Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 10

Ténéré rit 2016

  • 3 April - Veluwe

    Stemmen: 2 11,8%
  • 3 april - Brabant

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3 april - Geen voorkeur voor locatie

    Stemmen: 0 0,0%
  • 17 april - Veluwe

    Stemmen: 1 5,9%
  • 17 april - Brabant

    Stemmen: 6 35,3%
  • 17 april - Geen voorkeur voor locatie

    Stemmen: 4 23,5%
  • Ik kan altijd!

    Stemmen: 4 23,5%

  • Totaal aantal stemmers
    17
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zojuist de knoop doorgehakt wat betreft vering.

Voor achter heb ik een ohlins besteld met reservoir.
En voor de voorvork heb ik wilbers progressieve veren besteld.

Nu wachten op de levreing zodat ik weer een paar dagen iets te hobbyen heb :)

Heeft er iemand nog tips waar op te letten bij het ombouwen van de voorvork?
 
Laatst bewerkt:
Als je toch bij de achterbrug aan het rommelen bent.. Het oude vet van de as en bussen met een doek wegvegen (niet met ontvetter, remmenreiniger ofzo aan de gang gaan) en opnieuw goed in het vet zetten.
Als het nog niet eerder open is geweest is het waarschijnlijk vrij droog. In de fabriek zijn ze een beetje zuinig met het vet.

[q]Heeft er iemand nog tips waar op te letten bij het ombouwen van de voorvork?[/q]

Let er op dat je flink wat foto's maakt en hier neerplempt.
 
Doppen losdraaien, olie uitkappen, veren uithalen, dikkere olie in tot op juiste hoogte, veren insteken, niks moeilijks aan.

Kleine tips:
Doppen halve slag losdraaien als ze nog in't kroonstuk zitten, anders krijg je ze nooit los.
Motor goed ondersteunen voordat je de vorkbenen loshaalt uit de kroonplaten.
Bij de Ten is't niet gegarandeerd dattie blijft staan met een bok in't midden. Naargelang de vulling van de tank valtie voorover.
Als je het voorwiel achterop 't zadel legt blijftie staan.
Om alle olie goed uit de cartridges te hebben, paar keer goed pompen tot je enkel nog lucht hoort.
Zelfde bij vullen: pompen tot je geen lucht meer hoort na bijvullen, dan pas niveau meten.
verder eh..
Alsie der toch uit is, misschien ook de balhoofdlagers eens in't nieuw vet steken.
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de tips.

nieuw vet voor en achter zat al in de planning moet ook kettingset wisselen dus dan maar meteen alles goed aanpakken.

Ga buiten het veren wisselen ook de glijbussen en alles vervangen heb m dan toch zover uit mekaar liggen.
 
Okeej mannen even hulde aan de service van off-the-road.de gisteravond mijn bestelling geplaatst en namen net contact met mij op of ik wel de juiste veren had besteld. Ze hadden via alle bestelde onderdelen geconcludeerd dat de voorvork veren die ik had geselecteerd niet goed waren voor mijn toepassingen.

Na even snel contact ghad te hebben hebben ze mij andere (goedkopere) veren aangeboden die beter bij mijn gewicht en rijstijl zouden passen.

Die mannen hebben er verstand van en doen niet klakkeloos bestellingen bij mekaar gooien en versturen. Althans zo komt het op mij.over :p

Owja als het goed is morgen de spullen al in huis *O*
 
Bij mijn bestelling een tijdje terug ontbrak een deel van de bestelling. Dat leek toch wel op 'bij mekaar gooien en versturen.' :+

Maar na een mailtje kreeg ik binnen een week de rest ook thuis gestuurd.
 
Off-The-Road... Tja, het blijft een beetje vreemd bedrijf als je op xt660 gaat lezen. De ene keer perfect en de andere keer is het echt helemaal niks. Zo ook met de levering. De een loopt er mee weg, terwijl de ander er van zijn leven nooit meer wat mee te maken wil hebben.

Ik moet wel zeggen dat ze bij bepaalde zaken erg serieus bezig zijn om antwoord te geven op vragen, dat dan weer wel. Eigen ervaring. Heb er trouwens nooit iets besteld want ik kon tot nu toe alles nog zelf maken.
 
Hier ook goede ervaringen met ze. Had Acerbis handkappen voor een XT660R gekocht. 1 van de bevestigingssteunen was overduidelijk in de fabriek verkeerd voorgeboord. Foto gestuurd. Binnen een paar minuten mail terug en 3 dagen later nieuw onderdeeltje in de postbus. Top!
 
zijn er mensen met interesse voor een yamaha topkoffer voor ik hem op marktplaats verkoop?
zit een nieuw slotsetje in (yamaha geleverd) omdat het orginele setje te lange sleutels hebben die snel afbreken.
 
Dag mensen,

Ik ben Wim van Ommeren, 64 jaar en na jaren van een BMW R1100GS met 290.00 km overgestapt op een xt660z. En dat bevalt tot nu toe.
Nu ben ik op zoek naar een tandwielhouder (in het achterwiel)
Het lager in de tandwielhouder ligt namelijk los en dat blijft niet goed gaan.

Iemand van jullie misschien een gebruikt exemplaar liggen ?

Info bij sloperijen heeft niets opgeleverd.

Dank en groet

Wim

Nickname SPIEDIE
 
Hoi Wim, welkom op MF en gefeliciteerd met je goede keuze :)

Wil je echt de complete tandwielhouder vervangen? Uit je verhaal begrijp ik dat het gat groter is geworden en het lager niet meer klemt? Hoeveel kilometers heeft je Tenere gedraaid? Als er bijv. 50.000 met dezelfde versleten rubbers in de tandwielhouder is doorgereden zou het kunnen maar het lijkt me sterk...

Ander lager is misschien een betere optie. Je kunt voor ongeveer 10 euro een breder lager bestellen, de tandwielhouder in de draaibank stukje laten uitdiepen en dat monteren. Zie ook: sprocket carrier bearing mod - .: XT660.com - The #1 XT660 Resource :.
Er op dat forum nog meer te vinden over dit onderwerp. Hier ook trouwens, mijn dubbel lager ligt al een jaar op te plank te wachten.


Als je tandwielhouder echt aan gort is kun je ook die van een MT-03 of XT660R / X proberen te zoeken die zijn hetzelfde. Deze bijvoorbeeld:

JT Rear Sprocket 47T 520P JTR855.47 Steel Yamaha XT 660 R 2006 | eBay
 
Voor mensen die het uiterlijk van hun Tenere willen veranderen:
www.rubberdust.com

Wow wat ontzettend gaaf! Deze gaat op mijn verlanglijstje :)

Heeft er nog iemand interesse in een radiateur beschermer van Metal Mule? Ik heb er één extra besteld om een mooi rond aantal te maken en omdat ik de verwachting had dat ik deze toch wel kwijt zou kunnen.

Ik heb er maar één, dus wie het eerst komt is ervan. Prijs is 50 euro (ex verzenden). Hij is uiteraard nieuw. Bij geen interesse hier gaat hij op marktplaats.

Mocht iemand er nog een over hebben dan houd ik me aanbevolen! Heb de bestelling helaas ook gemist '(
 
Nope, 900 is me te zwaar.
500cc v-twin zouden ze moeten maken.

Of mijn MT07 gebaseerde render.
Als ik 'm op iedere pg eens plaats, zou yam 'm dan uiteindelijk gaan maken?
(ja zagers, zonder bek mag ook) :P

p4pb13049582.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vind je? Lijkt mij, naast een designstudie, teveel op een wannabe opvolger, teveel straatgericht en te weinig echt allround. Zadel loopt naar mijn mening niet ver genoeg door naar voren voor echt offroadgebruik en, helaas, ik vind hem er persoonlijk ook weer te lomp uitzien...
 
Ik ben sinds vandaag de eigenaar van een xt660z in het blauw uit 2009 met 34000 km op de teller. Incl. Yamaha kofferzet. Ik vond het echt briljant rijden! ben erg blij ermee.

Moet nog wel wat aan gebeuren, zo zijn de balhoofd lagers versleten, maar daar krijg ik een setje van toegestuurd, en daardoor ging er ook mooi wat van de prijs af.

Verder moet ik mijn eigen navigatie houder er op zetten ipv degene die er op zit.

Verder nog dingen die ik ff moet checken?

Groeten Durk, en bedankt nog voor alle info die ik hier kreeg!
 
Gefeliciteerd! Klinkt als een goede keuze.
Trek in ieder geval even het hele linksysteem aan de achterbrug uit elkaar, gooi de naaldlagers in de thinner zodat de siliconenkooi oplost en de lagernaaldjes makkelijk los komen, en zet daarna deze lagers goed in het vet. Die dingen staan geheid droog doordat ze af fabriek met een druppel olie gesmeerd worden.
Even opletten als je de achterbrug eruit haalt: Aan de rechterzijde zit een spanner dmv. schroefdraad. Stukje indraaien bij het losmaken en nadat de brug terug op zijn plaats zit, weer spelingsvrij opspannen.

Verder... Geniet van de kilometers!
 
Wat Hubertje bedoelt is dat bij de 2009-types er een hele kleine serie was waarbij de bak in elkaar loopt vanwege een onderdeel wat niet de juiste kwaliteit had. Hoef je je niet direct zorgen om te maken, al is het lullig als juist de jouwe bij die serie zat. Als hij vreemd schakelgedrag gaat vertonen is het wel een reden om alert te zijn. Gebruik de zoekfunctie even op xt660.com.

Kan trouwens absoluut geen kwaad om je te registreren bij die site: Het geeft je een schat aan informatie!
 
Laatst bewerkt:
Ah ik had al zo'n vermoeden. Hij schakelt momenteel helemaal top dus heb er nu nog geen last van.

Ik zat al op xt660.com te zoeken maar kon er niets over vinden kan iemand mij verder helpen?

Zal met de naaldlagers van het link systeem bezig gaan. Moet ook de balhoofdlagers vervangen dus dat kan mooi in 1 dag.
 
Ik heb vandaag de pivotpegz gemonteerd, jeetje wat zijn die dingen groot vergeleken met de originele stepjes. :+

En nog wat andere dingetjes, maar de H&B plaat onder het blok moet nog. Is wat meer werk dan ik dacht.

Een 900 hoeft van mij ook niet. CC's is zoals ie nu is voor mij prima, maar er mogen wel de nodige kilo's af. Wat minder gewicht zou ik wel fijn vinden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan