Ik heb een vraag over een elektrisch probleem wat ik afgelopen weekend had.
We hadden een route gepland van +-200km, na een uur viel mijn motor stil tijdens het wachten voor een stoplicht. Het had dezelfde verschijnselen als het probleem met de spanningsregulator/stekker, wat ik twee jaar geleden heb gehad. Deze heb ik destijds gerepareerd en 4 maanden geleden vervangen voor een nieuwe stekker.
Dashboard viel uit, stroom ging van 14.0V naar 6-7V (ingebouwde voltmeter) en wilde toen niet meer aan of starten. Stekker van de spanningsregulator eraf gehaald, schoongemaakt, want veel meer kon ik niet doen aan de kant van de weg. De motor startte weer en ik kon er weer mee rijden. Na 2 uur hetzelfde probleem, maar dit keer kreeg ik de motor niet meer aan de praat.
Motor thuis neergezet, accuspanning gemeten direct op accu en deze was 12.8V. Na het omdraaien van het contact 6-7V. Andere motoraccu aangesloten, 12.8V, zakte in naar 10-10.5V bij starten en laadde 13.8-14.0V bij, bij 3000-5000 toeren. Mijn accu weer aangesloten en zakte weer in naar 6-7V bij omdraaien contact. Geprobeerd accu op te laden, drie verschillende motorladers geprobeerd zonder succes, waarbij de laatste van Oxford de spanning weergaf, deze varieerde van 9-16V en leek hem niet te kunnen opladen.
Stekker spanningsregulator gecontroleerd, absoluut geen tekenen van schade / gesmolten connectoren of iets wat erop kan wijzen dat hier iets mis mee is.
Naar aanleiding van dit bericht op het XT660-Forum (
XT660R broken regulator/rectifier and MOSFET conversion - .: XT660.com - The #1 XT660 Resource :.), de weerstand doorgemeten op de stator, deze was 0.3 Ohm (werkplaatshandboek zegt 0,224 – 0,336 Ohm, nauwkeuriger kon mijn meter niet meten). Ik heb nog gecontroleerd op lekspanning, maar dit bleek ook niet het geval te zijn.
In juni 2018 heb ik een Motobatt MBT9B4 gekocht, nadat de originele accu het na 9 jaar wel wat moeilijker kreeg om te starten. Met de Motobatt nooit problemen gehad, met uitzondering van een paar wintermaanden (waar de accu maandelijks aan de lader hing) altijd mee doorgereden.
Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik de Motobatt heb gekocht voor eventuele garantie (met de gedachte dat er wellicht een productiefout zit in dit type accu), maar er werd mij verteld dat het eerder ligt aan een probleem in de motor, met name de spanningsregulator en/of dynamo, dan aan de accu. Met hetgeen wat ik heb kunnen nameten: stekker spanningsregulator in orde, weerstand stator binnen toleranties, motor laadt 14.0V bij, dat ik op dit ogenblik geen problemen heb in het laadsysteem.
Nu heb ik een nieuwe accu gekocht en alles lijkt te werken. Laadt netjes bij met 13.8-14.0V.
Dit weekend was ik dicht bij huis waar het gebeurde, maar het kostte toch een paar uur extra en is minder praktisch als je ergens in het buitenland staat terwijl je op reis ben.
Ik vroeg mij af of iemand nog een idee zou kunnen hebben waar ik eventuele fouten zou kunnen zoeken om dit in het vervolg te voorkomen. Of wat ik nog kan nameten om erachter te komen of er daadwerkelijk een probleem gevonden kan worden in het laadtraject.