gsxr 1100w toeter werkt niet

tnk2k

Die hard MF'er
14 jun 2009
981
0
Ola!

Op me 1100w heeft nooit een werkende toeter gezeten, nu zat deze er wel bij en daar ik er mee aan het klussen ben wou ik deze graag werkend vooral met het oog op veiligheid :)

Nu heb ik de twee connectors die nog los waren en op de toeter passen gebruikt om de toeter aan te sluiten echter de toeter werkt niet bij het indrukken.

Nu werkt volgens de gsxr kenners het doordat er constant 12v op de + zit en de toeterknop de - verbind.

- Ik heb de toeterconnector gemeten: 12v
- De toeter zelf werkt ook -> accu

Wat kan het zijn? Alle hulp is welkom :)
 
Meestal zit er nog een relais tussen dat die "min" schakelt want de meeste boutonnetjes kunnen de grote stroom voor de claxon niet verdragen, verbranden dan.

Volg het draadje van die bouton eens om te kijken of het op een relais uitkomt en of de relaiscontacten dan weer die min verder verzorgen.
 
Laatst bewerkt:
Willem dankjewel,

Nu heb ik er inderdaad wat vanaf gehaald wat 'na' de orginele connectors zat. Maar dit moest wel anders kon ik de toeter niet aansluiten. Is dit de relais die jij bedoelt? Hoe zou ik hem dan moeten aansluiten?

full


Ik bedoel overigens dat er constant 12v op de toeter zit en dat de - dan weer terug gaat naar de knop en waarneer die ingedrukt is het stroomcirkel compleet is?

Waar ik me ook zorgen over baat is dat in het orginele stroomschema nog iets zit wat ik niet kan plaatsen, dit staat bij de rode '1'. Kan dit het oorspronkelijke relais zijn wat ik ervan heb gehaald?

Ik heb vrij weinig van electriciteit gegeten overigens :)

full
 
Ik heb nog nooit een claxonrelais gezien met slechts 2 pootjes, modelletje lijkt mij eerder een knipperrelais voor de pinkers.

Het schema-deel is voor mij te klein, ik kan niet zien waar de aansluitingen van die claxon en de bouton verderop mee verbonden liggen.
 
Deze beter? Wat me ook zorgen baart is dat de orginele toeter niet aangesloten kon worden op de (wat ik denk dat de )toeter-connector daar het een T-connector was en de toeter twee apart connectors heeft (zie foto relais) dus die had ik gebroken.

Ik krijg het idee dat ik aan de verkeerde kabel zit te prutsen?
full


Maar stel dat het de blinker relais is, dan zouden deze toch niet meer moeten werken als ik deze eraf is? Ze doen het namenlijk nog wel?
 
Laatst bewerkt:
Nee, als je pinkers nog werken kan dat ding niet het blinkrelais zijn.

Erger: er staat in het schema inderdaad een 2-potig iets parallel aan de hoorn getekend maar ik begrijp de werking niet of wat het dan zou zijn want claxonrelais heb ik alleen nog maar met 4 pootjes gezien en schematisch zou ik dat hooguit tot 3 weten terug te brengen.

Hoe dan ook maak ik me er wel zorg over dat je waarschijnlijk al hebt geprobeerd om de claxon rechtstreeks via de drukknop te laten werken, die daar vast niet tegen kan.
 
Zit volgens schema helemaal geen relais op hoor, zal wel de tweede claxon aansluiting zijn .
Massa wordt gewoon via de stuurschakelaar aan de claxon gegeven.

p.s. waarom wil je toch een claxon monteren, ik haal die zwaare ondingen er altijd af.
Scheelt weer 1,5 k.g. :) :)
 
Laatst bewerkt:
Blijven voor mij 2 puzzles:

- hoe zware claxon(s) kan dat drukkertje aan stuur verdragen
- wat is dat 2-potige beestje dat TS heeft weggehaald

:?

Niet voor niets worden bij iets dikkere claxons dan voor lichte bromfietsjes gewoonlijk relais geplaatst.
 
Blijven voor mij 2 puzzles:

- hoe zware claxon(s) kan dat drukkertje aan stuur verdragen
- wat is dat 2-potige beestje dat TS heeft weggehaald

:?

Niet voor niets worden bij iets dikkere claxons dan voor lichte bromfietsjes gewoonlijk relais geplaatst.


In het schema is er geen relais (claxon), te bekennen, heb nog nooit een claxon relais gezien bij mijn motoren. En dat waren geen brommers. :) :)
 
Zonder dempers is een claxon overbodig, je motor wordt er lichter door en iets erafhalen is makkelijker dan eraanzetten .... net als bij kamelen .... maar dat wist je natuurlijk zelf al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan