GSX-R 600 volgas problemen

xingmarx

MF veteraan
10 dec 2007
1.034
0
Hoofddorp
Hoi!

Ik rij sinds een tijdje een GSX-R 600 uit '98. Tot nog toe deed de motor het altijd geweldig hoewel hij soms af en toe een beetje inhield rond de 7-8000 toeren.
Na 1,5e week niet te hebben gereden gister en vandaag weer gereden en nu is er iets raars aan de hand.
Met volgas trekt de motor goed door tot de 7000 rpm, dan gaat hij stotteren tot zo rond de 9000 rpm. Daarna gaat het weer even redelijk soepel tot +/- 11000 waarna hij ontzettend onregelmatig loopt tot aan de toerenbegrenzer.
Zelfs onbelast volgas fluctuert het toerental tussen de 11000 en de 13500.

Het probleem doet zich heftiger voor naarmate ik meer gas geef. Onder de 90% gas heb ik geen last van het probleem.

Te weinig lucht? Te weinig benzine? Hoop dat iemand mij de goede richting op kan sturen zodat ik tot een oplossing kan komen!!
 
Hmm ojee motorzaak tja ik snap t wel maar is jammer van t geld. Hier nog foto zoals beloofd, zo hoort de carterontluchting te zitten. T gaat om de dikke slang die van boven naar beneden door t scherm loopt. Hiervan vraag ik me dus af hoe t bij jouw zit.


Uploaded with ImageShack.us
 
Tja als je alle vacuumslangen en filtertjes nu nagelopen hebt houd het wat dat betreft wel op denk ik. Als ik je openingstekst terug lees met alle info die ik nu heb zou ik ook zeggen (anderen waren mij al voor met deze conclusie/tip) dat je een benzine probleem hebt. Misschien kun je nog een x een flesje schoonmaak in je tank gooien. Ik zou niet weten wat hier heb ik geen ervaring mee, mijn keus zou nl zijn carbs laten reinigen. Maar als je dit allemaal moet laten doen wordt t duur.
En om alles uit te sluiten toch maar je bobines door meten. In het haynes manual wat je hebt staat dit goed omschreven bij chapter 5 ignition system. Staan mooie fotos bij van hoe je de bobines doormeet met een multimeter.

ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt als probleem.
 
@ wesleyc, oja die heb ik wel eens zien staan. Zwarte flesjes met rode of witte letters als ik me niet vergis. Maar werkt t ook?

@xingmarx, Nog iets geprobeerd of ondernomen? Vast geen proefrit gedaan met dit mooie weer.
 
teveel carterdruk duid toh op slijtage zuigerveren of iets dergerlijks denk dit niet omdat
een beetje olie in je luchtfilterbox geen kwaad kanhoor.
Ik heb zelf een 600 98 carbs gehad. Ik kocht m met t probleem dat ie lekker liep tot de 7000 a 8000 maar hoger leek het nergens meer op.
Ik ontdekte dat ie met choke wel iets beter liep bovenin.
Na lang speuren ontdekte ik dat de luchtventielen die aan je carbs hangen niet goed zaten (de nippels waren afgebroken).
Ik heb deze ventielen afgesloten zodat ie onderin iets te rijk liep maar bovenin goed dit werkte perfect voor mij.
Ik ben benieuwd of t bij jou werkt ik denk dat jij even dingen moet uisluiten (compressie teste etc).
Klinkt namelijk als een mengsel klus of elektra klus.
Die luchtventielen heten in je whb solenoid valve
 
@ wesleyc, oja die heb ik wel eens zien staan. Zwarte flesjes met rode of witte letters als ik me niet vergis. Maar werkt t ook?

@xingmarx, Nog iets geprobeerd of ondernomen? Vast geen proefrit gedaan met dit mooie weer.

Hoi!

Op jou foto zie ik dat mijn carterontluchting dan toch wel goed aangesloten zit.
Aan de zijkant van het luchtfilter zie ik bij jou iets aparts wat ik ook heb, namelijk een soort van condoompje om een uitstulpeltje. Op basis hiervan ging de monteur er vanuit dat mijn carter niet op mijn luchtfilter was aangesloten...
Echt super bedankt voor die foto, sluit weer wat uit voor mij!

Verder niks meer uitgeprobeerd wat hier nog niet stond... Was ook druk + smerig weer. En het klussen gebeurt bij mij buiten.

teveel carterdruk duid toh op slijtage zuigerveren of iets dergerlijks denk dit niet omdat
een beetje olie in je luchtfilterbox geen kwaad kanhoor.
Ik heb zelf een 600 98 carbs gehad. Ik kocht m met t probleem dat ie lekker liep tot de 7000 a 8000 maar hoger leek het nergens meer op.
Ik ontdekte dat ie met choke wel iets beter liep bovenin.
Na lang speuren ontdekte ik dat de luchtventielen die aan je carbs hangen niet goed zaten (de nippels waren afgebroken).
Ik heb deze ventielen afgesloten zodat ie onderin iets te rijk liep maar bovenin goed dit werkte perfect voor mij.
Ik ben benieuwd of t bij jou werkt ik denk dat jij even dingen moet uisluiten (compressie teste etc).
Klinkt namelijk als een mengsel klus of elektra klus.
Die luchtventielen heten in je whb solenoid valve

Dat klinkt als een goeie tip!
Heb de solenoid valve opgezocht en gevonden in het wphb. Ga ik morgen even controlleren en ook even open zetten (hoe heb jij dat gedaan?) en hopen dat dit goede resultaten oplevert.
Verder had die monteur het ook over versleten zuigerveren bij een te hoge carterdruk. Is dit iets om mij zorgen over te maken? Ik begreep dat je je pas zorgen moet gaan maken als je vermogen verlies hebt :)

Misschien iemand in hoofddorp die een compressie meter heeft die op een GSX-R past? :p
 
_O- Haha, condoompie. Ik neem aan dat links op de foto bedoeld, dit is niets meer dan een dopje om het gaatje af te sluiten. En dit gaatje gebruik je normaal gesproken om de olie (uit je blok als damp) uit je lfh weg te halen. Ik blijf t volgen. Succes. :Y
 
dus het olie in mijn lfh betekent niet persé een hoge carterdruk. Dat was namelijk de conclusie van die monteur :p
ach morgen even die valves controlleren en if possible iets regelen om compressie te meten.
Ook even de bobines doormeten en flesje forte kopen.

Hoe dan ook, super bedankt tot dusver!!
 
Als er een ruime hoeveelheid vloeibare olie uit je filter komt is t niet goed.

Het is gewoon allemaal in orde als er in het hele lfh een vettige film aanwezig is en in het condoompie een beetje vloeibaar zit. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
 
Nee nog geen oplossing gevonden.
Motor ligt nu uit elkaar en heb net de bougies eruit gehaald. komen op mij een beetje donker over, zal zo even een foto plaatsen om jullie dit te laten bevestigen.

Verder zit er vrij veel olie op de carbs. Ik begreep dat dit kwam omdat mijn overdruknippel (oid) was afgesloten van mijn luchtfilterbox waardoor bij een te hoge druk in het carterhuis(??) olie niet door de cilinders wordt verbrand. Dit scheelde namelijk vermogen.
Blijkbaar dus wel een te hoge carterdruk, zou dit related kunnen zijn?

hierrr is de bougie:
[afbeelding]

Overigens ben ik vandaag vanuit scheveningen naar Hoofddorp gereden en het probleem is nog veel erger geworden.
In elk toerental loopt de motor niet lekker en mist een hoop vermogen. Boven de 6000 toeren valt de motor helemaal dood bij volgas...
Was blij dat ik thuis ben gekomen en totdat het probleem is opgelost rijdt ik er niet meer op.
Hoop wel dat deze symptomen misschien sneller leiden tot een analyse/oplossing

Kleur van de bougie is zelfs nog iets te rijk.
 
Ik kan je niet aan een compressie meter helpen meeste garages hebben die dingen wel maar denk niet dat je je er zorgen om moet maken. Die solenoid valve heb ik zelf afgesloten door de lucht af te sluiten. De aansluiting aan carb 4 en 3 met elkaar doorverbinden en die van carb 2 en 1 ook doorverbinden dan zou die bovenin beter moeten gaan.
 
Oké net nog even naar de motor gekeken maar kwam er niet helemaal uit met die solenoid valves. Begon ook al donker te worden en dat hielp ook niet.
Kan iemand misschien ongeveer vertellen hoe dat systeem in elkaar zit en wat het doet. Dan snap ik het ook beter en kan ik er meer van maken wat ik nou precies aan het doen ben, op het moment zie ik gewoon een hele hoop slangetjes!

Verder nog even het lfh bekeken en daar zit een filmpje van olie in precies zoals het hoort!

@BenjaminDG
Dat dacht ik zelf ook te zien, maar heel slecht kleurtje is het geloof ik ook niet?
 
Controleer eerst of je benzine kraan goed werkt loopt er voldoende benzine uit als de open staat.

JOu Probleem lijkt op een te kort aan brandstof om dat het zich bij vollast voor doet .
En al heeft jou motor monder compressie hij moet gewoon voluit blijven lopen.

Het gevoel van inhouden lijkt het op abrupt bedoel net als of ereen bougie kap af word getrokken of lijkt het meer op dat je ineens een aanhangwagen achter hebt hangen.

Abrupt duit op onstekings problemen zachte over gang van toerental schommelen maar dan wel snel lijkt op brandstof problemen.

Hoop dat ik je het wat duidelijk heb kunnen maken
 
Hoi! terug van weggeweest met een update.

Ben met de motor naar motorservice Haarlemmermeer gegaan. Is van een jongen die ook hier op het forum zit.
Anyways, hij heeft 2+ uur naar de motor gekeken en daarbij echt alles meegenomen wat jullie hebben opgenoemd en meer. Ook de synchronisatie van de carbs gecheckt en deze was niet heel erg geweldig. Dat geprobeerd recht te zetten maar dat was bijna niet te doen!!
De cabrurateurs reageerde ontzettend slecht bij het afstellen. Soms hadden 3 carburateurs een juist vacuum en dan deed de laatste niet mee. Uiteindelijk toch een redelijke afstelling kunnen bereiken maar ook dit was de oplossing niet van het probleem.
Iemand nog een idee of dit wat zegt?

Ik ga nu in ieder geval de carburateurs erafhalen en compleet reinigen + nakijken!
Nog tips??
 
is er ook compressie gemeten?
er is hier volgens mij meer aan de hand dan verkeerd afgesteld carburateurs of iets dat ke vergeten bent.
de olie die uit het carter komt en de synchronisatie die bijna niet af te stellen is, geeft aan dat je toch maar eens heel dringend de compressie moet meten.
 
Iemand die een compressie meter heeft liggen!?
Eigenlijk geen zin om de hele carburateur reutemeteut eraf te halen als ik de compressie nog niet gemeten heb.
Een slechte compressie duid wel op problemen die meestal vrij ernstig zijn geloof ik?

Gr.
Ingmar
 
offf, kan iemand mij vertellen wat voor aansluiting ik nodig heb voor een compressie meter op mijn motor.
Ik heb begrepen dat deze apparaten niet de wereld kosten en het testen van compressie is ook een klusje van niks.

zoiets?
 
Laatst bewerkt:
@ borrol,
Hoor hier dat de goedkopere compressie meters geen betrouwbare meting geven en dat ik die beter links kan laten liggen. Heb jij toevallig ervaring met die van optitune en is die betrouwbaar genoeg?
 
Hoi, ik heb zelf een carbtune set gekocht bij optitune, dat voldoet prima. Dat schijnt na oude kwik-kolommen t beste te zijn wat er te krijgen is hiervoor.
Ik heb zelf ook geen compressie meter (meer) en was daarom ook van plan er een bij optitune te bestellen. Maar mocht iemand dit afraden hoor ik t ook graag. :W
 
Compressie meten heeft geen zin.., daar zou het niet aan kunnen liggen.
Als je 'm niet gemaakt krijgt, dan breng 'm maar, denk dat ik 't wel gefikst krijg. (99,999enz % zeker)
Heb de eerste 3 weken nog geen tijd (beetje érg volgeboekt) en je bent je motortje even kwijt, dus dat wordt even met de trein of vervoer regelen.
Wat het gaat kosten weet ik nu nog niet, eerst even een diagnose stellen.
 
Compressie meten heeft geen zin.., daar zou het niet aan kunnen liggen.
Als je 'm niet gemaakt krijgt, dan breng 'm maar, denk dat ik 't wel gefikst krijg. (99,999enz % zeker)
Heb de eerste 3 weken nog geen tijd (beetje érg volgeboekt) en je bent je motortje even kwijt, dus dat wordt even met de trein of vervoer regelen.
Wat het gaat kosten weet ik nu nog niet, eerst even een diagnose stellen.

Kan je me wel vertellen waarom het niet aan de compressie kan liggen?

Verder vind ik je aanbod erg tof, maar Weert ligt niet bij mij om de hoek helaas :/
Maargoed zo te horen heb ik nog 3 weken om daar over na te denken ;)

Oh, en mn motor red nu net aan de 120 km/u dus of een rit naar Weert zo verstandig is?
 
Laatst bewerkt:
Kan je me wel vertellen waarom het niet aan de compressie kan liggen?

Verder vind ik je aanbod erg tof, maar Weert ligt niet bij mij om de hoek helaas :/
Maargoed zo te horen heb ik nog 3 weken om daar over na te denken ;)

Oh, en mn motor red nu net aan de 120 km/u dus of een rit naar Weert zo verstandig is?

De oorzaak v/h lekverlies blijft gelijk naarmate de tijd voor de wegvloeiende gasdruk afneemt bij stijgend toerental.
MAW, een lagere compressiedruk geeft vooral in lage toeren en bij starten problemen.
Als ik zo kijk wat je ligt te sukkelen, en wat het uiteindelijk gaat kosten met waarschijnlijk een oplossing die alleen maar "acceptabel genoeg om maar te kunnen rijden" zal gaan worden, denk ik dat het in een keer direct goed oplossen veel irritatie en onnodige uitgaven gaat besparen.
Anders misschien een aanhangertje regelen, maar maakt mij niet zoveel uit hoor, gelukkig barst ik nog v/h werk, en wil je alleen maar zo goed mogelijk helpen.
 
Laatst bewerkt:
hoi!

Weer een tijd niks aan de motor gedaan ivm tijdgebrek etc.
Echter vroeg ik mij af of het uitsluiten van de carburateurs gedaan kan worden door een andere set carburateurs te kopen? Voornamelijk of het rendabel is tov het schoonmaken van mijn eigen carbs.
Ik kan voor ongeveer 50 euro aan 2e hands carburateurs komen :)

Ook compressie nog niet gecheckt, maar vindt de redenatie van Mr. Ritzen wel logisch. Mocht ik er echt niet uitkomen ga ik ook graag in op zijn aanbod. Dan even kijken hoe mijn motor daar komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan