GS450L 1982 loopt op 1 cilinder

Ketfenger

Rookie
19 jun 2012
4
0
Beste motorcollega's,

Ik heb een Suzuki GS450L uit 1982. Deze heeft meer dan 10 jaar stil gestaan en afgelopen weken opnieuw leven ingeblazen. Nieuwe accu, luchtfilter, olie, oliefilter, banden, carburateur gereinigd, nieuwe bougies, starten, lopen! Wat geweldig om weer na zo'n lange tijd op de motorfiets te rijden!!
Maar dan begin de zoektocht naar de knal uit mijn rechter knalpijp. Als ik stil sta lijkt het wel of de rechteruitlaat een echte knalpijp is. Klappen waar je bang van wordt, toch is de uitlaat niet lekt. Links loopt perfect, rechts doet ploffen en loopt onregelmatig. Bougiedop op links, rechts eraf, -> motor loopt. Bougiedop op rechts, -> motor loopt niet. Rechter bougie vonkt toch prima. Ook de compressie van beide cilinders lijkt op het eerste gevoel hetzelfde. Oplossing: carburateur schoonmaken, reiniger in tank, bougies omwisselen, rechter bobine vervangen, startspray op carburateur geeft geen lek valse lucht aan. Opnieuw starten, geen verbetering. Dan alles verwisseld van de carburateur van links naar rechts wat demontabel is, starten, geen oplossing. Inmiddels komt de benzine in mijn luchtfilter onderaan het pijpje eruit en is de rechterbougie nat (geen verbranding). Carburateur nogmaals gereinigd, geen verbetering. Dan alles maar een doormeten met de multimeter. Ontdekt dat de dynamo defect is, losgekoppeld en een vervanging besteld (moet nog binnen komen). Signal generator doorgemeten (conform waarden 60 ohm), geeft ook een lichte voltsignaal af op wit/groen en bruin), bobines doorgemeten (primair en secundair conform waarden), aarde opnieuw bevestigd (opgeschuurd en aangedraaid).De r/r spanningsomvormer is conform waarden. Ik ben op zoek gegaan om de CDI unit door te meten , er schijnen schema's te bestaan om de diverse combinaties met de multimeter door te meten, echter heb ik dit niet kunnen vinden. Voor wat ik kan meten, geeft de bedrading uit de signal generator gelijke waarden voor de linker en de rechter bobine.
Kortom, alles wat door te meten is heb ik uitgevoerd (geen kabelbreuken), ik kom er echter niet uit. Rchtercilinder vonkt, lijkt erop dat electrisch goed is. Omdat ik alles van de carburateur heb omgewisseld, zou het dit niet kunnen zijn. Wie heeft nog een idee om te testen wat het zou kunnen zijn.

Bedankt voor jullie reactie.
 
Compressie gemeten?
Misschien dat na die lange stilstand er een klep in zijn gelijder is blijven kleven,
waardoor hij nu een kromme klep heeft?
 
Hallo sleutel en bananeman1001,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga jullie oplossingsrichting uitvoeren. Mijn insteek zou zijn dat de CDI defect is, goed dat er andere inzichten opduiken. Fijn om het probleem aan echte sleutelaars voor te kunnen leggen, dank hiervoor. Eerst ergens een compressiemeter regelen, zou best kunnen dat er een (inlaat)klep krom is getrokken. Ook de carburateur schoonmaken (ik heb geen stelschroef veranderd). Alle gaatjes nogmaals nazien. Voordeel is wel dat het eraf en erop zetten steeds sneller gaat.

Als ik de compressiemeting heb uitgevoerd en carburateur heb schoongemaakt, zal ik de voortgang op het forum melden. Kan effe duren ivm vakantie.

Tot horens.
 
Idd, eerst compressie meten, maar zal waarschijnlijk wel je CDI zijn.
Let even op je benzinekraantje, Ik heb hetzelfde kraantje en als het membraam lekt geeft dat ook rare effecten, maar dan in de linker cilinder (in rijrichting gezien)
 
Compressiemeting uitgevoerd, rechts geen compressie, duidelijke diagnose, een klep defect. Na demontage van de cilinderkop, inderdaad een defecte uitlaatklep. Nu op zoek naar een handyman, die de nieuwe uitlaatklep kan inslijpen. Inmiddels heb ik ontdekt dat de dynamo kapot is, deze ligt klaar ter vervanging.
Ik hou jullie op de hoogte over het vervolg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan