Beste motorcollega's,
Ik heb een Suzuki GS450L uit 1982. Deze heeft meer dan 10 jaar stil gestaan en afgelopen weken opnieuw leven ingeblazen. Nieuwe accu, luchtfilter, olie, oliefilter, banden, carburateur gereinigd, nieuwe bougies, starten, lopen! Wat geweldig om weer na zo'n lange tijd op de motorfiets te rijden!!
Maar dan begin de zoektocht naar de knal uit mijn rechter knalpijp. Als ik stil sta lijkt het wel of de rechteruitlaat een echte knalpijp is. Klappen waar je bang van wordt, toch is de uitlaat niet lekt. Links loopt perfect, rechts doet ploffen en loopt onregelmatig. Bougiedop op links, rechts eraf, -> motor loopt. Bougiedop op rechts, -> motor loopt niet. Rechter bougie vonkt toch prima. Ook de compressie van beide cilinders lijkt op het eerste gevoel hetzelfde. Oplossing: carburateur schoonmaken, reiniger in tank, bougies omwisselen, rechter bobine vervangen, startspray op carburateur geeft geen lek valse lucht aan. Opnieuw starten, geen verbetering. Dan alles verwisseld van de carburateur van links naar rechts wat demontabel is, starten, geen oplossing. Inmiddels komt de benzine in mijn luchtfilter onderaan het pijpje eruit en is de rechterbougie nat (geen verbranding). Carburateur nogmaals gereinigd, geen verbetering. Dan alles maar een doormeten met de multimeter. Ontdekt dat de dynamo defect is, losgekoppeld en een vervanging besteld (moet nog binnen komen). Signal generator doorgemeten (conform waarden 60 ohm), geeft ook een lichte voltsignaal af op wit/groen en bruin), bobines doorgemeten (primair en secundair conform waarden), aarde opnieuw bevestigd (opgeschuurd en aangedraaid).De r/r spanningsomvormer is conform waarden. Ik ben op zoek gegaan om de CDI unit door te meten , er schijnen schema's te bestaan om de diverse combinaties met de multimeter door te meten, echter heb ik dit niet kunnen vinden. Voor wat ik kan meten, geeft de bedrading uit de signal generator gelijke waarden voor de linker en de rechter bobine.
Kortom, alles wat door te meten is heb ik uitgevoerd (geen kabelbreuken), ik kom er echter niet uit. Rchtercilinder vonkt, lijkt erop dat electrisch goed is. Omdat ik alles van de carburateur heb omgewisseld, zou het dit niet kunnen zijn. Wie heeft nog een idee om te testen wat het zou kunnen zijn.
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb een Suzuki GS450L uit 1982. Deze heeft meer dan 10 jaar stil gestaan en afgelopen weken opnieuw leven ingeblazen. Nieuwe accu, luchtfilter, olie, oliefilter, banden, carburateur gereinigd, nieuwe bougies, starten, lopen! Wat geweldig om weer na zo'n lange tijd op de motorfiets te rijden!!
Maar dan begin de zoektocht naar de knal uit mijn rechter knalpijp. Als ik stil sta lijkt het wel of de rechteruitlaat een echte knalpijp is. Klappen waar je bang van wordt, toch is de uitlaat niet lekt. Links loopt perfect, rechts doet ploffen en loopt onregelmatig. Bougiedop op links, rechts eraf, -> motor loopt. Bougiedop op rechts, -> motor loopt niet. Rechter bougie vonkt toch prima. Ook de compressie van beide cilinders lijkt op het eerste gevoel hetzelfde. Oplossing: carburateur schoonmaken, reiniger in tank, bougies omwisselen, rechter bobine vervangen, startspray op carburateur geeft geen lek valse lucht aan. Opnieuw starten, geen verbetering. Dan alles verwisseld van de carburateur van links naar rechts wat demontabel is, starten, geen oplossing. Inmiddels komt de benzine in mijn luchtfilter onderaan het pijpje eruit en is de rechterbougie nat (geen verbranding). Carburateur nogmaals gereinigd, geen verbetering. Dan alles maar een doormeten met de multimeter. Ontdekt dat de dynamo defect is, losgekoppeld en een vervanging besteld (moet nog binnen komen). Signal generator doorgemeten (conform waarden 60 ohm), geeft ook een lichte voltsignaal af op wit/groen en bruin), bobines doorgemeten (primair en secundair conform waarden), aarde opnieuw bevestigd (opgeschuurd en aangedraaid).De r/r spanningsomvormer is conform waarden. Ik ben op zoek gegaan om de CDI unit door te meten , er schijnen schema's te bestaan om de diverse combinaties met de multimeter door te meten, echter heb ik dit niet kunnen vinden. Voor wat ik kan meten, geeft de bedrading uit de signal generator gelijke waarden voor de linker en de rechter bobine.
Kortom, alles wat door te meten is heb ik uitgevoerd (geen kabelbreuken), ik kom er echter niet uit. Rchtercilinder vonkt, lijkt erop dat electrisch goed is. Omdat ik alles van de carburateur heb omgewisseld, zou het dit niet kunnen zijn. Wie heeft nog een idee om te testen wat het zou kunnen zijn.
Bedankt voor jullie reactie.