&N komt later.. geldcrisis XD)
- nieuwe bougies (DONE)
- kleppen (laten) stellen
- achterwiel lager vervangen (DONE)
- alle bewegende delen zoals voetsteps,schakelpookje,koppelingskabel etc smeren zodat het lekker soepel gaat (DONE)
- Als ik alle kappen eraf sloop, alles poetsen en schoonmaken (ook de kappen van binnen en buiten)
- sensor + thermostaat controleren, aangezien hij (Volgens de meter) niet op temperatuur komt, althans niet snel..
- controleren + eventueel bijstellen van de gaskleppen of deze nog synchroon lopen
- linksysteem smeren
- balhoofdlager controleren en voorzien van nieuw vet
- voorvork olie verversen
- benzine filter vervangen
- flesje forte in de tank doen


Dit is zover ik kan bedenken wat wel nodig is.. zijn er nog andere punten waar bij een algemene grote beurt sowieso na word gekeken? Zijn er verder misschien nog specifieke punten van de zx6r of icm mijn kilometer stand welke ik op dien te letten of extra aandacht aan besteden?
 
Laatst bewerkt:
hmm diesel heb ik indd ook van gehoord.. merja de een zegt kan best met wasbenzine, alleen goed invetten erna omdat de o ringen uitdrogen door de wasbenzine... de ander zegt weer absoluut geen wasbenzine gebruiken.. de ander zegt weer diesel (k doel niet alleen op Vmax-Idioot) maar wat ik zo vaker heb gehoord.. maar de ander zegt weer geen diesel.. lastige kettingdingen :P Maar wat ik me sowieso nog afvraag is.. hoe krijg ik de ketting eraf? zit er een sluiting op? moet ik met zown apparaatje een pinnetje eruit duwen? of kan ik de ketting in zn geheel ergens hoe eraf halen?..
met mn schakelbrommertjes was het wat handigere.. met platte schroevendraaier klipje eraf en klaar ketting in mn handjes :D


Ik heb ooit zo'n ding gehad om kettingen te splitsen. Ligt waarschijnlijk al een hele tijd ergens in een la in de garage en is zo goed als zeker onvindbaar, maar ik zal eens voor je gaan neuzen.
Als je werkelijk je ketting wilt splitsen, haal dan even zo'n ding bij Cycle Shop. Leon zal je precies uitleggen hoe het werkt.

owja, hier wat informatie over het reinigen van D.I.D. Kettingen:

maintenance_r3_c1.png


Voor de hele link met foto's, klik hier
 
Laatst bewerkt:
owkeej, morgen cycleshop maar weer eens gaan lastig vallen, ben daar toch vaste klant zo ongeveer(A) maar een motorketting heeft dus zeker weten niet zo'n appart schakeltje ertussen zitten om de ketting makkelijk uit elkaar te krijgen? en moet dus met zo'n apparaatje..
 
owkeej, morgen cycleshop maar weer eens gaan lastig vallen, ben daar toch vaste klant zo ongeveer(A) maar een motorketting heeft dus zeker weten niet zo'n appart schakeltje ertussen zitten om de ketting makkelijk uit elkaar te krijgen? en moet dus met zo'n apparaatje..

Wat jij bedoeld, is een ketting met een "visje".
Zoiets dus:
images

Die is niet echt geschikt voor een motorfietsketting, door de hoge krachten die op zo'n ketting komen te staan.

Een kettingpons is wat jij nodig hebt. Hebben ze vast en zeker bij Cycle Shop.
Ja hoor, kijk maar hier
 
Laatst bewerkt:
Kijk even in een werkplaats handboek

te vinden bij

www.carlsalter.com

hmm kan aan mij liggen maar vind geen werkplaats handboek van mijn motort op de site.. en heb geprobeert een andere te downloaden zx9r en zx7 (met de hoop dat er instaat dat het handboek ook geld voor de volgende types: blablabla en zx6r 1996(A)) maar geen 1 download werkt bij mij.. krijg een fout

Ik heb een handboek kunnen vinden van 2005 model van mijn motor... is die qua kleppen stellen hetzelfde? dit staat erbij:

Engine Top End
Valve Clearance:
Exhaust 0.22 ∼ 0.31 mm (0.0087 ∼ 0.0122 in.) – – –
Inlet 0.11 ∼ 0.19 mm (0.0043 ∼ 0.0075 in.) – – –
 
Laatst bewerkt:
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Als het goed is, zijn dat de juiste gegevens van je motor.
Als de link niet werkt:

Baujahr / Fahrgestellnr.
Baujahr: 1994-1997
Fahrgestellnr.:


Füllmengen
Gabel pro Holm: 381 +/- 4 CM3
Öl ohne Filter: 3,6L.10W40-20W50
Öl mit Filter: 4,0L.10W40-20W50
Bremsflüssigkeit: DOT 4
Endgetriebe: -
Betriebsstoff: 18L.NORMAL BLEIFR.
Kühlflüssigkeit: 2,7 LITER


Technische Daten
Hubraum: 599 ccm
Zylinder: 4
PS/KW: 98/72
Ventilspiel (Ein): KALT 0,15-0,24 MM
Ventilspiel (Aus): KALT 0,22-0,31 MM Leerlaufdrehzahl: 1050 +- 50 U/MIN
Vergaserluftschraube:
Reifendruck (vorn): 2,2-2,5 BAR
Reifendruck (hinten): 2,6-2,9 BAR
Zündkerze 1: NGK CR9E
Zündkerze 2: CHAMPION G59C
Elektrodenabstand: 0,7-0,8MM/CH.0,6MM
Lenker/Standrohr Ø: /41 MM
Ritzel/Kettenrad: 15/40 ZÄHNE
Kette: 525
 
dankje :)

Verricht onderhoud tot nu toe:

– flesje forte in een volle tank benzine gedaan
– stationeer toerental nagekeken, deze liep nog goed
– speling gashendel gecontroleerd, deze stond nog goed
– speling koppeling gecontroleerd, deze stond nog goed
– balhoofd lager/stuur gecontroleerd op speling/soepel draaien, dit was nog perfect
– ketting/tandwielen slijtage gecontroleerd, dit was nog goed
– ketting/tandwielen + omgeving gereinigd en ketting met verse ketting spray voorzien
– motor olie incl. olie filter vervangen
– nieuwe remblokken voor en achter
– alle 3 de rem klauwen gereviseerd
– nieuwe koelvloeistof
– nieuwe remvloeistof
– nieuwe accu
– nieuwe koelingsventilator (was vast gelopen)
– nieuwe voor + achterband
– nieuw achterwiel lager
– bougies vervangen
– benzine filter vervangen
– luchtfilter gereinigd
– voetsteps,standaard,schakelpookje,achterrem pedaal,koppeling kabel en choke kabel voorzien van olie.
– voorvork/vering gecontroleerd, veert prima, lekt niet, komt terug omhoog, hangt niet vast, en gaat soepel, duikt niet abnormaal naar onder bij hard remmen. Nieuwe voorvork olie niet nodig
– balhoofd lager draait perfect, knarst/kraakt niet en heeft geen speling, smeren niet nodig
– milieu klep verwijderd
– clean air systeem verwijderd

nog geplanned binnekort:

– kleppen stellen
– gas kleppen synchroniseren
– K&N filter kopen+inbouwen
– link-systeem nakijken en indien nodig smeren
– sensor en thermostaat controleren
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Dude ;)

Neem een tip van mij aan en koop gewoon zo'n fijne carbtune Pro. Het kost de wereld niet en je kunt elk voorjaar gewoon je gaskleppen op tijd zetten, zonder problemen.
Zal je broer ook leuk vinden, als je tenminste ook zijn fiets wilt synchen.

Ook als je ooit een injectiefiets zou hebben, de Carbtune kun je blijven gebruiken.
Koop er dan ook gelijk een colortune glasbougie bij, om het mengsel al een heel eind in de goede richting af te stellen. Scheelt je zo een extra run op de testbank....


Leuk hé, dat we ook gewoon als vriendjes kunnen communiceren..... *D
 
Laatst bewerkt:
misschien heeft mijn broer al zo'n apparaat of gaat hij deze nog aanschaffen, aangezien die een eigen werkplaats aan het maken is ofja heeft gemaakt in de garage ^^ ik heb hem de site can carbtune.com eens doorgestuurd. (hij doet sinds kort zelf de motortjes onderhouden, heeft er 3 :P) dus denk dat ie wel zo'n ding heeft of gaat aanschaffen..
 
misschien heeft mijn broer al zo'n apparaat of gaat hij deze nog aanschaffen, aangezien die een eigen werkplaats aan het maken is ofja heeft gemaakt in de garage ^^ ik heb hem de site can carbtune.com eens doorgestuurd. (hij doet sinds kort zelf de motortjes onderhouden, heeft er 3 :P) dus denk dat ie wel zo'n ding heeft of gaat aanschaffen..
Als hij hem nog niet heeft, net zo lang zeuren totdat hij er 1 koopt......

Die dingen zijn hun gewicht in goud waard!!
 
hmm de milieuklep en dat kleen air systeem kan er niet zomeer uit denk ik.. tenminste mn motor loopt nu voor geen meter meer... houd in.. stottert... trekt niet.. valt weg.. :(
ben lang lokale motorzaak geweest, hij zegt dat die gewoon op alle 4 de cilinders draait en hij denkt dat het komt dat ie valse lucht trekt ergens.. het slangetje welke ik open heb laten liggen wat de vlotterbak ontluchting is.. kan dat niet toch een vaciumslang zijn welke ik moet afdoppen?
 
dat milieusysteem kan er wel zonder problemen uit.
de vacuumslang zit op de inlaatspruitstukken.
dus tussen de cilinderkop en de carburateurs.
ontluchting van de vlotterbakken zit tussen de carburateurs.

maar als je denkt dat er een slangetje dicht moet, dan probeer je dat toch even uit.
 
ik heb alle mogelijkheden geprobeert maar hij blijft kut lopen... uiteindelijk alles terug gezet die milieutroep en nu loopt die weer perfekt! :D dus ik laat het maar zitten...:P

und und und dinsdag breng ik em weg, worden kleppen gesteld, gaskleppen gesynct, linksysteem gesmeerd, en afgesteld op de testbank (H)(H)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan