Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Hoi, heeft iemand op dit forum mijn Ténéré gekocht? Had hem ingeruild bij Gebben, maar die kan hem natuurlijk doorverkocht hebben. Het is een MattGrey XT 660 Z Ténéré zonder abs met kenteken 25MFLT. Je herkent hem zo, heel
XT660Z Ténéré.jpg
hoog zadel.
 
Lang verhaal kort: Heeft iemand nog een zadel liggen, die ik over kan nemen?
Ik kan je helaas niet helpen, ik heb mijn zadel destijds laten aanpassen dus ik heb alleen de origine. Kan je niet een gevraagd advertentie op marktplaats zetten? Zijn vast wel mensen die nog iets op de plank hebben liggen. Rare gang van zaken bij OTR trouwens, ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met ze, meestal zijn ze vrij snel.
 
Ik kan je helaas niet helpen, ik heb mijn zadel destijds laten aanpassen dus ik heb alleen de origine. Kan je niet een gevraagd advertentie op marktplaats zetten? Zijn vast wel mensen die nog iets op de plank hebben liggen. Rare gang van zaken bij OTR trouwens, ik heb eigenlijk alleen positieve ervaringen met ze, meestal zijn ze vrij snel.
Ah ja een gevraagd advertentie is een goede.

Ja ik had tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen met hen. Maar ze doen nu heel moeilijk en onvriendelijk :(
 
Iemand hier tips waar ik een niet originele voorrrem-remlicht-schakelaar kan vinden? De originele zijn peperduur voor het simpele onderdeel wat het eigenlijk is. Kan ze wel vinden vanuit China/eBay maar dan is het altijd maar de vraag of je de juiste krijgt. Gaat om het schakelaartje met palletje achter je voorremgreep. Simpele fix mits je het juiste onderdeel weet te vinden.
 
Lang verhaal kort: Heeft iemand nog een zadel liggen, die ik over kan nemen?

Heel héél misschien heb ik nog ergens in de kelder op m'n werk eentje liggen. Wel een verlaagde oude, vrij oncomfortabel. Maar als je daardoor iig weer wat kan rijden misschien wel een optie voor je? Maar nogmaals, weet het niet zeker, kan zijn dat ik hem inmiddels ergens anders heb liggen of niet meer terug kan vinden tussen alle troep die daar ook ligt. Kan ook pas dinsdag checken aangezien ik nu in het buitenland zit. Maar zal dinsdag of woensdag even kijkje voor je nemen als je een verlaagde (lees vrij harde) niet erg vind.
 
Iemand hier tips waar ik een niet originele voorrrem-remlicht-schakelaar kan vinden? De originele zijn peperduur voor het simpele onderdeel wat het eigenlijk is. Kan ze wel vinden vanuit China/eBay maar dan is het altijd maar de vraag of je de juiste krijgt. Gaat om het schakelaartje met palletje achter je voorremgreep. Simpele fix mits je het juiste onderdeel weet te vinden.
Wat is peperduur in dit geval?
Hier kost ie 36,34 euro (plus verzendkosten neem ik aan): FRONT STOP SWITCH ASSY 4HM839800000 Zoek Onderdeelnummer # YAMAHA - Catalogus met originele reserveonderdelen
(overigens best veel geld voor zo'n ding, maar zo gaat dat vaak met reserve-onderdelen)
 
Laatst bewerkt:
Heel héél misschien heb ik nog ergens in de kelder op m'n werk eentje liggen. Wel een verlaagde oude, vrij oncomfortabel. Maar als je daardoor iig weer wat kan rijden misschien wel een optie voor je? Maar nogmaals, weet het niet zeker, kan zijn dat ik hem inmiddels ergens anders heb liggen of niet meer terug kan vinden tussen alle troep die daar ook ligt. Kan ook pas dinsdag checken aangezien ik nu in het buitenland zit. Maar zal dinsdag of woensdag even kijkje voor je nemen als je een verlaagde (lees vrij harde) niet erg vind.
Dat zou super zijn, dan zou ik voorloopig iig weer kunnen rijden! Als je zou willen kijken heel graag!
 
Hallo, in 2008 heb ik een nwe Tenere xt660z gekocht en ben kriskras door Europa, Marokko en Tunesië geweest (boot vanaf Genua). Nu 102.500km op de teller en afgelopen winter heb ik het blok uitelkaar moeten halen en o.a. nwe krukas, lagers en zuiger gemomteerd. Op dit forum heb ik af en toe al een vraag gepost en hier komt mijn volgende. Vanaf het begin af aan vind ik de versnellingen wat kort en heb eigenlijk nooit de moeite genomen om de tw verhouding 15/45 te veranderen. Ik heb wel gelezen dat sommige een 14 voor monteren wanneer ze van de weg af gaan maar zijn er mensen die een 16 voor of een bv 42 of 43 achter ooit hebben uitgeprobeerd? En zoja wat was hun ervaring. Alvast bedankt.
 
Geen ervaring met andere tandwielverhouding, maar wel benieuwd wat precies de reden was om het blok uit elkaar te halen?
 
Geen ervaring met andere tandwielverhouding, maar wel benieuwd wat precies de reden was om het blok uit elkaar te halen?
Als ik de motor koud startte dan hoorde ik een hoog gierend geluid, dat ging wel weer weg als hij warm werd maar het zat mij niet lekker. Afijn nadat ik het blok op de werkbank had leggen heb ik de rechter carterhelft gedemonteerd en kon ik de binnenschaal van het krukaslager over de krukas draaien dus dat gaf het gierende geluid. Geen idee hoe dat zo gekomen is. Bij 99675km! Altijd op tijd olie, oliefilter, luchtfilter vervangen, weinig offroad, weinig hoge toeren altijd rustig warm rijden, nooit over zijn zeik gejaagd. Wel heb ik er soms lange afstanden op 1 dag mee afgelegd maar max rond de 120/130 op de teller dus 108/117km/u. Na de revisie weer bijna 3000km gereden en alles werkt zoals het hoort :]
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring met andere tandwielverhouding, maar wel benieuwd wat precies de reden was om het blok uit elkaar te halen?
Hallo geachte Frazer. Hoop dat je wat had aan mijn info en nu een vraag aan jou. Ik heb gezien dat jij ook aardig wat km's gemaakt hebt op je Tenere en mijn vraag is dan ook zijn er bij jou nog mankementen voorgevallen of zaken die ik kan voorkomen door op mijn tochten bijv. een bobine, spanningsregelaar op reserve te houden Wel bijzonder aan mijn motor is, buitenom de revisie is dat ik nog steeds mijn eerste accu erin heb zitten, nu dus 13 1/2 jaar oud!
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd met tandwielverhouding 16-45, dat geeft een paar honderd minder RPM. Bijkomend voordeel is dat de kilometer-teller vrijwel gelijk is aan GPS-kilometers (120km/u op de teller is 118km/u GPS) waarbij bij 15-45 bij mijn Tenere dit nog wel iets van 10% afwijkend was.

Voor reizen met bagage en her en der wat offroad paadjes altijd goed mee uit de voeten gekomen. TET Kroatië had ik liever 15-45 gehad of nog wat kleiner voor/groter achter.
 
Hallo geachte Frazer. Hoop dat je wat had aan mijn info en nu een vraag aan jou. Ik heb gezien dat jij ook aardig wat km's gemaakt hebt op je Tenere en mijn vraag is dan ook zijn er bij jou nog mankementen voorgevallen of zaken die ik kan voorkomen door op mijn tochten bijv. een bobine, spanningsregelaar op reserve te houden Wel bijzonder aan mijn motor is, buitenom de revisie is dat ik nog steeds mijn eerste accu erin heb zitten, nu dus 14 1/2 jaar oud!

Die van mij staat nu bijna op 120k, en ik heb weinig noemenswaardige problemen gehad. Vandaar dat ik ook benieuwd was wat er aan jou blok mankeerde. Elektronica is allemaal probleemloos, spanningsregelaar, bobine alles is nog origineel. Accu is 1x vervangen.

Mijn blok is bij 40k uit elkaar geweest, omdat hij ongeveer een liter olie op de 1500km verbruikte. Duidelijke oorzaak is nooit gevonden, maar met een nieuwe zuiger, veren en klepseals was het over. Nu inmiddels bijna 80k verder en het olieverbruik is nog minimaal.

Sinds vorig jaar heb ik ook een Tenere 700, dus de kilometers met de 660 lopen niet meer zo hard op. Ik ga er nog wel eens een weekje mee weg, maar echt lange tochten maak ik er niet meer mee.
 
Ik rijd met tandwielverhouding 16-45, dat geeft een paar honderd minder RPM. Bijkomend voordeel is dat de kilometer-teller vrijwel gelijk is aan GPS-kilometers (120km/u op de teller is 118km/u GPS) waarbij bij 15-45 bij mijn Tenere dit nog wel iets van 10% afwijkend was.

Voor reizen met bagage en her en der wat offroad paadjes altijd goed mee uit de voeten gekomen. TET Kroatië had ik liever 15-45 gehad of nog wat kleiner voor/groter achter.
Bedankt, ga ik ook eens proberen 👍
 
Die van mij staat nu bijna op 120k, en ik heb weinig noemenswaardige problemen gehad. Vandaar dat ik ook benieuwd was wat er aan jou blok mankeerde. Elektronica is allemaal probleemloos, spanningsregelaar, bobine alles is nog origineel. Accu is 1x vervangen.

Mijn blok is bij 40k uit elkaar geweest, omdat hij ongeveer een liter olie op de 1500km verbruikte. Duidelijke oorzaak is nooit gevonden, maar met een nieuwe zuiger, veren en klepseals was het over. Nu inmiddels bijna 80k verder en het olieverbruik is nog minimaal.

Sinds vorig jaar heb ik ook een Tenere 700, dus de kilometers met de 660 lopen niet meer zo hard op. Ik ga er nog wel eens een weekje mee weg, maar echt lange tochten maak ik er niet meer mee.
Hoe bevalt de 700 in vergelijk met de 660? Wat ik persoonlijk erg fijn vind is de 24ltr tank ipv de 16 ltr tank op de 700. Op mijn toertochten hoef ik maar 1 x te tanken rond de 500km op 1 tank. Het leuke is die groepen motorrijders die je op de snelweg voorbij komen en bij elk benzinestation op elkaar staan te wachten om te kunnen tanken met hun 12 of 16 ltr tankje. Maar goed 48 of 73 pk zal wel groot verschil zijn.
 
Hoe bevalt de 700 in vergelijk met de 660? Wat ik persoonlijk erg fijn vind is de 24ltr tank ipv de 16 ltr tank op de 700. Op mijn toertochten hoef ik maar 1 x te tanken rond de 500km op 1 tank. Het leuke is die groepen motorrijders die je op de snelweg voorbij komen en bij elk benzinestation op elkaar staan te wachten om te kunnen tanken met hun 12 of 16 ltr tankje. Maar goed 48 of 73 pk zal wel groot verschil zijn.
Ik vind de T7 een fantastische motor, maar ik zou niet zeggen dat ie beter is dan de 660. Wat de 700 wint aan gebruiksgemak en polyvalentie, compenseert de 660 met range en karakter.
Ik had wel de vering van de 660 behoorlijk verbeterd (kyb/öhlins), op de 700 vind ik dat niet nodig.
 
Ik vind de 700 bijna perfect, maar ik heb m gekocht omdat ik op de 660 verliefd was.
De 700 is alles wat ik destijds wilde dat de 660 was, maar het is geen 660.

Ik kan nog wel even doorgaan :+
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me daar wel bij aansluiten. De 700 is een hele fijne motor waar eigenlijk alles aan klopt. Dat is een pluspunt, maar tegelijk ook een minpunt. Het karakter van de 660 mis ik bij de 700.

De tankinhoud vind ik persoonlijk wel echt een minpunt, zo rond de 270km begint het lampje te knipperen. Ik heb nog niet getest hoe ver ik dan nog kom tot hij echt leeg is. Bij de 660 was de 400 makkelijk haalbaar, en zonder al te veel moeite de 500 ook wel. Met 300 km actieradius kom je in principe ook wel overal, maar als je wat meer buiten de bewoonde wereld komt dan betekent het wel dat je na 150 tot 200km echt wel op zoek moet gaan naar een pomp als je op safe wil spelen. Vorig jaar op de TET in Zweden moest ik echt van de route af om op zoek te gaan naar een pomp. En dan is dat nog Zweden, als je echt naar donker Afrika wil kan het misschien wel een dingetje worden. Maar eerlijk is eerlijk, dat doet verhoudingsgewijs natuurlijk bijna niemand. Voor 99% van de gebruikers zal de actieradius gewoon voldoende zijn, alleen als je de 660 gewend bent dan moet je er gewoon even aan wennen.
 
Het karakter van de 660 mis ik bij de 700.

Ik wou je dat eigenlijk al een tijdje vragen, of jij dat ook had, maar wist niet goed hoe dat te vragen zonder de indruk te geven dat ik van de 700 niet tevreden ben..

Ik heb eens gekeken naar die acerbis tank voor de 700, maar het wordt nogal een bultrug zo.
 
Ik wou je dat eigenlijk al een tijdje vragen, of jij dat ook had, maar wist niet goed hoe dat te vragen zonder de indruk te geven dat ik van de 700 niet tevreden ben..

Ik heb eens gekeken naar die acerbis tank voor de 700, maar het wordt nogal een bultrug zo.
Dan ga je ook aan het concept voorbij denk ik.
Ze hebben het zoveel mogelijk op een enduro laten lijken kwa looks en gevoel is mij verteld.
 
Dat ben ik sowieso al met mijn steigers en zeecontainers.. De middenbok denk ik er nog eens onderuit te gooien.
 
Ik wou je dat eigenlijk al een tijdje vragen, of jij dat ook had, maar wist niet goed hoe dat te vragen zonder de indruk te geven dat ik van de 700 niet tevreden ben..
Herkenbaar
Ik heb dat wel met meer motoren hoor. Tegenwoordig lopen ze allemaal als een naaimachine, alles klopt, en toch mis ik iets. Ik hou er juist wel van als je een beetje moet werken, als het een beetje rammelt of af en toe een beetje nukkig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan