GSXR stuur trilt hevig bij hard remmen

gsxr020

Rookie
14 jan 2016
5
0
Hallo!

Ik kamp al een tijdje met een probleem waarvan ik de oorzaak nog niet heb kunnen achterhalen.
Ik heb een GSXR1000 K6 welke bij het redelijk hard aanremmen hevig begint te trillen aan de voorkant op het moment dat ik bijna stil sta.

Als ik 'normaal' rem voel ik niks en de motor remt prima, verhoog ik de remdruk dan begint het hele stuur te trillen de laatste paar meters voordat de motor tot stilstand komt. Dit is overigens alleen op de wat 'hogere' snelheden (zeg 70km/h en harder). Als ik langzaam rij en ik rem hard resulteert het in een stoppie zonder gek gedoe.

Kromme schijf lijkt het me niet want dit zou je ten alle tijde moeten voelen toch? Het voelt echt alsof je over een wildrooster rijdt ofzo, of ABS maar dan wat heviger.

Ik heb het balhoofd al gecontroleerd en deze is zo goed als spelingsvrij. Remblokken opgeschuurd en schoongemaakt, remcilinders gereinigd maar helaas allen zonder succes.

Op internet vind ik honderden topics met soortgelijke problemen maar een oplossing voor de mijne heb ik nog niet gevonden helaas.

Is er hier soms iemand die dit bekend klinkt? En zo ja, wat was het dan?

Alvast bedankt!
 
Al geprobeerd op verschillende snelheden even zonder handen te rijden? Dan merk je 't vaak wel als je wiel niet helemaal in balans is.

Het zou trouwens ook een gevolg kunnen zijn van onregelmatige slijtage van je banden, maar volgens mij komt dat niet zo veel voor.
 
Laatst bewerkt:
Al geprobeerd op verschillende snelheden even zonder handen te rijden? Dan merk je 't vaak wel als je wiel niet helemaal in balans is.

Het zou trouwens ook een gevolg kunnen zijn van onregelmatige slijtage van je banden, maar volgens mij komt dat niet zo veel voor.

Ja wel vaker! Rijdt netjes rechtdoor zonder geslinger o.i.d.

Lastig zo he hahaha. Kan er wel willekeurig onderdelen tegenaan gaan gooien maar ik wil eerst de oorzaak weten. Geen zin in een noodstop met een voorwiel dat wegglijdt of blokkeert.

Het lijkt er overigens wel een beetje op alsof de rem pakt-loslaat-pakt-loslaat etc. kan het helaas tijdens het rijden niet zien...
 
als dat het geval is, bevestig je de kromme schijf toch al.
Hij pakt waar die recht is en laat even los waar die krom is, dit is op het blote oog niet te zien btw :)
 
als dat het geval is, bevestig je de kromme schijf toch al.
Hij pakt waar die recht is en laat even los waar die krom is, dit is op het blote oog niet te zien btw :)

Ja klinkt heel aannemelijk als je het zo leest! Maar waarom remt ie verder dan helemaal prima als ik 'gewoon' rem? Voel niks in de hendel ook! Kromme schijf moet je naar mijn weten altijd voelen toch?
 
nou je schijven zijn waarschijnlijk niet zo krom als een hoepel, maar een hele lichte kromming die je alleen merkt als je heel hard remt. (klinkt bij mij wel logisch?)

Is zoiets niet te verwijderen en na te laten meten?
 
Een kromming die met het blote oog niet of nauwelijks te zien is, kan bij het remmen al erg hinderlijk zijn. Ik heb dat gehad, de schijf leek niet krom, maar nieuwe schijf deed wel het trillen ophouden. Ik weet ook niet waardoor de schijf ineens krom was, ik denk door een mislukte poging tot verwijderen van het schijfremslot.

Ik merkte het met name bij langzaam rijden en dan remmen. Dus anders dan trillen bij hoge snelheid remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn K6 750 destijds een kapotte schijf gehad. Deze zat zo los op de bussen dat die bij elk hobbeltje rammelde alsof het een Ducati was.

Op mijn vorige motor heb ik een lekke voorpoot gehad waardoor bij het stevig remmen de vering dusdanig ver in ging dat ook de hele voorkant ging trillen.

Je zou eens in het GSXR topic kunnen vragen of er niet iemand is met een reserve setje schijven (circuitrijder ofzo) die bij jou in de buurt woont.
Misschien is er wel iemand met een extra set wielen met schijven en dan kan je het hele wiel ff omruilen en een rondje rijden. Ben je er gauw achter of het een schijf is.
 
ik zou eerst eens met t wiel naar een motorzaak gaan en er een meetklok op laten zetten..

of heel de motor mee. net wat de voorkeur geniet.
 
Lastig zo he hahaha. Kan er wel willekeurig onderdelen tegenaan gaan gooien maar ik wil eerst de oorzaak weten.

Nee hoor niet lastig maar je probeert in ongeveer iedere reactie de remschijven uit te sluiten terwijl je ze niet gecontroleerd hebt. Als je daar nou eens mee op houdt en de schijven daadwerkelijk gaat controleren weet je al een stuk meer.
 
Hier precies hetzelfde euvel maar dan met een kawasaki ninja zx6r.. ik begin met de band laten demonteren(is bijna af) en het wiel een keer zonder band op het balanceer apparaat, kijken of er een slag in zit. Als dat niet het geval is, nieuw rubber er omheen, en kijken wat ie dan doet.. als ie dan nog steeds trilt, schijven checken.
 
Hier precies hetzelfde euvel maar dan met een kawasaki ninja zx6r.. ik begin met de band laten demonteren(is bijna af) en het wiel een keer zonder band op het balanceer apparaat, kijken of er een slag in zit. Als dat niet het geval is, nieuw rubber er omheen, en kijken wat ie dan doet.. als ie dan nog steeds trilt, schijven checken.
Dat lijkt meer op gokken. Elke keer iets vervangen tot het over is.
 
Ik had een soort gelijk verhaal. Bij hard door remmen vanaf hoge snelheid trilde het stuur. Ik rijdt een gsx r 750 K5.

Echter na de terug roep actie van 2 jaar terug waarbij ze de rem pomp en leidingen hebben vervangen is het euvel over.
 
Vorig jaar hetzelfde meegemaakt...

Stevige trillingen in het stuur tijdens (hard) remmen bij snelheden vanaf 90+.
Daaronder totaal niets aan de hand (zelfs met neurotische mierenneuker modus aan :P).
Motor mee naar de garage en wiel op balanceer apparaat... Afwijking zo klein dat we het niet konden zien of meten.
Toch schijven gewisseld... et voila... smooth sailing *O*

Ps. De reden dat ik ondanks de meting de schijven als oorzaak aanwees, was dat ik net daarvoor nieuwe blokken had gemonteerd. En ben waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met inremmen icm met ergens stil moeten staan :')
 
Om de schijven te controleren en je hebt geen meetklok doe je het volgende.
Fabriceer een item (smal stukje hout, schoevendraaiertje oid) aan je vorkpoot vast waarbij deze echt net niet de schijf aanraakt. Tussen afstand iets van een paar tiende van een mm. Klauwen van de vork af en de motor met de voorkant op de bok.
Nu draaio je aan het wiel met de hand en hou je die ruimte tussen schijf en item goed in de gaten. Zo kan je bepalen of er een slag zit in je schijf (mits de wiellagers goed zijn!)
Dit zelfde trucje kan je ook doen op je velgrand.
Als dit allemaal goed lijkt te zijn kan je het nogmaals proberen met de klauwen er weer op.
Als er een remzuiger vast zit in een van de klauwen kunnen er ook gekke dingen ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt meer op gokken. Elke keer iets vervangen tot het over is.

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar zoals ik al zei,de voorband is toch al bijna af,dus deze wil ik sowieso al vervangen. Chronologisch zou ik idd eerst de schijven checken..

En wat het ook moge zijn ,motor gaat sowieso niet weg,dus wat dat betreft blijf ik idd gokken tot het over is ;) :Y

Maar ik heb je linkje over schijven nu doorgelezen,en is erg leerzaam! Dus dank daarvoor. Ik zal de remmen ook een grondige check geven..
 
Laatst bewerkt:
Misschien vastzittende bobbins?


:^

Dit heb ik met mijn Aprilia Falco gehad.
Was een kwestie van wat remmenreiniger en een schroefmachine / schroevendraaier en het was opgelost!

En ik had precies dezelfde klachten als jij! Alleen met hoge snelheid hevige trillingen alsof het ABS was.
 
Ik heb nog niet echt tijd gehad om verder te kijken helaas maar ik heb wel een filmpje gevonden wat volgens mij nagenoeg hetzelfde is!

 
Terug
Bovenaan Onderaan